تنها با یک چک بانکی ۵۰۰ میلیون وام بگیرید

در روزهایی که تورم از مرز ۴۳ درصد عبور کرده و قدرت خرید مردم افت شدیدی داشته است، برخی شرکت‌ها و نهادها طرح‌هایی برای خرید اقساطی را آغاز کرده‌اند.

خرید اقساطی از مسکن و خودرو حالا به انواع کالا رسیده است. در روزهایی که تورم از مرز ۴۳ درصد عبور کرده و قدرت خرید مردم افت شدیدی داشته است، برخی شرکت‌ها و نهادها طرح‌هایی برای خرید اقساطی را آغاز کرده‌اند. یکی از دلایل این اتفاق تورم بیشتر کالاهای بادوام از تورم میانگین است. در خرداد ماه امسال در حالی که تورم کل ۴۳ درصد توسط مرکز آمار ایران گزارش شده اما تورم کالاهای بادوام شامل خودرو و لوازم خانگی از مرز ۸۸ درصد عبور کرده است.

با این روند پرشتاب تورم کالاهای بادوام پیش‌بینی می‌شد که بازار این اقلام دچار رکود شوند و در گام بعدی فعالان بازار به فکر تحریک بازار باشند.

هرچند بانک‌ها نیز همیشه لیستی از وام‌ها را دارند اما اکنون برخی شرکت‌ها و نهادها نیز توزیع وام در قالب خرید اقساطی کالا را آغاز کردند.

یکی از این شرکت‌ها در تبلیغ طرح خود نوشته است: «تمامی هموطنان می‌توانند پس از ثبت نام در اپلیکیشن … و ایجاد پرونده خرید اقساطی، مراحل اعتبار سنجی حقیقی یا سازمانی را طی کرده و مبلغ مورد درخواست خود را از یک میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان ثبت کنند.لازم به ذکر است تمامی مراحل دریافت اعتبار خرید اقساطی از اپ … به صورت اتوماتیک بوده و نیازی به مراجعه نمی‌باشد و تمامی هموطنان از سراسر کشور می‌توانند از مزایای بازارچه…. بهره‌مند شوند.»

یکی از مهمترین مشکلات مردم در دریافت وام از بانک‌ها تامین وثیقه مورد نیاز آنها و داشتن ضامن معتبر است. اما در طرح جدید شرکت‌ها برای خرید اقساطی آنها سعی می‌کنند تنها وثیقه مورد نیاز یک چک بانکی باشد و دیگر ضامن یا وثیقه جدیدی مورد نیاز نیست.

این روند دادن وام در یکی از این شرکت‌هاست که توضیح می‌دهد «پس از این مراحل پشتیبانی از طریق پیامک، اعتبار مشتریان را می‌سنجند و به آنها خبر می‌دهند حداکثر چه میزان اعتبار دریافت خواهد کرد. چک صیادی مورد قبول است. چک با پشتوانه کارمندی از اعتبار و تایید بالاتری برخوردار می‌باشد به شرطی که حقوق فرد به حساب جاری متصل به دسته چک واریز شود.»

اما نکته قابل توجه سود در این طرح‌هاست که با توجه به تورم ۴۳ درصدی حال حاضر به نظر می‌رسد برای مشتریان مشارکت در این طرح‌ها با سودهای پایین‌تر از تورم جذاب به نظر می‌رسد.
5