بازنگری بیش از ۱۰۰ هزار پرونده در جریان قانون کاهش حبس تعزیری

سخنگوی قوه قضائیه از بازنگری در بیش از ۱۰۰ هزار پرونده در جریان اجرای قانون کاهش حبس تعزیری خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، غلامحسین اسماعیلی در ادامه نشست خبری امروز خود درباره قانون کاهش حبس تعزیری گفت: این موضوع سال قبل در مجلس مطرح شد. با ورود قوه قضائیه اصلاح و باعث شد طرح جمعی از نمایندگان ضابطه بهتری پیدا کند و با اصلاحاتی در مجلس تصویب شد. این کاهش مجازات حبس ناظر به یکسری جرائم قابل گذشت است که شامل جرائم سبک و کم اهمیت است. اما نسبت به کسانی که مرتکب جرائم خشن و سازمان یافته و جرائمی که شاکی خصوصی دارد این قانون شامل آنها نمی‌شود. تا امروز بیش از 100 هزار پرونده مورد بازنگری قرار گرفته است که جمعی از زندانیان آزاد شده‌اند و جمعی هم به زودی آزاد می‌شوند. تعدادی از کسانی هم که محکوم به حبس و در مسیر رفتن به زندان بودند، برای آنها مجازات جایگزین حبس در نظر گرفته شد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین پرونده سابق رئیس سابق هلال احمر نیز گفت: حکم پرونده رئیس سابق هلال احمر در دادگاه بدوی صادر شده و در مرحله تجدیدنظرخواهی است. بعد از قطعیت دادنامه حکم اعلام خواهد شد.

اسماعیلی درباره آخرین پرونده شرکت های خودرویی اظهار کرد: یکی از گرفتاری‌های ما وضعیت شرکت‌های خودرویی متعددی است که ثبت‌نام‌هایی انجام داده و بعضا کلاهبرداری کرده‌اند و پرونده‌ها شکات متعدد دارند، عظیم خودرو 1800 و رامک خودرو شکات متعدد دارد. متأسقانه کلاهبرداری سنگینی انجام داده‌اند و با دستور رئیس قوه قضائیه برای اولویت دادن به پرونده‌های کثیرالشاکی، این پرونده‌ها در اولویت رسیدگی هستند.تا پایان مهر رأی پرونده عظیم خودرو صادر خواهد شد. پرونده مفتاح رهنورد نیز پس از عظیم خودرو رسیدگی می‌شود. پرونده رامک هم تا پایان آبان به سرانجام می‌رسد.