اقساط مسکن ملی برای اقشار کم درآمد چقدر است؟

معاونت مسکن و ساختمان از دو روش بازپرداخت تسهیلات ساخت طرح نهضت ملی مسکن برای افراد کم یا متوسط درآمد در هر یک از مناطق شهری و روستایی خبر داد.

به گزارش کاماپرس به نقل از مهر، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی طی گزارشی، ویژگی‌های مثبت طرح نهضت ملی مسکن را شرح داد.

با وجود اجاره‌بها و هزینه‌های سنگین زندگی امکان پس‌انداز برای افراد وجود ندارد و یا اگر هم امکان پس‌انداز باشد، تورم موجب کاهش ارزش پول می‌شود و افزایش قیمت‌ها سبب عدم خرید خانه افراد می‌شود در صورتی که خرید مسکن به صورت اقساطی سبب پس‌انداز، همچنین خانه‌دار شدن افراد می‌شود. همچنی به خاطر استفاده از اراضی دولتی برای نهضت ملی مسکن هزینه زمین صفر می‌شود و دوره انتظار برای خرید خانه کوتاه خواهد شد.

اطلاعات سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات حاکی از آن است که در پایان آذرماه امسال، میزان اجاره هر متر مربع آپارتمان در تهران 84 هزار تومان بود؛ یعنی اجاره ماهانه آپارتمانی 100 متری معادل 8 میلیون و 400 هزار تومان بوده است. اما در طرح مسکن ملی، پرداخت اقساط تسهیلاتی برای ساخت مسکن کمتر از هزینه اجاره یک واحد مسکونی برای زندگی خواهد بود؛ همچنان که افراد بعد از پرداخت این اقساط صاحب خانه می‌شوند که سرمایه بادوام است و در طول سالیان، بازپرداخت اقساط با مبلغ ثابتی انجام می‌شود.

یارانه سود تسهیلات برای اقشار کم‌درآمد

به گزارش معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، دوره ساخت هر واحد مسکونی 2 تا 3 سال طول می‌کشد و متقاضیان پس از تکمیل و تحویل واحدها باید اقساط را شروع کنند. یعنی افراد 2 سال دیگر باید قسط دهند و آن زمان درآمدها افزایش پیدا می‌کند و خانوار توان پرداخت آن را خواهند داشت زیرا مبلغ تسهیلات تغییری نمی‌کند ولی درآمدها متغیر خواهند بود.

دولت همچنین برای تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد و کمک به این اقشار یارانه سود تسهیلات را در نظر دارد و وزارت راه و شهرسازی پیگیر تامین منابع آن است؛ در صورت تامین منابع اقساط تسهیلات، در نرخ‌های سود متفاوت برای دهک‌های مختلف به شرح زیر خواهد بود؛

تسهیلات یارانه‌ای ساخت و نوسازی مسکن با اقساط ماهانه بدین صورت است؛ در تهران تسهیلات 450 میلیون تومانی با نرخ سود 9 درصد برای دهک‌های 4 و 5، میلغ اقساط بدون سود دوران مشارکت 4 میلیون و 200 هزار تومان خواهد شد. میزان برآورد اقساط با نرخ 5 درصد برای دهک‌های اول تا سوم نیز بدون سود دوران مشارکت 3 میلیون و 200 هزارت ومان است.

شهرهایی که جمعیت بیش از یک میلیون نفر دارند، برای تسهیلات 400 میلیون تومانی با نرخ سود 9 درصد برای دهک‌های 4 و 5 مبلغ قسط بدون سود دوران مشارکت 3 میلیون و 700 هزار تومان و برای دهک اول تا سوم با نرخ سود 5 درصد بدون سود دوران مشارکت، 2 میلیون و 800 هزار تومان است.

اقساط مسکن ملی در مناطق مختلف

در مراکز استان برای تسهیلات 350 میلیون تومانی با نرخ سود 9 درصد، برای دهک‌های 4 و 5 مبلغی معادل 3 میلیون و 700 هزارتومان بدون سود دوران مشارکت است همچنین دهک‌های اول تا سوم بدون سود دوران مشارکت با نرخ سود 5 درصد 2 میلیون و 800 هزار تومان است.

سایر مناطق شهری برای تسهیلات 300 میلیون تومان با نرخ سود 9 درصد، دهک‌های 4 و 5 بدون سود دوران مشارکت مبلغی معادل 2 میلیون و 800 هزار تومان و برای دهک اول تا سوم بدون سود مشارکت با نرخ سود 5 درصد، 2 میلیون و 100 هزار تومان برآورد شده است.

در مناطق روستایی برای تسهیلات 250 میلیون تومانی با نرخ سود 9 درصد، دهک‌های 4 و 5 مبلغ اقساط بدون سود دوران مشارکت 2 میلیون و 300 هزارتومان و برای دهک‌های اول تا سوم با نرخ سود 5 درصد، 1 میلیون و 800 هزارتومان است.

در این روش، اقساط برای کم درآمدها بسیار کاهش پیدا کرده تا توان پرداخت آن را داشته باشند.

تسهیلات ساخت و نوسازی مسکن بر اساس قانون جهش تولید مسکن و اقساط ماهانه بدون سود دوران مشارکت بدین شرح است؛ در تهران برای تسهیلات 450 میلیون تومانی اقساط ماهانه 7 میلیون تومان، در شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر برای تسهیلات 400 میلیون تومانی، 6 میلیون و 300 هزارتومان، در مراکز استان‌ها برای تسهیلات 350 میلیون تومانی 5 میلیون و 500 هزارتومان، در سایر شهرها برای تسهیلات 300 میلیون تومانی، 4 میلیون و 700 هزارتومان و در مناطق روستایی برای تسهیلات 250 میلیون تومانی 3 میلیون و 900 هزارتومان است.

گفتنی است متقاضیان می‌توانند سود دوران مشارکت مدنی را نیز به صورت اقساط طی دوره فروش اقساطی بپردازند.
خرید مسکن از محل اوراق ممتاز

تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق ممتاز بانک مسکن به صورت انفرادی و زوجین قابل پرداخت است و نرخ سود آن 17.5 درصد با بازپرداخت 12 ساله است. که جزئیات آن شامل؛ اقساط ماهانه تسهیلات 400 میلیون تومانی زوجین در تهران 6 میلیون و 700هزارتومان و اقساط تسهیلات 200 میلیون تومانی انفرادی در تهران 3 میلیون و 300 هزارتومان برآورد شده است.

اقساط ماهانه تسهیلات 320 میلیون تومانی زوجین در مراکز استان به صورت ماهانه 6 میلیون و 700 هزارتومان و اقساط ماهانه تسهیلات 200 میلیون تومانی انفرادی 3 میلیون و 300هزارتومان است.

اقساط ماهانه تسهیلات 320 میلیون تومانی برای زوجین در مراکز استان ماهانه 5 میلیون و 300 هزارتومان و اقساط تسهیلات 160 میلیون تومانی انفرادی به صورت ماهانه 2 میلیون و 700 هزارتومان است.

همچنین اقساط ماهانه تسهیلات 240 میلیون تومانی زوجین در سایر شهرها ماهانه 4 میلیون تومان و اقساط تسهیلات 120 میلیون تومانی انفرادی 2 میلیون تومان برآورد شده است.