بانک مرکزی مراقب سپرده های مردم است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما, به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر ابوذر سروش با بیان اینکه بانکهای ناتراز بانکهایی هستند که از یکسری شاخص های نظارتی بانکی عدول کرده اند، خاطرنشان کرد: طیف متنوعی از شاخص های نظارتی از قبیل شاخص های مربوط به ریسک نقدینگی، ریسک اعتباری و سایر انواع ریسک ها وجود دارند که عدم رعایت انها معمولا آثار خود را در اضافه برداشت ها و کفایت سرمایه اندک بانک نشان می دهد.

وی افزود: بانکی که ناتزار باشد در ابعاد مختلف تاثیر منفی در اقتصاد دارد که از جمله آنها می‌توان به افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی خارج از ضوابط اشاره کرد که در نهایت منجر به بروز تورم در اقتصاد می شود.

دکتر سروش گفت: با توجه به اینکه شاخص های متعددی در ارتباط با ناترازی بانکها دخیل هستند اعداد و ارقام دقیقی در مورد تعداد بانک های ناتراز را نمی توان اعلام کرد اما برنامه بانک مرکزی در حال حاضر این است که بانکهای دچار ناترازی مزمن در ارتباط با شاخص های مشخصی مانند زیان انباشته یا اضافه برداشت های مزمن را تعیین تکلیف کند.

معاون نظارت بانک مرکزی تاکید کرد: بانک مرکزی پیش از این به موضوع اضافه برداشت ها ورود کرده و ما سعی کردیم از بانک ها برنامه مشخصی را دریافت کنیم و بر اساس آن به صورت ماهانه عملکرد بانکها در شاخص های مختلف اعم از وصول مطالبات، واگذاری اموال، افزایش سرمایه نقدی پایش می شود.

وی ادامه داد: در واقع قرار نیست که تا پایان ۶ ماه منتظر باشیم بلکه مقرر شده بانکها ظرف مدت مشخصی که نهایتا تا ۶  ماه آینده است به صورت ماهانه اصلاح شوند و بتوانند خود را بازسازی کنند و اگر این امکان فراهم نشود وارد پروتکل های مشخصی می شوند که بر اساس آن تعیین تکلیف خواهند شد و اطلاع رسانی لازم هم انجام خواهد شد.

معاون نظارت بانک مرکزی همچنین تاکید کرد: بانک مرکزی حافظ و مراقب سپرده های مردم است و در این مسیر نگرانی خاصی متوجه مردم جامعه نخواهد بود. لذا تمرکز بانک مرکزی بر ساماندهی بانکها طی برنامه مشخص است تا بازسازی شده و به چرخه اقتصاد باز گردند. لذا هیچگونه نگرانی در مورد سپردهای مردم در بانکها وجود ندارد و مردم می توانند هر زمان که خواستند سپرده خود را تغییر داده و یا جابجا کنند.