تنوع بهانه در بانک ها برای نپرداختن تسهیلات خرد؛ تسهیلات سنگین بی بهانه و فقط با یک تلفن جریان دارد

با آنکه قرار بود پرداخت وام های خرد از طریق اعتبارسنجی انجام شود اما بانک ها به این موضوع بی توجه اند و حتی با داشتن ضامن به بهانه های مختلف از پرداخت وام به نیازمندان خودداری می کنند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: ممانعت بانک ها در ارایه وام های خرد بر کسی پوشیده نیست و اغلب بانک ها حتی بانک های دولتی برای فرار از نپرداختن چنین وامهایی بهانه های مختلف می آورند. این درحالی است که وزیراقتصاد و رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی بارها تاکید کرده اند که پرداخت وام به نیازمندان تا ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن و باید از طریق اعتبار سنجی انجام شود.

اما متاسفانه این اظهارات فقط در حد حرف باقی مانده است زیرا اکثر متقاضیان وام برای دریافت چنین وامی به شعب بانکی مراجعه کرده ولی به دلیل سختگیری بانک ها و موانعی که سر راه وام گیرنده قرار می دهند، نا امید و با دست خالی بر می گردند.

یکی از متقاضیان وام خرد که تحت پوشش کمیته امداد است به «بازار» گفت: بنده سرپرست خانواده با ۳ فرزند و تحت پوشش کمیته امداد هستم کل پول پیش خانه ام ۳۰ میلیون تومان بوده و موعد خانه ام تمام شده است. کمیته امداد نیز ۱۰۰ میلیون تومان وام برایم نوشت و بنده را به یکی از بانک های دولتی معرفی کرد اما این بانک با کمال تعجب پرداخت چنین وامی را منوط به داشتن ۳ ضامن که حتما یکی از ضامن ها نیز باید بازنشسته و حقوق بگیر آن بانک باشد دانست، حال با آنکه ۲ ضامن را به زور پیدا کرده ام اما هیچ بازنشسته ای نیست که ضمانت من را قبول کند و کسی را در این شهر ندارم که بازنشسته باشد، اکنون یک ماه است که التماس می کنم اما این بانک با درخواست بنده موافقت نمی کند.

برای دریافت وام های خرد از سیستم بانکی باید کفش آهنین پوشید چرا که بانک ها به این آسانی چنین وامی را به نیازمندان واقعی پرداخت نمی کنند اما طبق گزارش های موجود برخی از بانک ها وام و تسهیلات سنگین با رقم های نجومی را با یک تلفن به برخی ها پرداخت کرده اند که وام گیرنده در پرداخت اقساط آن کوتاهی می کند

سخت گیری بانک ها و مانع تراشی آنها برای نپرداختن وام های خرد

این نمونه ای از سخت گیری بانک ها و بی توجهی آنها به اعتبار سنجی و پرداخت وام بدون ضامن می باشد که مدارک آن نیز موجود است. از طرفی برخی دیگر از متقاضیان وام های خرد می گویند؛ برای دریافت وام ۵۰ میلیونی که البته طبق اعلام رسمی، پرداخت این نوع وام ها نیازی به ضامن ندارند اما بانک ها از ما ضامن می خواهند و زمانی که یک ضامن را با هزار التماس پیدا می کنیم ولی بانک می گوید که این فرد ضمانت افراد دیگر را قبول کرده است و نمی تواند ضامن شما شود.

به هر حال برای دریافت وام های خرد از سیستم بانکی باید کفش آهنین پوشید چرا که بانک ها به این آسانی چنین وامی را به نیازمندان واقعی پرداخت نمی کنند اما طبق گزارش های موجود برخی از بانک ها وام و تسهیلات سنگین با رقم های نجومی را با یک تلفن به برخی ها پرداخت کرده اند که وام گیرنده در پرداخت اقساط آن کوتاهی می کند.

این در حالی است که بخش عمده وجود معوقات سنگین بانک ها ناشی از وجود همین وام هایی است که بعضا با زد و بند از بانک خارج شده و حتی با وجود انتشار نام آنها در رسانه ولی تا کنون رسیدگی آنگونه که رسانه ای شود، نشده است. بی توجهی بانک ها در پرداخت وام های خرد در حالی است که اخیرا رییس شورای هماهنگی بانکهای دولتی تاکید کرده است؛ برای پرداخت تسهیلات خرد شرط بررسی میانگین یا معدل مانده حساب نباید ملاک باشد و بانک ها باید به کسانی که در شعبه مربوطه حساب دارند، متناسب با اعتبار سنجی وام بدهند.

