ثبت الکترونیکی تسهیلات تاریک‌خانه‌های نظام بانکی را روشن می‌کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: تحقق ثبت الکترونیکی تسهیلات بانکی با نظارت دقیق بر آن منجر به شفافیت خواهد شد و وضعیت بسیاری از تاریکخانه‌های مربوط به تسهیلات با این روش روشن می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده مردم جغتای، جوین، سبزوار و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره تاثیر ثبت الکترونیکی تسهیلات بانکی گفت: استفاده از دولت الکترونیک ابزاری است که شفافیت را در کشورتقویت می‌کند و در واقع اعتماد عمومی را نسبت به سیستم بانکی افزایش می‌دهد.

وی در ادامه بیان کرد: قراردادهای بانکی هم بی تاثیر از دولت الکترونیک نیستند. گزارشاتی برخی مواقع به نمایندگان مجلس می‌رسد و در آن از دریافت تسهیلات کلان توسط افرادی سخن گفته می‌شود که در مسیر غیرواقعی خود (سوداگری، ساختمان‌سازی و جاهای مختلف بی ربط) مصرف شده است.

نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار دراین خصوص اظهار داشت: استفاده از تسهیلات در فضای دلالی به یکی از نقدهای جدی در حوزه اعتبارات و تسهیلات در کشور تبدیل شده و قطعا در صورتی که ثبت الکترونیکی محقق شود و با دقت برآن نظارت انجام گیرد به شفافیت خواهد رسید و وضعیت بسیاری از این تاریکخانه‌ها روشن می‌شود. پس با انجام این کار هزینه سوءاستفاده‌ها به خصوص در حوزه وام‌های کلان که در مسیرغیرواقعی خود و سوداگری به کار برده می‌شود، قطعا بالا خواهد رفت و در نتیجه ورود به آن کمتر می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در این رابطه تصریح کرد: نظارت نیاز به دقت فراوانی دارد و این نکته را باید مورد توجه داشت که موارد ثبت شده برای ایجاد شفافیت کامل و جامع با در نظر گرفتن تمام واقعیات صورت گیرد. چنانچه قسمتی از مسائل ضبط نشود و قسمت دیگر آن مغفول باقی بماند، کمک‌کننده نخواهد بود.

محبی نجم آبادی درباره کاهش اعمال سلیقه در نتیجه اجرایی شدن ثبت الکترونیکی افزود: تسهیلات بانک توسط قانون باید در مسیرهای مشخصی هدایت شود، زیرا در این حالت است که انحراف قابل بررسی خواهد بود و این اتفاق بسیار خوبی است، زیرا با این روش زمینه‌ای فراهم می‌شود تا بانک‌ها قانونی‌تر به وظایف خود عمل کنند.