ارسال بازرس به بانک‌ها توسط بانک مرکزی برای نظارت بر اجرای قانون چک

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به کم کاری بانک‌ها در اجرای قانون جدید چک گفت: بانک مرکزی باید با بانک‎هایی که به بخشنامه عمل نمی‌کنند، برخورد کند که البته بازرسی از آنها به دستور قائم مقام بانک مرکزی شروع شده است.
ارسال بازرس به بانک‌ها توسط بانک مرکزی برای نظارت بر اجرای قانون چک

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور و نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری توانا خبرگزاری فارس با اشاره به ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی برای اجرای قانون جدید صدور چک در تاریخ ۲۸ اسفندماه ۹۷ گفت: این بخش­نامه به مدیران عامل تمامی بانک‌ها ابلاغ شده‌است و بانک­ها نیز مکلف هستند این بخشنامه را به تمام شعب خود در سراسر کشور ابلاغ کرده و آن ‌را اجرایی کنند. طبق این بخشنامه مقرر شد چک­های برگشتی باید دارای یک کد رهگیری باشند.

*حذف شدن فرآیند ۳-۲ ساله دادرسی درباره چک های برگشتی با کد رهگیری

وی درباره فوائد درج کدرهگیری، گفت:وقتی این کدرهگیری بر روی گواهی‌نامه عدم پرداخت چک‌های برشگتی درج شود، دو خصلت برای آن به وجود می­آید. اولین خصلت این است که در صورت برگشت خوردن چک، از حساب‌های دیگر صادرکننده در همان بانک مبلغ کسری چک برداشته شده و به دارنده چک داده می‌شود.

نماینده مردم نجف آباد افزود: خصلت خوب دوم این است که این گواهی‌نامه عدم پرداخت در حکم صدور رأی قطعی دادگستری است. افراد می‌توانند درصورت برگشت خوردن چک‌هایشان با ارائه گواهی‌نامه عدم پرداختی که کد رهگیری دارد به دفاتر خدمات قضایی، تقاضای صدور مستقیم اجرائیه کنند. تأکید من روی این است که حتماً گواهی‌نامه عدم پرداخت باید کد رهگیری داشته باشد.

ابوترابی ادامه داد: بدین وسیله فرایند دو تا سه ساله­ دادرسی در مورد چک­های برگشتی را با این کد رهگیری حذف کردیم. دستورالعمل این اقدام برای شعب بانک ها بخشنامه شد و به آنها ابلاغ شد، بانک­ها هم مکلف هستند در تمام شعب در سرتاسر ایران این بخشنامه را اعمال کنند.

*ارسال بازرس به بانک‌ها برای نظارت بر اجرای قانون چک

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درزمینه کم کاری بانک‌ها در اجرا کردن این بخشنامه توضیح داد: دکتر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی بعد از اطلاع از کم کاری بانک ها در اجرای این بخشنامه، یک دستوری را به بازرسی‌­های بانک مرکزی دادند که بازرسی‌­های آنها را کل کشور، شهرستان­های مختلف و بانک­های مختلف اعلام کنند.

وی افزود: طبق این دستور قائم مقام بانک مرکزی یک هیأتی برای بازرسی از بانک­ها مشخص شدند که به صورت اتفاقی از شعب مختلف بانک‌ها کشور بازدید می‌کنند که ببینند کدام بانک­ها به این بخشنامه عمل نمی­‌کنند.

ابوترابی در پایان با تاکید بر وظیفه بانک مرکزی در نظارت بر اجرای بخشنامه‌ها، تصریح کرد: بانک مرکزی باید با بانک‎هایی که به بخشنامه عمل نمی­کنند برخورد کند که البته بازرسی­‌های آنها به دستور قائم مقام بانک مرکزی شروع شده است.