بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش پیدا کرد

دژپسند گفت:بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش پیدا کرده اما برای بودجه نبوده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی در همایش اقتصاد هوشمند در جمع خبرنگاران با اشاره به بدهی‌های دولت به بانک مرکزی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ از نظر تامین مالی دولت یکی از بحرانی‌ترین سال‌ها و در عین حال یکی از موفق‌ترین سال‌ها را داشته ایم. یعنی به رغم اینکه در بودجه ۵۷۱ هزار میلیارد تومانی فقط ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از طریق نفت تامین مالی شده؛ ما بدون یک ریال استقراض از بانک مرکزی بودجه دولت را اداره کردیم.

او ادامه داد: این تامین مالی جایگزین دریافت مالیات بوده؛ خوشبختانه سال گذشته مالیات ۱۰۷ درصد محقق شده است. توجه داشتیم که افزایش درآمد مالیاتی منجر به فشار به مودیان خوش حساب نشود و کاملا رعایت شده است.

او افزود: نکته دوم انتشار اوراق بوده است. طبیعتا ما باید کسری منابع را تامین می‌کردیم. به جای اینکه از بانک مرکزی و یا خارج استقراض کنیم، از مردم استقراض کردیم. یعنی با فروش اوراق تامین مالی را جبران کردیم.

این مقام مسئول گفت: سال گذشته در یک حساب ۱۹۳ هزار میلیارد و در یک حساب اصلاحی ۲۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق فروختیم. بحث سوم، واگذاری‌ها و درآمد خصوصی سازی‌های بوده که در سال ۹۹ تقریبا ۶ برابر سال ۹۸ انجام شده است.

دژپسند تاکید کرد: بنابراین از این ابزار‌ها نیازمندی‌های دولت را تامین کرده ایم تا به استقراض از بانک مرکزی نداشته باشیم. تاکید می‌کنم که در سال ۹۹ یک ریال از بانک مرکزی برای بودجه استقراض نداشتیم.

وی گفت:سوالی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه آیا بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش پیدا کرده است؟ جواب این است که بله افزایش پیدا کرده است. اما برای بودجه نبوده است.

او اشاره کرد: در چهار سال ابتدای دولت آقای روحانی که در سازمان برنامه بودم، از بانک مرکزی هیچ گونه استقراضی صورت نگرفت. زیرا استقراض از بانک مرکزی را پدیده‌ای شوم می‌دانیم که باعث خیلی از مشکلات می‌شود.

او اظهار کرد: زمانی که بانک مرکزی ارز را می‌خرد اگر متناسب با آن امکان فروش به بازار فراهم نباشد؛ طبیعتا خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بالا می‌رود. به دنبال آن نیز پایه پولی و رشد نقدینگی ایجاد می‌شود.

دژپسند در پاسخ به ارائه آمار مربوط به رمز ارز‌ها بیان کرد: در مورد اظهار نظر درباره آمار به شدت پرهیز می‌کنم. زیرا معتقدم این آمار‌هایی که منتشر می‌شود، نمی‌توان صحت آن را تایید کرد. برآورد‌هایی را که نهاد‌های مسئول دارند، فاصله زیادی دارد.

او ادامه داد: بنابراین اجازه دهید ورود نکنم. اما به هر حال در مورد همین رمز ارز‌ها نیز باید یک مدیریت فعالی صورت بگیرد و نه مدیریت انفعالی. بالاخره پدیده‌ای جدید است که نیاز به مدیریت دارد.

او افزود: باید مشخص شود که چگونه موضوع رمز ارزها را مدیریت کنیم تا معایب آن به حداقل برسد. بحث‌ها و نظرات زیادی در مورد رمز ارزها بیان می‌شود که باعث خروج سرمایه از کشور می‌شود، اما دستگاه‌های مسئول از جمله وزارت اقتصاد نیز در حال فعالیت هستند و در آینده‌ای نزدیک در مجامع تصمیم گیری خواهد شد.

او بیان کرد: دولت مصوبه‌ای در این خصوص داشت. این مصوبه نیازمند این است که اصلاح و کامل و یا در اجرای آن دقیق‌تر عمل شود.

وزیر اقتصاد در پاسخ به مسدودی درگاه های ارز دیجیتال اظهار کرد: من اطلاعی در این رابطه ندارم. به نظر می رسد هنوز این اتفاق نیفتاده و در مجامع تصمیم گیری دولت هنوز تصمیمی گرفته نشده است.