بانک مرکزی می‌تواند منابع ارزی ایران را به داخل کشور بازگرداند؟

آرمان شرق- بانکی که منابع ما در آن است به دلیل تحریم ها قادر به جابه جایی پول نخواهد بود و حتی انتقال این منابع به داخل کشور نیز مشکلی را بر طرف نمی کند؛ فرض کنید که این ارزها به بانک های داخلی منتقل شوند و در این بین بانک‌های داخلی نیز تحریم هستند و امکان انتقال منابع ارزی خارجی چه یورو و یا دلار را به بانک های کشورهای خارجی و طرف تجاری خود ندارند به نظر بنده آزادسازی منابع بانک مرکزی از خارج از کشور نشدنی خواهد بود.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی بانک مرکزی را موظف کرد با فعال کردن سازوکارهای بانکی و اقتصادی ارزهای موجود در خارج از کشور را به داخل بازگرداند.
سید ابراهیم رییسی،در دهمین جلسه ستاد هماهنگی‌های اقتصادی دولت،این دستور را صادر کرده است.

در روزهای اخیر بهای دلار در بازار ایران روندی افزایشی را تجربه کرده است. بر این اساس بهای دلار در هفته اخیر روندی نوسانی را تجربه کرده است و هر دلار آمریکا رد صرافی های بانکی از نیمه کانال ۲۷ هزار تومان و در بازار ازاد از نیمه کانال ۲۸ هزار تومان عبور کرده است. سئوال مهم اما اینجاست که بازگرداندن ارزهای موجود در خارج از کشور به داخل ایران امکان‌پذیر است؟

کامران ندری، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین که بانک مرکزی می تواند منابع ارزی خارجی خود را به کشور بازگرداند یا خیر؛ گفت: با اطلاعاتی که بنده دارم بازگرداندن منابع ارزی بانک مرکزی به کشور خیلی سخت است.

وی در ادامه افزود: از میان منابع صادراتی، منابع صادرات نفتی مربوط به بانک مرکزی می شود و منابع ارزی بانک مرکزی در خارج از کشور ارزهای حاصل از صادرات نفتی است که دولت به بانک مرکزی فروخته است.

ندری در ادامه گفت: در وهله اول مبلغ حاصل از صادرات به حساب‌های ایران در کشورهای خارجی واریز می شود و از طریق بانکی در خارج از کشور به نقاط دیگر منتقل خواهد شد و حال این مبلغ فرقی ندارد که به بانک های داخل کشور و یا بانک های خارج از کشور منتقل شود اما زمانی که ما تحریم بانکی هستیم این نقل و انتقالات بسیار دشوار می شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: بانکی که منابع ما در آن است به دلیل تحریم ها قادر به جابه جایی پول نخواهد بود و حتی انتقال این منابع به داخل کشور نیز مشکلی را بر طرف نمی کند؛ فرض کنید که این ارزها به بانک های داخلی منتقل شوند و در این بین بانک‌های داخلی نیز تحریم هستند و امکان انتقال منابع ارزی خارجی چه یورو و یا دلار را به بانک های کشورهای خارجی و طرف تجاری خود ندارند و در آخر می توان گفت تحریم ها کار ما را بسیار دشوار کرده است و به نظر بنده آزادسازی منابع بانک مرکزی از خارج از کشور نشدنی خواهد بود.

در عین حال برخی دیگر از کارشناسان نیز اجرای این دستور را بسیار سخت می‌دانند و معتقدند که با توجه به شرایط ایران چنین اقدامی، امکان‌پذیر نخواهد بود .
جدول زیر دربردارنده اظهارات برخی کارشناسان دراین خصوص با رسانه‌های مختلف است.

بر اساس این گزارش هنوز رقم مشخصی درباره میزان ذخایر ارزی ایران در خارج از کشور منتشر نشده است . برخی منابع این رقم را حتی صد میلیارد دلار و برخی دیگر از منابع بین ۳۵ تا ۵۰ میلیارد دلار اعلام کرده‌اند .

نام کارشناس

اظهار نظر

محمود جام‌ساز

منابع ارزی کشور در اختیار بانک مرکزی نیست که بخواهد آن ها را باز گرداند! ما دو نوع منبع ارزی داریم یکی منابع ارزی است که در اختیار سازمان ها و بانک های بین المللی هستند و به دلیل تحریم ها توقیف شده اند، این سازمان ها و بانک ها هنوز اجازه ندارند که منابع ارزی ما را برگشت بدهند.

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان

از دید من دو سناریو در این زمینه وجود دارد، سناریوی اول این است که مذاکراتی پشت‌پرده اتفاق افتاده و برخی از کشورها موافقت کرده‌اند که بخشی از منابع ارزی ایران آزاد شود و پیرو این اتفاق رئیس‌جمهوری به بانک‌مرکزی دستور پیگیری داده است. سناریوی دوم این است که دولت به‌دنبال این است که با مخابره برخی از اخبار جلوی انتظارات و اتفاقات تورمی گرفته شود.

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی

امکان چنین اقدامی وجود ندارد، تا زمانیکه حسابی در بانک‌های خارجی نداشته باشیم و به‌دلیل تحریم هم این اقدام امکان‌پذیر نیست نمی‌توان انتظار داشت که این پول‌ها به کشور منتقل شوند. او با بیان اینکه این دستور بیشتر باید وزارت‌خارجه را مخاطب قرار می‌داد، افزود: دستور باید اینگونه صادر می‌شد که «وزارت‌خارجه با همکاری بانک‌مرکزی سازوکار بانکی برای برگشت ارز صادراتی را مهیا کنید» نه چیزی که الان می‌بینیم. بدون برداشتن تحریم‌ها، بدون پیوستن به FATF و بدون مذاکره نمی‌توان در این باره کاری پیش برد.

علی قنبری، کارشناس اقتصادی

به نظر بنده چنین اقدامی تنها با صدور دستور حل نمی‌شود. باید دید چرا منابع ارزی ایران در خارج از کشور بلوکه شده است و از سوی دیگر چرا ما با بحران ورود ارز به کشور مواجه شده ‎ایم. اگر این مشکلات برطرف شود، چنین دستوری قابلیت اجرا خواهد یافت.