زندانی ناتوان از پرداخت بدهی نباید در زندان باشد

رئیس سازمان زندان‌ها بر لزوم اهتمام تمامی مدیران و کارکنان بر اجرای طرح تحول سازمان تأکید و خواستار توجه جدی به حقوق زندانیان شد و گفت: زندانی ناتوان از پرداخت بدهی نباید در زندان باشد.

 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ محمدمهدی حاج‌محمدی در نشست ماهانه با مدیران زندان‌های سراسر کشور با برشماری محورهای مورد تأکید برای اجرای طرح تحول و اولویت‌های سازمان اظهار کرد: برای اجرا و پیاده‌سازی سیاست‌های و برنامه‌های تحولی نیازمند فرهنگ‌سازی و تحول فرهنگی هستیم چرا که تا باور قلبی نداشته باشیم در اجرای مسئولیت‌ها کوتاهی خواهیم کرد.

رئیس سازمان زندان‌ها اظهار کرد: امروز کشور در شرایط حساس و خاص حاصل از شیوع ویروس کرونا قرار دارد و تمام مدیران باید برای تأمین سلامت زندانیان و بهداشت زندان‌ها تمامی مساعی خود را به کار گیرند و ضمن اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی، ماسک و مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده را به میزان نیاز در اختیار زندانیان قرار دهند.

وی با بیان اینکه هدف از طراحی “سامانه مشعل” ارتباط بلافصل با مجموعه مدیریتی سازمان است، گفت: این سامانه طراحی شده است تا در وهله اول کارکنان و در وهله دوم زندانیان و خانواده‌های آنان نظرات، خواسته‌ها و شکایات خود را مطرح کنند و همه ما باید طوری عمل کنیم که از شفاف‌سازی و ارزیابی عملکردمان هراسی نداشته باشیم.

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: درباره عفو موردی، زندان‌ها باید پیش‌دستی کنند و اگر یک زندانی مستحق گذشت و عفو است، ضمن اعلام آن به مراجع قضایی پیگیری لازم را انجام دهند.

حاج‌محمدی ضمن قدردانی از مدیرانی که به طور مرتب از زندان‌ها سرکشی و با زندانیان گفت‌وگو و برای حل مشکلات آنان تلاش می‌کنند، گفت: تمام مدیران باید نسبت به تأمین نیازهای قانونی زندانیان حساس باشند که مهم‌ترین آنها تأمین بهداشت و غذای مناسب است‌.

وی تصریح کرد: کیفیت غذای زندانیان با زندانبان‌ها نباید متفاوت باشد.

رئیس سازمان زندان‌ها در ادامه بیان کرد: طبق نظر رئیس محترم قوه قضائیه، زندانی ناتوان از پرداخت بدهی نباید در زندان باشد؛ از این رو ضمن بررسی دقیق پرونده محکومان مالی، تلاش خود را برای آزادی آنها انجام دهید.

وی با اشاره به گزارش معاون سلامت، اصلاح و تربیت خطاب به مدیران کل زندان‌ها گفت: اشتغال زندانیان یکی از موارد مهم و مورد تأکید است. تدابیر لازم را تا رسیدن به اشتغال 50 درصدی با جدیت اجرا کنید.

رئیس سازمان زندان‌ها در ادامه به موضوع دادرسی الکترونیکی و نظارت الکترونیکی نیز اشاره کرد و گفت: حداکثر ظرفیت استفاده از این دو تأسیس مهم در استان‌ها باید عملیاتی شود

وی ضمن قرائت آماری از وضعیت استان‌ها در استفاده از این دو فناوری قضایی، از مدیران زندان‌ها خواست تا موانع عدم اجرای کامل دادرسی و نظارت الکترونیک را اعلام کنند.

رئیس سازمان زندان‌ها سپس خود با اشاره به ضرورت توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای گفت: امروز دشمنان انقلاب و ایران، زندان‌ها را هدف حملات خود قرارداده‌اند؛ بنابراین طوری عمل کنیم که بهانه به دشمن ندهیم.

وی افزود: با فعالیت‌های رسانه‌ای خوب، عملکرد زندان‌ها را در معرض دید عموم قرار دهیم.

رئیس سازمان زندان‌ها در این جلسه که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، به ارائه آمار عملکرد استان‌های مختلف کشور در حوزه اشتغال، نظارت الکترونیکی (پابند)، دادرسی الکترونیکی و … پرداخت و ضمن قدردانی از استان‌های موفق، از استان‌های با عملکرد ضیف خواست تا قبل از جلسه آینده شاخص‌های عملکردی خود را توسعه دهند.

گفتنی است؛ در این جلسه تعدادی از مدیران کل استانی و ستادی به ارائه گزارش عملکرد خود پرداختند.