قضات از “پابند الکترونیک” به عنوان مجازات جایگزین حبس استقبال نکردند

معاون نظارت بر دادسراهای دادستانی کل کشور بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از پابند الکترونیک به عنوان یک جایگزین مؤثر و مفید حبس تأکید کرد و گفت: پابند الکترونیک به درستی مورد استقبال واقع نشده است.

 

به گزارش  گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، عبدالصمد خرم‌آبادی، در نوزدهمین همایش دادستان‌ها با اشاره به نقش کنترل مجرمان حرفه‌ای سابقه دار در ایجاد امنیت با تاکید بر اینکه امنیت از ضروری ترین نیازهای جامعه است، تاکید کرد: یکی از لوازم حفظ امنیت در هر جامعه‌ای کنترل و پایش مجرمان حرفه ای سابقه دار و خطرناک جامعه است.

معاون نظارت بر دادسراهای دادستانی کل کشور با اشاره به دستورالعمل کنترل مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار بیان داشت: این دستورالعمل دستگاه قضایی را مکلف نموده که ستاد مجرمان حرفه ای و سابقه دار را در سه سطح مرکزی ، استانی و شهرستانی تشکیل دهد و علاوه بر دستگاه قضایی کلیه نهادهایی که در حفظ امنیت موثرند عضو این ستاد هستند.

وی با اشاره به وظایف ستاد کنترل مجرمین حرفه‌ای و سابقه دار گفت: این وظیفه ستادهای کنترل مجرمان حرفه‌ای و سابقه دار است که مجرمان حرفه ای ، سابقه دار و خطرناک حوزه قضایی خود را شناسایی کنند و بانک اطلاعاتی آنها را تشکیل دهند . پس از شناسایی نیز برنامه‌های پایشی، کنترلی و نظارتی جداگانه را برای آنها در نظر بگیرند.

خرم آبادی با اشاره به شیوه نامه‌ای که برای نحوه ورود اطلاعات به بانک اطلاعاتی مجرمان حرفه‌ای وسابقه دار در حوزه قضایی توسط دادستانی کل کشور و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تدوین و به دادسراها ابلاغ شده است از دادستانهای سراسر کشور خواست که ضمن دقت در مطالعه آن نسبت به تکمیل فرم اقدام نمایند.

معاون نظارت بر دادسراهای دادستانی کل کشور تاکید کرد: ضروری است که دادستانها یک نیروی قضایی واداری را برای بررسی امور مربوط به مجرمان حرفه ای و سابقه دار اختصاص دهند تا هر چه سریع‌تر بانک اطلاعاتی تکمیل و برنامه ریزی برای کنترل و نظارت صورت گیرد.

وی از دادستان‌ها خواست که ضمن تشکیل مرتب جلسات ستاد در ارائه گزارش جلسات اهتمام ویژه داشته باشند و تا زمانی که این امر ساماندهی می شود جلسات فوق العاده تشکیل گردد.

خرم آبادی در بخش دیگری از اظهاراتش به ترویج از فرهنگ استفاده از پابند الکترونیکی در کاهش جمعیت کیفری اشاره کرد و گفت: پابند الکترونیکی به عنوان یک اقدام جایگزین حبس در نظام عدالت کیفری پذیرفته شده است ولی به درستی مورد استقبال واقع نشده است.

معاون نظارت بر دادسراهای دادستانی کل کشور خاطر نشان کرد: فرهنگ استفاده از پابند الکترونیکی به عنوان یک جایگزین حبس باید در بین همکاران قضایی ترویج پیدا کند و در این زمینه دادگاه‌ها نقش اساسی را دارند. لذا باید اهتمام جدی داشته باشند و جلساتی را با قضات دادگاه‌ها تشکیل دهند.

وی با اشاره به نقش استفاده از مراقبتهای الکترونیکی در کاهش آمار زندانیان به بخشنامه ای از دادستان کل کشور اشاره کرد و افزود: دادستان کل کشور طی بخشنامه ای مقرر نموده است که دادستانها کلیه زندانیان را با کمک مسئولان زندان غربالگری نموده و کسانی که مشمول استفاده از پابند الکترونیکی می باشند شناسایی و به دادگاه‌ها معرفی نمایند و اسامی آنها نیز به معاونت نظارت دادستانی کل کشور ارسال شود.

وی تاکید کرد: روسای دادگستری‌ها با تشکیل جلسه با قضات دادگاهها از آنها بخواهند که از موقعیت خوبی که با قانون کاهش مجازات حبس برای کاهش جمعیت کیفری زندانها ایجاد شده حداکثر استفاده را مورد توجه قرار دهند و فرهنگ استفاده از پابند الکترونیک به عنوان یک جایگزین موثر و مفید حبس در بین قضات ترویج پیدا دهند.

خرم آبادی از دادستان‌ها خواست نسبت به این موضوع اهتمام ویژه داشته باشند.

معاون نظارت بر دادسراهای دادستانی کل کشور در پایان خاطر نشان کرد: در راستای اجرای دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها اقدامات دادسرها و دادگستری ها به صورت جداگانه پایش می شود و استانها با شهرستانهایی که در این زمینه پیش رو باشند مورد تشویق قرار خواهند گرفت.