بیش از ۲۰۳ هزار نفر تا پایان سال ۱۴۰۰ وام بدون ضامن دریافت کردند

براساس اطلاعات به دست آمده در دو ماه پایانی سال گذشته ۲۰۳ هزار و ۳۲۰ فقره تسهیلات خرد بدون ضامن به مبلغ ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

دستور رئیس‌جمهور و برنامه‌ریزی وزارت اقتصاد، پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن از نهم بهمن ماه سال گذشته در بانک‌هایی مثل ملت، تجارت، صادرات، ‌ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات، پست بانک و رفاه شروع شد.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده طی بهمن و اسفند ماه سال گذشته در مجموع ۲۰۳ هزار و ۳۲۰ فقره تسهیلات خرد بدون ضامن به مبلغ ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به متقاضیان دریافت وام پرداخت شد.

جمع این میزان وام پرداختی به بیش از ۲۰۰ هزار نفر از شهروندان معادل تسهیلات اعطایی به فقط چند ابربدهکار بانکی است که با وجود هشدارهای پی در پی شبکه بانکی حاضر به بازپرداخت وام خود نیستند.

بانک سپه با پرداخت ۶۶ هزار و ۸۹۱ فقره تسهیلات به مبلغ یک هزار و ۸۲۱ میلیارد تومان بیشترین پرداختی را دارد و بانک‌های تجارت و رفاه کارگران هرکدام به ترتیب با پرداخت مبالغ یک هزار و ۵۷ میلیارد تومان و ۸۸۷ میلیارد تومان در مرتبه دوم و سوم قرار دارند.

بانک‌های توسعه تعاون، صنعت و معدن و مسکن نیز به ترتیب در آخرین رتبه پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن قرار دارند.

پس از تاکید رییس جمهوری بر تسهیل پرداخت وام به آحاد جامعه، وزیر اقتصاد از اجرای پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن از نهم بهمن ماه در بانک‌های دولتی خبر داد.

تسهیلات خرد بدون ضامن در بانک‌های ملت، تجارت، صادرات، ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات، پست بانک، رفاه کارگران، توسعه تعاون و بانک قرض الحسنه مهر ایران اجرا می‌شود.

همچنین سال گذشته بانک مرکزی «دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد» را در راستای ایجاد شرایط لازم برای تسهیل بهره‌مندی متقاضیان از تسهیلات خرد بانکی مبتنی بر اعتبارسنجی برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

در این دستورالعمل سقف مبلغ تسهیلات خرد معادل دو میلیارد ریال (۲۰۰ میلیون تومان) تعیین شده است؛ همچنین در دستورالعمل یاد شده ضمن احصای فهرستی از تضامین و وثایق قابل اخذ از متقاضیان دریافت تسهیلات خرد، مقرر شده اعطای تسهیلات خرد به متقاضیان دارای سابقه و امتیاز اعتباری بر اساس اعتبارسنجی، در قبال أخذ حداکثر دو مورد وثیقه انجام پذیرد.

شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران اجرایی دولتی همچون وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های معتبر بخش خصوصی براساس تشخیص بانک که حقوق افراد به آن واریز می‌شود، کارکنان شرکت‌های خصوصی که حقوقشان در بانک‌های مذکور پرداخت می‌شود مشمول این طرح هستند.

در این دستورالعمل تضامین و وثایق به شرح زیر اعلام شده است:

اوراق تجاری از قبیل چک یا سفته مشتری.

اوراق بدهی اعم از اوراق پذیرفته شده در بازار سرمایه و غیر آن.

سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از جمله سهام عدالت.

واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس.

چک یا سفته توسط ضامن.

اموال عینی با ارزش عرفی از قبیل خودرو، مسکوکات یا مصنوعات طلا.

حساب‌یارانه اشخاص.

گواهی کسر از حقوق توسط مشتری یا ضامن.

ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی دایر باشد.

در مناطق روستایی ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا مورد تأیید واقع گردد مهمور به مهر شورای اسلامی روستا.

سیم کارت دایمی ثبت شده تحت مالکیت مشتری.

برای روستائیان، کشاورزان، دامداران سنتی و عشایر، پروانه چرای دام، پروانه چاه کشاورزی، سند مالکیت اراضی کشاورزی، ضمانت زنجیره‌ای.

ضمانت صادره توسط بنگاه محل اشتغال مشتری، متضمن تضمین دیون تسهیلات‌گیرنده.

سایر تضامین متناسب با امتیاز اعتباری مشتری و تشخیص مؤسسه اعتباری.

ایرنا
وام بدهکار بانکی وام بدون ضامن