بخشودگی های حقوقی

بخشودگی های حقوقی

بخشودگی یا عفو در لغت به معنای آمرزش و مغفرت است، اما در اصطلاحات حقوق کیفری به معنای اقدامی است که با تصویب نهاد های حکومتی، به منظور توقف تعقیب متهمان و یا بخشودگی کامل یا قسمتی از مجازات محکومان صورت می پذیرد. بخشودگی های حقوقی شامل جرایم صورت گرفته در حوزه های مختلفی می شود؛

در ادامه به ذکر مواردی از بخشودگی های حقوقی شامل بخشودگی جرایم دیرکرد مالیاتی، بخشودگی دیر کرد بیمه نامه ها و بخشودگی جرایم رانندگی می پردازیم.

 

بخشودگی جرایم دیر کرد مالیاتی

 

اگر مالیات مشخص شده تا پایان مهلت پرداخت آن ادا نشود، مشمول جریمه ی دیر کرد می شود، مگر اینکه بخشودگی کامل یا قسمی شامل حال شخص حقیقی یا حقوقی شود.

شرایط بخشودگی های مالیاتی هر چند وقت یک بار در طی بخشنامه ای معین می گردد که شامل میزان مبلغ بخشودگی، مهلت پرداخت مانده ی بدهی، کاهش درصد بخشودگی در صورت عدم پرداخت تا پایان مهلت تعیین شده و موارد دیگری می باشد.

آخرین دستورالعمل مربوط به بخشودگی جرایم مالیاتی مربوط به 20 خرداد ماه سال جاری است. برخی از مفاد آن را می توانید در ذیل مشاهده کنید:

بنا بر مفاد این بخشنامه، سقف مبلغ بخشودگی برای اشخاص حقیقی، 50 میلیون تومان برای هر سال عملکرد و برای اشخاص حقوقی، 150 میلون تومان برای هرسال عملکرد با رعایت تبصره ی 2 ماده ی 190 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مربوط به عملکرد سال 1381 و بعد می باشد.

همچنین اگر مانده بدهی قطعی شده تا پایان مهر ماه سال جاری پرداخت شود، جرایم به طور کامل بخشوده خواهد شد. اگر مانده بدهی قطعی شده برای واحد های تولیدی دارای پروانه بهره برداری و پروانه ی کسب در بازه ی زمانی یکم تا 30 ام آبان ماه سال جاری پرداخت شود، 98 درصد جرایم قابل بخشش بوده و برای سایر مودیان، 96 درصد از جرایم قابل بخشش است.

 

 

بخشودگی جرایم دیرکرد

زمانی که مبلغ مورد توافق شما در یک قرارداد تا قبل از پایان مهلت مشخص شده، پرداخت نشود، مشمول جریمه ی دیرکرد می شود که یا باید مبلغ مشخص شده را به علاوه ی جریمه ی دیرکرد بپردازید و یا مشمول بخشودگی کامل یا قسمتی از جریمه می شوید.

این نوع از بخشودگی، شامل موارد متعددی می شود که از میان آن ها می توان به بخشودگی سود و دیر کرد قسط وام بانک ها، بیمه نامه ها، تسهیلات بانکی، جرایم رانندگی و موارد دیگر اشاره نمود.

 

بخشش جریمه ی دیر کرد و سود وام تا سقف 100 میلیون تومان

قانونی راجع به بخشش جریمه دیر کرد و سود وام های معوقه وجود دارد که شامل وام های معوقه ی تا سقف 100 میلیون تومان می شود.

بانک های ملی، صادرات، کشاورزی، ملت، تجارت، پست بانک، مسکن و توسعه تعاون از جمله بانک هایی هستند که مشمول این قانون می شوند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بانک های خصوصی مشمول این قانون نمی شوند.

 

این قانون شامل 7 اولویت است که بخشی از این موارد آن را می توانید در ذیل مشاهده کنید:

 

وام های مسکن روستایی

وام های مسکن روستایی و همچنین وام هایی که به علت خشکسالی ها موجب تاخیر در پرداخت یا عدم پرداخت از سوی کشاورزان شده است نیز در راس اولویت ها قرار دارد.

 

بیشتر بخوانید:جهش تولید

 

زندانی های عدم پرداخت معوقات وام

زندانیانی که به دلیل عدم پرداخت معوقات وام ها در زندان به سر می برند نیز مشمول این بخشش می شوند.

 

بخشودگی دیر کرد بیمه نامه ها

بیمه نامه ها انواع مختلفی دارند، طبیعتا شرایط بخشودگی انواع بیمه نامه ها متفاوت بوده و در هر سال متغیر است؛ برای مثال می توان جریمه دیر کرد بیمه نامه شخص ثالث را نام برد که بسته به میزان سیلندر خودرو تعیین می شود. میزان بخشودگی دیرکرد این نوع بیمه نامه، هر چند وقت یک بار اعلام می شود.

 

بخشودگی دیر کرد جرایم رانندگی

جرایم رانندگی در هر سال متغیر است؛ مثلا: برای سال 1399، در صورت پرداخت و تسویه ی حساب قبوض جریمه های رانندگی تا پایان آذر ماه 1399، جریمه ی دیرکرد ناشی از عدم پرداخت آن تا پایان 1399 بخشیده خواهد شد.