جزئیات پرداخت وام اشتغالزایی به صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم‌یار

یک مقام مسئول در نظام بانکی، با تشریح جزئیات پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه ۱۰تا۴۰میلیون تومانی با کارمزد ۰تا ۴ درصد به صندوق‌های مردم‌یار گفت: وام‌های کمتر از ده میلیون تومان نیاز به ضامن ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی اکبری در مراسم امضای تفاهم‌نامه اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه برای توسعه و حمایت از صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم‌یار و اشتغالزا گفت: در راستای سیاست اعطای وام‌های قرض‌الحسنه برای ایجاد اشتغال خرد، تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بسیج سازندگی به امضا رسیده که بر اساس آن، به ۱۵ هزار صندوق قرض‌الحسنه مردم‌یار به منظور اشتغالزایی وام‌های ده تا چهل میلیون تومانی با کارمزد صفر تا ۴ درصد اعطا خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر افزود: وام‌های کمتر از ده میلیون تومان، نیاز به ارایه ضامن ندارند و خود صندوق، مکانیزم تضمینی را با بانک پیش خواهد برد، اما برای وام‌های بالاتر از ده میلیون تومان، نیاز به یک ضامن وجود دارد که بر اساس دستورالعمل‌های بانکی، برای پذیرش این ضامن اقدام خواهد شد.

به گفته اکبری، مکانیزم کار به این شکل است که خود صندوق‌ها منابع خود را در بانک قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری کرده و بانک نیز معادل آن را به عنوان منابع قرار خواهد داد تا بتوان به اعضای این صندوق‌ها به منظور توسعه اشتغالزایی، وام اعطا کرد.

این مقام مسئول در نظام بانکی، اظهار داشت: از سال گذشته، روند تسهیلات‌دهی خود را از حوزه معیشت به اشتغالزایی تغییر داده تا به جای حل مشکلات نیازهای موقت، پرداخت تسهیلات را به امور اشتغالزا و ضروری‌تر هدایت نماییم. این در حالی است که کشور هم اکنون در حوزه اشتغال از شرایط خوبی برخوردار نیست و محدودیت‌هایی از سوی دولت، برای ایجاد شغل وجود دارد که در چنین شرایطی، ‌بهترین روش برای تامین مالی تسهیلات قرض الحسنه است.

اکبری ادامه داد: بر همین اساس بانک در تلاش است تا سیاست‌های اشتغال‌زا را در کشور به خوبی اجرا کند و با امضاء تفاهم‌نامه با نهادها و سازمان‌های مختلف، جامعه هدف مشخصی را تحت پوشش خود قرار دهد؛ به همین دلیل و به منظور توانمندسازی اقشار آسیب پذیر جامعه، کمک به ترویج فرهنگ تعاون و همیاری در سطح کشور، حمایت از صندوق های قرض الحسنه روستایی و محله های شهری تلاش کرده ایم تا با ارائه انواع خدمات بانکی و همچنین بستر سازی منابع خرد و به کار گیری آن به منظور توسعه کسب و کار در سطح روستاها و محله های شهری، کار را پیش برده و به اشتغالزایی کمک کنیم.

وی افزود: راهبری، توسعه و حمایت از صندوق‌های قرض الحسنه مردم یار و اشتغال زا و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در قالب انعقاد تفاهمنامه های حمایتی و اعتبار در حساب جاری از محورهای این تفاهمنامه است که بر اساس آن، هر یک از صندوق های قرض الحسنه روستایی و محله های شهری وابسته به سازمان بسیج سازندگی می توانند با افتتاح حساب در شعب بانک، به هر یک از اعضای خود در قالب طرح های حمایتی و اعتبار در حساب جاری، تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کنند.

همچنین در ادامه این نشست، محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی اظهار داشت: وضعیت معیشتی و اقتصادی در کشور یک ضرورتی ایجاد کرده و همه باید با کمک هم آسیبی که تهدید است را به فرصت تبدیل کنیم؛ ضمن اینکه امروزه بیکاری، حاشیه نشینی، یک تهدید برای نظام خواهد بود که اگر به درستی عمل شود، فرصت خواهد بود؛ بنابراین در شرایط اقتصاد فعلی در زمینه بیکاری و اشتغال رویکرد جدیدی ایجاد شده گرچه به عنوان یک نهاد تسهیل گر باید در زمینه روان سازی قوانین و مقررات هم تلاش کنیم.

وی ادامه داد: در این میان حضور مردم تاثیر به سزایی دارد و اکنون ۲۰۰ گروه تخصصی اقتصاد مقاومتی متشکل از حدود ۴ هزار بسیجی انقلابی آموزش دیدند تا در زمینه اشتغال مردم را آموزش دهند؛ بر این اساس، از سال گذشته در زمینه صندوق های مردم یار اشتغال‌زا با ۷۰۰ هزار عضو آغاز شد و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان آورده مالی مردم است که با وجود اینکه سال اول فعالیت این صندوق ها است، عدد بسیار خوبی است که این رقم علاوه بر آورده بانک‌ها است.

زهرایی گفت: برای ادامه حیات صندوق نیاز است تا بانک ها و نهادهای حمایتی و تسهیلاتی کمک کنند.

وی افزود: صندوق ها این اختیار را دارند تا در هر بانکی که تمایل دارند، فعالیت خود را آغاز کنند.
کد خبر