بانک مرکزی تأمین ارز واردکنندگان را با تأخیر انجام می‌دهد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی و پس از بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد آسیب شناسی ساز و کار تأمین و تخصیص نیازهای ارزی در حوزه واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی، تولیدی به کشور، گفت: در وهله اول باید بررسی شود که بانک مرکزی تا چه حد در افزایش قیمت‌ها و وضعیت متلاطم بازار ارز تأثیر داشته است.

وی بیان کرد: برای مثال افرادی که متقاضی ارز هستند باید در سامانه‌ای سفارش خود را ثبت کنند تا تأمین ارز انجام شود اما می‌بینیم برخی از آنها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین زمانی که فردی می‌خواهد ارز مورد نیاز خود را از بازار ارز تأمین کند، بعضاً می‌بینیم بانک مرکزی به صورت دستوری وی را از این کار منع می‌کند و همین مساله باعث شده است وارد کنندگان و تولیدکنندگان در بلاتکلیفی و سردرگمی به سر ببرند و امکان برنامه ریزی برای آنان وجود نداشته باشد که منشأ این وضعیت و بلاتکلیفی بانک مرکزی است.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مسدودسازی حساب‌ها نیز باعث شده تأمین نقدینگی تولیدکنندگان با مشکل جدی رو به رو شود و اگر ما به دنبال احیا کارخانجات و واحدهای تولیدی هستیم نباید این اتفاق بیفتد و باید در راستای تقویت تولید گام برداریم.

سلیمی گفت: بانک مرکزی برای تأمین ارز واردکنندگان هم بسیار با تأخیر اقدام می‌کند و واردکنندگان معمولاً همه واحدهای اداری را طی می‌کنند اما ارز به موقع برای آنان تأمین نمی‌شود و باید مجدداً همه این مراحل را طی کنند که این پروسه طولانی برخلاف تسهیل تولید است و ما باید به مقوله تولید بیش از پیش توجه کنیم.