تنوع نرخ سود در شبکه‌های بانکی

اگرچه بانک مرکزی بر ضرورت حفظ سود تعیین شده از سوی بانک‌ها تاکید می‌کند اما هنوز هم تنوع نرخ سود در شعب وجود دارد و برخی بانک‌ها حتی تا ۲۱درصد هم برای سودهای ماه‌شمار خود پرداخت می‌کنند.

بانک مرکزی طی ماه‌های گذشته بارها و بارها بر ضرورت حفظ دستورالعمل پرداخت سود برای سپرده‌های بانکی تاکید داشته و بانک‌ها را ملزم کرده است که در چارچوب‌های تعیین شده از سوی دستورالعمل‌های شورای پول و اعتبار، نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت و بلندمدت خود در نظام بانکی را پرداخت نماید. در کنار این البته بانک مرکزی در دستورالعمل جداگانه‌ای، پرداخت سودهای روزشمار را متوقف کرده و اکنون فقط و فقط باید پرداخت سود در حالت ماه‌شمار برای سپرده‌های کوتاه مدت پرداخت شود.

در عین حال، گواهی سپرده‌های ویژه که در بهمن ماه سال گذشته از سوی شعب بانکی با نرخ سود ویژه صادر شده بود، بهمن ماه امسال به سر رسید و بانک‌ها اجازه دارند که پرداخت سودهای ۲۰ درصدی پارسال را با ۱۸ درصد در سال جاری جایگزین کرده و پرداخت سودهای بالاتر از ۱۸ درصد برای سپرده‌های یکساله مجاز نیست. به همین دلیل است که برخی نگران از خروج نقدینگی ناشی از سپرده‌گذاری‌های سال گذشته از بانک‌ها هستند. اما اکنون برخی بانک‌ها برای این کار چاره‌اندیشی کرده و نرخ سودهای ماه‌شمار را تا سقف ۲۱ درصد هم بالا برده‌اند. در این میان البته بانکی‌ها معتقدند که فارغ از جذابیتی که بازار طلا و ارز برای برخی افرادی که ریسک‌پذیر هستند، دارد، اما بسیاری از مردم با پس اندازهای خرد همچنان به سپرده گذاری در بانک‌ها گرایش دارند حتی اگر سود کمتری هم دریافت کنند.

البته مدیران بانکی هم بر این باورند که سود ۱۸ درصدی برای سپرده‌ها و عقود مشارکتی مناسب است و سرمایه‌گذاری خوبی را برای مردم با توجه به اطمینانی که نسبت به نظام بانکی وجود دارد، به ارمغان دارد.

کوروش پرویزیان، رئیس کانون بانک‌های خصوصی با بیان اینکه نرخ سود ۱۸ درصدی، گزینه مناسبی برای مردم است، گفت: واقعیت آن است که با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ عقود مشارکتی ۱۸ درصد تعیین شده است؛ در حالیکه این نرخ باید در شرایط عادی و طبیعی بسیار پایین‌تر باشد. اکنون نرخ سود سپرده‌ای که از سوی بانک مرکزی برای سپرده‌های کوتاه مدت تعیین شده، ۹ درصد و برای سپرده‌های بلندمدت ۱۵ درصد است و بنابراین نرخ ۱۸ درصدی، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری مطمئن است.

وی افزود: هم اکنون نرخ سودی که بانک‌ها به طور میانگین پرداخت می‌کنند، حدود ۳ درصد بالاتر از مصوبه شورای پول و اعتبار است که مجوز آن نیز از سوی بانک مرکزی به نظام بانکی داده شده است. اکنون متوسط نرخ سود در شبکه بانکی برای سپرده‌های یکساله ۱۵ درصد و برای سپرده‌های کوتاه مدت ۱۰ درصد است.

پرویزیان به توزیع اوراق گواهی سپرده از سوی بانک‌ها با نرخ سود ۱۸ درصد اشاره و خاطرنشان کرد: البته سایر نرخ‌های سود بانکی در شعب بانک‌های خصوصی این نرخ به ۱۸ نزدیک تر است که البته این نرخ در بانک‌های دولتی، به ۱۵ درصد میل می‌کند.

وی با بیان اینکه رقابت در بین بانک‌ها برای دور زدن بخشنامه سود کمتر شده است، گفت: بانک مرکزی در این زمینه هم از طریق خطوط و هم از طریق بازار بین بانکی، به نظام بانکی کمک کرده و با تثبیت شرایط بازار ارز، این امیدواری وجود دارد که نرخ در دامنه معقولی قرار گیرد.