بانک‌ها قانون را دور زده و ربا می‌گیرند/ رشد 39 درصدی نقدینگی و 42 درصدی پایه پولی در یک سال اخیر

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: مقایسه مرداد سال جاری با مرداد سال گذشته هم به گونه‌ای است که 39 درصد و 42 درصد افزایش حجم نقدینگی و رشد پایه پولی را نشان می‌د‌هد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 18 آبان) در جریان بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های دولتی و بانک‌های واگذارشده در اجرای اصل 144 قانون اساسی به عنوان نماینده متقاضیان اظهار داشت: اگر در جامعه‌ای سود‌اندوزی و کسب درآمد از راه بهره پول شود، آن جامعه با از دست رفتن توان تولید و فرصت‌های شغلی، بیکاری و مصائب اقتصادی مواجه خواهد شد.

وی افزود: علیرغم تاکید مقام معظم رهبری و نص صریح قوانین بازهم متأسفانه بانک‌ها قانون را در خیلی از جاها دور می‌زنند و با اینکه به صورت سیتماتیک در نظام جمهوری اسلامی ربا ممنوع اعلام شده است، اما این موضوع در سیستم بانکداری ما اجرا نمی‌شود و به انواع مختلف قانون را دور می‌زنند و اتفاقی عین ربا در سیستم‌های بانکی اتفاق می‌افتد.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: مسأله خلق پول بی‌پشتوانه توسط بانک‌ها و عدم نظارت بر کارکرد آنها به یکی از اصلی‌ترین موانع رشد اقتصاد کشور تبدیل شده است؛ بانک‌های کشور در اعطای تسهیلات با بهره مرکب و جذب سپرده با سود بالا با یکدیگر رقابت می‌کنند و مشارکت در تولید و اشتغال را به فراموشی سپردند در نتیجه بانک‌ها از جیب مردم نقدینگی خلق کرده و می‌کنند و فشار معیشتی ناشی از این خلق نقدینگی مستقیما به مردم وارد می‌شود.

دهنوی گفت: مطابق آخرین آمار بانک مرکزی حجم نقدینگی در مرداد 1400 به 4 هزار هزار میلیارد تومان رسیده است و پایه پولی هم به 515 هزار میلیارد تومان رسیده است. مقایسه مرداد سال جاری با مرداد سال گذشته هم به گونه‌ای است که 39 درصد و 42 درصد افزایش حجم نقدینگی و رشد پایه پولی را نشان می‌د‌هد.