بانک های خصوصی و عملکردی که قابل دفاع نیست| رنگ باختن پرداخت وام به تولیدکنندگان در همدان

همدان – در حالی باید نقش بانک های خصوصی در اجرای پروژه‌های عمرانی و تولید پررنگ باشد که این موضوع در همدان رنگی ندارد و همچنان فعالان بخش خصوصی از عدم مشارکت این بانک ها گلایه دارند.

بازار؛ گروه استان ها: سیستم بانکی در پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی استان نقش و وظیفه بسیار خطیری بر عهده دارد به نحوی که بانک‌ها باید علاوه بر اینکه برای اشتغال، تولید و سرمایه گذاری، برنامه داشته باشند در زمینه حمایت و پشتیبانی از تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی نیز جدیت به خرج دهند.

ناگفته پیداست که در این میان افزایش مشارکت بانک‌های خصوصی در پروژه‌های مختلف استان همدان امری ضروری است و بخش زیادی از سپرده‌های مردم باید صرف توسعه و آبادانی همین استان شود اما آنچه مشهود است اینکه چنین اتفاقی رخ نمی دهد و هنوز معلوم نیست نقش بانک های خصوصی در استان همدان چیست.

باید نسبت منابع و مصارف بانک‌های خصوصی عدد قابل قبولی باشد وگرنه بود و نبود چنین مراکزی، هیچ تفاوتی در روند توسعه‌ای استان به همراه نخواهد داشت

بارها از سوی مسئولان تاکید شده که باید نسبت منابع و مصارف بانک‌های خصوصی عدد قابل قبولی باشد وگرنه بود و نبود چنین مراکزی، هیچ تفاوتی در روند توسعه‌ای استان به همراه نخواهد داشت ضمن اینکه بانک های خصوصی باید درآمد حاصل از استان را در همین استان به عنوان سرمایه درگردش به واحدهای تولیدی و صادراتی اختصاص دهند.

گفتگو با فعالان اقتصادی استان همدان گویای آن است که همچنان خبری از توجه بانک های خصوصی به این درخواست مسئولان نیست و حتی رفتارها به نحوی است که گاهی منجر به فرار سرمایه گذار از این استان می شود.

رئیس اتاق بازرگانی همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه باید فکر عاجلی در خصوص بانک‌های خصوصی اندیشیده شود، اضافه کرد: وقتی بانکی اعلام می‌کند که ۷۰ درصد سپرده‌های مردم را به شرکت‌های زیرمجموعه خود به‌عنوان تسهیلات واگذار کرده‌ام یعنی عملاً پول و سرمایه مردم را می‌گیرند و به شرکت‌های رقیب خود در بخش خصوصی واگذارمی کنند.

علی اصغر زبردست با عنوان اینکه در زمان دولت قبل که رئیس بانک مرکزی به استان همدان سفر داشت به‌صورت بخشنامه‌ای اعلام شد چهار درصد از سود بانک‌های خصوصی باید در استان همدان خرج شود، اضافه کرد: تاکنون از طرف بانک‌های خصوصی جوابی به استانداری ارسال نشده ضمن اینکه در همه استان‌ها به همین روال است و ریالی هم به‌عنوان بخش خصوصی کاری برای استان انجام نپذیرفته است.

بانک‌های خصوصی در استان همدان درواقع هیچ عایدی برای این استان ندارند و از آن‌طرف هم بانک‌های دولتی توانایی پرداخت تسهیلات از محل سپرده‌گذاری‌های خود ندارند

زبردست بابیان اینکه واقعیت امر فرار سرمایه از استان است، اضافه کرد: بانک‌های خصوصی در استان همدان درواقع هیچ عایدی برای این استان ندارند و از آن‌طرف هم بانک‌های دولتی گرفتار سپرده‌گذاری در بانک‌ها شده‌اند به‌طوری‌که توانایی پرداخت تسهیلات از محل سپرده‌گذاری‌های خود ندارند.

رئیس اتاق بازرگانی همدان با عنوان اینکه باید در همه استان‌ها موضوع بانک‌های خصوصی یک‌بار برای همیشه حل شود، اضافه کرد: اگر به همین روال پیش برود بانک‌های دولتی نمی‌توانند تسهیلات پرداخت کنند.

علی‌اصغر زبردست در ادامه با عنوان اینکه در استان همدان ۶ واحد نیروگاه خورشیدی و دو واحد نیروگاهی گازسوز راه‌اندازی شده است که جمعاً تقریباً ۵۳ مگاوات برق در حال تولید است، اضافه کرد: متأسفانه یکی از واحدهای تولید نیروگاهی به دلیل مشکلات موجود مجبور شده چهار واحد نیروگاهی خود را در کشور اسپانیا راه‌اندازی کند که این موضوع شدیداً تأثرانگیز است چراکه سرمایه‌گذار ایرانی به دلیل قوانین سخت و بازدارنده مجبور شده واحد تولیدی خود را در کشور دیگری راه‌اندازی کند.

رئیس اتاق بازرگانی همدان بابیان اینکه، اگر قرار است روی کاری سرمایه‌گذاری شود قطعاً باید دولت به تعهدات خود عمل کند تا تولیدکننده و سرمایه‌گذار تشویق شود و بتواند کار خود را به انجام برساند، اضافه کرد: اگر بنا باشد تولیدکننده با سرمایه‌گذاری هنگفتی که انجام می‌دهد سرمایه‌اش برنگردد و سودی حاصل نشود با ضرر روبرو خواهد شد.

بانک‌های خصوصی تعامل و مشارکت خود را با فعالین اقتصادی تقویت کرده و در اعطای تسهیلات و اعلام منابع مالی موجود عملکردی شفاف داشته باشند

وی با بیان اینکه انتظار داریم بانک‌های خصوصی تعامل و مشارکت خود را با فعالین اقتصادی تقویت کرده و در اعطای تسهیلات و اعلام منابع مالی موجود عملکردی شفاف داشته باشند، ادامه داد: بانک‌های خصوصی باید در توسعه و رونق اقتصادی استان بیشتر سهیم باشند.

به هر حال طبق آنچه بارها در جلات متعدد عنوان شده چیزی حدود ۷۰ درصد سپرده های مردم استان همدان در بانک های خصوصی است ولی اقدام برای سرمایه گذاری از این زاویه صفر است در حالی که باید روال به نحوی باشد که شاهد حمایت و پشتیبانی عملی بانک‌ها از جهادگران سنگر تولید و صنعت باشیم.

بانک‌های خصوصی سهم بالایی در شبکه‌ بانکی ایران دارند اما نقش خاصی در پروژه‌های عمرانی و تولید ندارند و عدم‌مدیریت صحیح طی سال‌های گذشته، سبب افزایش میزان عرضه پول پرقدرت توسط شبکه‌ بانکی شده است.