بانک مرکزی سال گذشته ۵۵ هزار میلیارد تومان تنخواه به دولت قبل داده بود

تهران- ایرنا- رئیس کل بانک مرکزی گفت: این بانک پارسال حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان تنخواه در اختیار دولت گذاشته بود که این یعنی چاپ پول محض که یکی از ریشه‌های تورم است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری صداوسیما، «علی صالح‌آبادی» روز دوشنبه در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما در دولت سیزدهم کنترل تورم است، افزود: بخشی از کنترل تورم موضوع عرضه است که البته خارج از کنترل ما به عنوان بانک مرکزی است مثل افزایش قیمت‌های جهانی، به وجود آمدن بحران اوکراین و یا افزایش قیمت نهاده‌ها در دنیا که تورم را در آمریکا و اروپا هم بالا می‌برد.

وی ادامه داد: یک تورم از جانب تقاضا داریم که بحث کسری بودجه دولت و نقدینگی است و ما باید آن را در دولت دنبال کنیم و یک بحث هم سطح انتظارات است که بر روی تورم این سه مقوله اثرگذار هستند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در بحث نقدینگی و کسری بودجه دولت، با سازمان برنامه و وزارت اقتصاد شورایی تشکیل داده‌ایم و اسم آن را شورای ثبات مالی گذاشته‌ایم تا از منابع بانک مرکزی اضافه برداشت نداشته باشند.

کسری بودجه یکی از ریشه‌های تورم مزمن در اقتصاد ایران است

وی در ادامه یکی از ریشه‌های تورم مزمن در اقتصاد ایران را کسری بودجه دولت دانست و گفت: دولت بودجه خود را به‌گونه‌ای می‌بیند که معمولاً به کسری بودجه می‌انجامد و کسری بودجه هم یعنی تورم، چون از بانک مرکزی پول می‌گیرند اسمش تورم می‌شود.

صالح‌آبادی تصریح کرد: این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم آقای رئیس‌جمهور هم خط قرمز خود را این موضوع قرار داده‌اند که پایه پولی را بی‌دلیل افزایش ندهیم.

وی با بیان اینکه در قانون بودجه بانک مرکزی هرسال ۳ درصد بودجه را باید به دولت تنخواه بدهد و این یعنی چاپ پول محض و هر سال همین‌طور بوده است، گفت: بانک مرکزی پارسال حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده و به دولت داده است البته سال‌های قبل هم همین‌طور بوده است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی یکی از ریشه‌های تورم همین است و اگر دولت به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که منابع خودش را بتواند تامین کند و به این پول نیازی نداشته باشد یعنی پول چاپ نشود طبیعتاً می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی افزود: البته امسال با دولت هماهنگی کرده‌ایم که تا الان از این رقمی که می‌تواند تحت عنوان تنخواه بهره ببرد کمترین استفاده را داشته باشد.

صالح‌آبادی با بیان اینکه بانک‌ها زمانی که ناتراز می‌شوند، از بانک مرکزی اضافه برداشت می‌کنند، گفت: یکی دیگر از ریشه‌های تورم ناترازی بانک‌ها است.

انتشار فهرست دریافت‌کنندگان تسهیلات کلان

وی در حاشیه جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس درباره انتشار فهرست دریافت‌کنندگان تسهیلات کلان که قرار بود تا پایان خرداد اعلام شود، گفت: طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ بانک مرکزی باید در قالب جداول مشخصی این‌ها را اعلام می‌کرد و از اوایل سال هم این کار شروع شده و بانک‌های مختلف آمارشان را به بانک مرکزی ارسال کرده‌اند و بانک مرکزی هم در سایت خود همه این‌ها را اطلاع‌رسانی کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: اگر موارد معدودی هم مانده باشد آن‌ها هم به‌زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی در ادامه درباره آخرین وضعیت اعطای تسهیلات فرزندآوری از سوی بانک‌ها هم گفت: تمام تکالیفی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ برای نظام بانکی در نظر گرفته شده بود به‌ویژه همه بخشنامه‌های مربوطه را اعلام کردیم. تا اواخر فروردین همه بخشنامه‌ها به بانک‌ها اعلام شده و بانک‌ها هم کار را در موضوعات فرزندآوری و ازدواج و سایر فصولی که در قانون دیده شده را شروع کرده‌اند و ما هم بر عملکرد آن‌ها نظارت می‌کنیم که این اتفاق بیفتد.

صالح‌آبادی بیان کرد: اگر بانک‌ها تخلف در اجرای تکالیف ابلاغ شده بانک مرکزی داشته باشند، هیئت‌های انتظامی این موارد را بررسی و با آن‌ها برخورد می‌کنند.