جمع‌بندی گزارش کمیسیون اصل نود در مورد قانون صدور چک

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از جمع‌بندی دو گزارش این کمیسیون در مورد اجرای قانون اصلاح قانون صدور چک و همچنین به تأخیر انداختن در بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد.

علی خضریان با اشاره به جلسه بعدازظهر امروز (یکشنبه) کمیسیون اصل ۹۰ گفت: دو گزارش کمیسیون در مورد نحوه اجرای قانون اصلاح قانون صدور چک و همچنین خسارت چند میلیارد دلاری وزیر نفت به بیت‌المال در پالایشگاه خلیج فارس جهت ارائه به هیأت رئیسه و قرائت در صحن علنی بررسی، تدوین و اصلاح شد.

وی افزود: کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در راستای وظایف و اختیارات نظارتی خود مبنی بر رسیدگی به طرز کار دستگاه‌ها عملکرد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پیرامون اجرای قانون اصلاح قانون صدور چک را مورد بررسی قرار داده است.

خضریان یادآور شد: طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی پیش از اصلاح قانون مذکور در سال ۱۳۹۷، بیش از ۱۷ میلیون فقره چک به ارزش بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ برگشت خورده بود که معادل بیش از ۲۳ درصد از ارزش چک‌های صادره بوده است. به عبارت دیگر درصد بالای چک‌های برگشتی علاوه بر از رونق انداختن کسب و کارها، منجر به افزایش پرونده‌های ورودی به قوه قضائیه نیز شده بود تا جایی که در این سال رتبه دوم پرونده‌های حقوقی به موضوع مطالبه وجه چک اختصاص داشته است.

وی همچنین گفت: بر همین اساس این کمیسیون در سال ۱۳۹۹ همکاری و تعامل سازنده‌ای را با بانک مرکزی در جهت روان سازی اجرای قانون، فرهنگ‌سازی و در مجموع رفع موانع و مشکلات فراروی این قانون آغاز می‌کند که ماحصل فعالیت‌های انجام شده این مرجع منجر به تهیه گزارشی شده است که جزئیات آن برای قرائت در جلسه علنی تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد.

خضریان ادامه داد: در بخش دیگری از جلسه نیز اعضای کمیسیون گزارش خسارت چند میلیارد دلاری وزیر نفت به بیت‌المال در نحوه واگذاری فراقانونی سهام و به تأخیر انداختن در بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اقدامات سیاسی، رسانه‌ای و گزارشات خلاف واقع به دستگاه‌های نظارتی را مورد بررسی قرار دادند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود تاکید کرد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس باید در اوج فعالیت این مجموعه عرضه می‌شد که متاسفانه این اقدام صورت نگرفته و این موضوع تخلف ۵۰۰ میلیارد تومانی را به همراه داشته است.

وی در پایان با بیان اینکه در سال ۹۲ دولت پیشرفت ۷۶ درصدی پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس را اعلام و آن را تحویل گرفته، گفت: ۲۴ درصد باقی مانده احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس طی ۶ سال توسط دولت تکمیل شد، تاخیر در تکمیل و بهره‌برداری پالایشگاه خسارات مالی و اقتصادی بسیار زیادی بر کشور تحمیل کرده است، با وجود تحریم‌های ظالمانه نباید ظرفیت داخلی در خدمت فشار اقتصادی بر مردم قرار می‌گرفت و گزارش این تخلف پس از بررسی‌ها و جلسات متعدد در کمیسیون تدوین و نهایی شد.

ایسنا