بانک‌های مرکزی ۲۲۸ تن طلا به ذخایر جهانی اضافه کردند

به گزارش مدار اقتصادی، بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، تقاضا برای طلا در میان بانک‌های مرکزی جهان در سه ماهه منتهی به پایان مارس به بالاترین حد خود رسید.

قیمت‌ها در این هفته از سد 2000 دلار در هر اونس عبور کرد و به دلیل عدم اطمینان در اقتصاد جهانی، توقف احتمالی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و مشکلات احتمالی بیشتر در بخش بانکی ایالات متحده، سرمایه‌گذاران را به سمت این فلز گرانبها سوق داد.

گزارش سه ماهه WGC درباره روند تقاضای طلا که روز جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد که تقاضا (بدون احتساب OTC) در سه ماهه اول نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد کاهش داشته است. اما با بهبود شرایط در بازار OTC کل تقاضای طلا نسبت به سه ماهه اول سال 2022 یک درصد افزایش داشت.

در سه ماه منتهی به پایان مارس، بانک‌های مرکزی 228 تن به ذخایر جهانی اضافه کردند که بالاترین نرخ خرید در سه ماهه اول از زمان شروع سری داده‌ها در سال 2000 است.

لوئیز استریت، تحلیلگر ارشد بازار در شورای جهانی طلا، روز پنجشنبه در مصاحبه ای گفت که با این روند خرید طلا توسط بانک مرکزی در سال 2022 به بالاترین میزان در 11 سال گذشته رسیده است. دلیل آن البته وجود طلا به عنوان یک دارایی و ذخیره ارزشمند بلندمدت است.

مقامات پولی سنگاپور (MAS) بزرگترین خریدار واحد در این سه ماهه بود و 69 تن طلا به ذخایر خود اضافه کرد، به طوری که اکنون ذخایر آن 45 درصد بیشتر از پایان سال 2022 است.

بانک خلق چین (PBoC) 58 تن در این سه ماهه به ذخایر خود افزود و اکنون 2068 تن طلا در ذخایر خود دارد که 4 درصد از کل ذخایر طلای گزارش شده در سطح جهان است. ترکیه هم خریدار بزرگ بود و ذخایر خود را 30 تن افزایش داد، در حالی که بانک مرکزی هند 7 تن به آن افزود.

مصرف کنندگان چینی در طول سه ماهه 198 تن جواهرات طلا خریداری کردند. در مقابل، قیمت‌های بالا و نوسان باعث کاهش تقاضا در هند شد تا ضعیف ترین سه ماهه اول در سه سال اخیر را تجربه کند.

به طور کلی، تقاضای جواهرات در سه ماهه اول نسبتاً ثابت بودند و چین کاهش را در هند جبران کرد.

جریان‌های قابل‌توجه ETF با پشتوانه طلا در ماه مارس که ناشی از ترس و ریسک سیستماتیک در اقتصاد ایالات متحده بود، تا حدی جریان‌های خروجی را در دو ماه اول سال جبران کرد.

تقاضای شمش و سکه 5 درصد نسبت به سال قبل تقویت شد و به 302 تن رسید، اگرچه تغییرات قابل توجهی در بازارهای کلیدی وجود داشت و تقاضای ایالات متحده 2010 به دلیل ترس از رکود اقتصادی و فرار به سمت سرمایه گذاری امن به بالاترین سطح سه ماهه خود رسید.

در مقابل، تقاضا در اروپا تضعیف شد و به ویژه آلمان شاهد کاهش 73 درصدی تقاضا بود، که WGC آن را به مثبت شدن نرخ بهره واقعی و افزایش قیمت طلای یورو نسبت داد که موجب افزایش سود در بین سرمایه گذاران شد.