بانک سرمایه محمد امامی را هزار میلیاردی کرد/استقرار تیم رسانه‌ای امامی برای نشر اکاذیب / به همکاری عامدانه برخی هنرمندان با امامی نرسیده‌ایم

محمد امامی از طریق تسهیلات و ضمانت‌نامه‌های غیرقانونی که از بانک سرمایه دریافت کرده است، مرد هزار میلیارد تومانی شده است.

 

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، در ادامه دومین جلسه رسیدگی به پرونده اتهامی محمد امامی از متهمان پرونده بزرگ بانک سرمایه که امروز در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی و به‌ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد، رسول قهرمانی، نماینده دادستان به شرح پرونده پرداخت.

وی با بیان اینکه طرح‌واره‌ای را از روند پرونده برای تنویر افکار عمومی ارائه می‌دهد، گفت: کل اقدامات مجرمانه در سه نهاد بانک سرمایه، صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت توسعه ساختمان اتفاق افتاده است. اعمال مجرمانه در محور بانک سرمایه هم شامل 3 بخش شرکت‌های شناسنامه‌دار امامی با اخذ تسهیلات به میزان 135 میلیارد تومان، شرکت‌های بی‌بضاعتان با اخذ 509 میلیارد تومان ضمانت‌نامه و شرکت‌های بی‌بضاعتان با اخذ 90 میلیارد تومان تسهیلات است.

قهرمانی ادامه داد: در اعمال مجرمانه در صندوق ذخیره فرهنگیان شامل 112 میلیارد تومان تسهیلات است و در محور شرکت توسعه ساختمان هم 3 رفتار مجرمانه اتفاق افتاده است؛ فروش املاک به شرکت با گران‌نمایی، تهاتر بدهی با گران‌نمایی در مجموع 126 میلیارد تومان و همچنین، تحصیل وجوه این شرکت به مبلغ 41 میلیارد و 500 میلیون تومان برای خرید قیر که بازپرداخت نشد.

نماینده دادستان تأکید کرد: مجموع وجوهی که محمد امامی و شبکه زیرمجموعه او از این سه محور یادشده تحصیل کرده‌اند، 1015 میلیارد تومان است.

 

وی همچنین اظهار کرد: در قسمت بانک سرمایه شاهد دو سرشبکه هستیم؛ محمد امامی که هدایت شبکه در داخل کشور را به‌عهده دارد و امیررضا فرزان‌راد که هدایت شبکه در خارج از کشور را انجام می‌دهد. اما در بحث صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت توسعه ساختمان، فقط آقای امامی حضور دارد.

نماینده دادستان در بخش دیگری از سخنانش گفت: شبکه‌ای که ضمانت‌نامه‌های غیرقانونی برای شرکت‌های محمد امامی صادر کرده است، نزدیک به 200 میلیارد تومان از بانک رفاه غارت کرده‌اند و همان تیم به بانک سرمایه هدایت شدند و برخی از متهمان در پرونده بانک رفاه هم حضور دارند.

وی تأکید کرد: یک تیم رسانه‌ای توسط محمد امامی برای نشر اکاذیب و انحراف جریان دادگاه مستقر شده‌ است و مدعی‌اند که امامی پول صندوق را نبرده و پول بانک بوده است. اما باید بدانید که مردم، مردم است و اینطور نیست که چون پول فرهنگیان را نبرده پس به اموال مردم ضرر نرسانده است. از مدیران بانکی هرکسی بازداشت می‌شد، امامی وثیقه می‌گذاشت که گاهی این وثیقه‌ها پول نقد کلان بود تا ظرف یکی دو روز آزاد شوند و در روند بازپرسی اخلال ایجاد شود.

قهرمانی ادامه داد:امامی برای آنکه بر اقداماتش پوشش ایجاد کند، برای القای خدمت فرهنگی اقداماتی در سینما انجام داده است. اما از این مبلغِ 1015 میلیارد تومان فقط 5 درصد را برای این امر اختصاص داده و مابقی آن را از کشور خارج کرده است. بخشی از پول به‌درستی در سینما هزینه شده است اما بخشی از پول به حساب هنرمندان سینما رفته است. اگر علم داشتند که پول کثیف است، متهم به پولشویی می‌شوند اما ما این علم را کشف نکردیم.

وی تأکید کرد: هنرمندانی که از محمد امامی پول دریافت کرده‌اند، بدانند که این پول‌ها برای فرهنگیان است و اگر دغدغه هنر را دارند، آن را بازگردانند. 

با اتمام سخنان رسول امیرقهرمانی، قاضی دادگاه ختم دومین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و 33 متهم دیگر پرونده بانک سرمایه را اعلام و زمان برگزاری جلسه سوم را صبح شنبه 19 مهرماه بیان کرد.

گفتنی است؛ دراین جلسه وکیل متهم محمد امامی اعتراضاتی داشت که قاضی مسعوی‌مقام آن را وارد ندانست و بیان اعتراض را به زمان دفاعیه موکول کرد. اعتراض وکیل محمد امامی به حجم کیفرخواست قرائت‌شده در دادگاه بود که با کیفرخواست ابلاغی به او تفاوت حجم حدوداً 100 صفحه‌ای دارد.