جای بحث تعجب است که خاندوزی وزیراقتصاد در مجلس می گوید ” مشکلی در پرداخت وام های خرد نداریم ” اما مردم ازعملکرد بانک ها در این زمینه نارضی هستند و اعلام می کنند بانک ها به قدری سخت گیری می کنند که عطای دریافت چنین وامی را به لقایشان می بخشیم

عمده نارضایتی مردم در حوزه های انتخاباتی عدم همراهی بانک ها در پرداخت وام

بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره علل سختگیری بانک ها در نپرداختن وام های خرد به متقاضیان گفت: عمده نارضایتی مردم در حوزه های انتخاباتی همراهی نکردن بانک ها در پرداخت وام های خرد است. آنها می گویند چرا سیستم بانکی با وجودی که قرار است وام تا ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن و بر حسب اعتبارسنجی انجام شود اما به این موضوع بی توجه اند؟

وی به دیدار اعضای کمیسیون برنامه و بودجه با وزیر اقتصاد و تاکید وی بر پرداخت وام های خرد اشاره کرد و اظهار داشت: جای تعجب است که خاندوزی وزیر اقتصاد در مجلس می گوید «مشکلی در پرداخت وام های خرد نداریم» اما مردم از عملکرد بانک ها در این زمینه ناراضی هستند و اعلام می کنند بانک ها به قدری سخت گیری می کنند که عطای دریافت چنین وامی را به لقایشان می بخشیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شاخص های اعتبار سنجی را برای پرداخت وام نادرست عنوان کرد و اظهار داشت: چرا با وجودی که یک کارمند حقوق بگیر و برخوردار از اعتبار لازم متناسب با شاخص های تعریف شده اعتبارسنجی نباید بتواند وام ۵۰ میلیون تومانی دریافت کند؟ بی تردید اعتبارسنجی تعریف شده برای پرداخت وام های خرد نیازمند تجدید نظر و اصلاح است زیرا دست بانک ها برای بهانه گیری با این شیوه آنگونه که از پرداخت وام با بهانه های مختلف طفره روند باز است.

صالح آبادی می گوید؛ برای تسهیل امور در پرداخت وام بخصوص وام های خرد وثایق بانکی باید متنوع شود آنطور که اگر فردی برای دریافت وام ضامنی نداشت بتواند از سند خودرو، طلا، یارانه و یا سهام عدالت استفاده کند. اما اکنون نه تنها توجه به این موضوع نمی شود بلکه متقاضی وام حتی با برخورداری از ضامن نیز به سختی می تواند وام دریافت کند

ایجاد تنوع وثایقی که برای پرداخت وام بانکی هیچ وقت عملی نشد

محبی نجم آبادی خاطرنشان کرد: شخص صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در مجلس اعلام کرد؛ برای تسهیل امور در پرداخت وام بخصوص وام های خرد وثایق بانکی باید متنوع شود آنطور که اگر فردی برای دریافت وام ضامنی نداشت بتواند از سند خودرو، طلا، یارانه و یا سهام عدالت استفاده کند. اما اکنون نه تنها توجه به این موضوع نمی شود بلکه متقاضی وام حتی با برخورداری از ضامن نیز به سختی می تواند وام دریافت کند.

وی در ادامه گفت: طبق گزارش های موجود آن دسته از افرادی که وام های خرد را از سیستم بانکی دریافت می کنند در پرداخت اقساط منظم هستند و سر موقع اقدام به پرداخت آن می کنند و به خوبی به تعهدات خود عمل می کنند اما اغلب کسانی که نسبت به پرداخت اقساط سهل انگارند، یک سری افرادی هستند که وام کلان را از سیستم بانکی دریافت کرده اند و از آنجایی که نرخ سود ۱۸ درصدی در مقابل تورم حدود ۵۰ درصدی سود کلانی برای آنها دارد بنابراین به تعهدات خود عمل نمی کنند.

بنا به این گزارش، بانک ها به عنوان بنگاه‌های اقتصادی همچنان به‌دنبال سودآوری از منابعی که در دست دارند هستند و خیلی راغب به خروج منابع در قالب وام که سود آنچنانی برای آنها ندارند نیستند. این در حالی است که رسالت بانک ها دریافت سپرده و پرداخت آن با چند درصد سود به وام و تسهیلات بگیران است؛ اما سیستم بانکی متاسفانه به جای انجام رسالت کاری خود بدنبال سفته بازی و بنگاهداری برای سود حداکثری از منابعی که دارند هستند و بانک مرکزی نیز خیلی به این موضوع توجه نمی کند.