حساب بانکی دلالان مسدود شد/ برگشت صف دلار سهمیه‌ای

 در گرمای کلافه کننده تابستان، بازار ارز  اگرچه به لحاظ معاملاتی سرد بود، اما به جهت خبری روز داغی را پشت سر گذاشت. مهمترین خبر که در روز چهارشنبه مورد توجه بازار بود، مسدود شدن حساب گروهی از معامله‌گران بزرگ بود. این افراد هفته‌های گذشته فروش‌های سنگینی داشتند و در یکی دو روز اخیر متوجه شدند حساب‌هایی که به آن پول واریز شده، از طرف بانک‌ها مسدود شده و در ادامهاین انسداد  حساب اصلی آنان  رسیده است.

 

این اتفاق که ظاهرا در بازار ارز سابقه داشته گمانه های زیادی را به وجود آورد و برخی از معامله گران از آن به عنوان تو نهادهای نظارتی یاد می کردند. بر اساس حرف های معامله گران برخی افراد با مراجعه به بازار ارز و خرید های سنگین ها از معامله گران وجه پرداختی را به حساب های متعدد واریز می کنند اما پس از این معامله بزرگ و به فاصله یک یا دو هفته حساب فروشندگان ارز از طرف بانک بلوکه می شود. به گفته معامله گران خریداران ارزی که موجب بلوکه شدن حساب معامله گران شده اند به قدر حرفه ای و کارکشته بوده اند که با وجود تکراری بودن الگو از طرف معامله گران شناسایی نشده اند. در واقع هر بار یک خریدار وارد بازار می شود و با الگوی خرید بزرگ  معامله‌گرانی که به صورت غیر رسمی خرید و فروش کلان انجام میدهند، را شناسایی می کند. آخرین بار این اتفاق در هفته گذشته رخ داده و به فاصله هفت روز حساب فروشندگان در این معاماملات بزرگ بسته شده است.

 

بازگشت صف دلار سهمیه ای

امروز پس از فاصله گرفتن  قیمت دلار صرافی ملی از بازار،   صف خرید دلار سهمیه‌ای در مقابل صرافی‌هایی که دلار سهیمه ای می فروختند تشکیل شد، هرچند که فضای بازار نشان می داد معاملات جانی ندارد اما طول صف ها از روز های قبل بیشتر بود صف بستن مقابل صرافی ها در حالی بود که  نرخ دلار در کانال‌های تلگرامی بالاتر از بازار بود و قیمت دلار در بازار ۱۰۰ تومان از قیمت های اعلامی در کانال تلگرامی پایین تر بود و برخی معامله گران می گفتند با این قیمت نیز دلار به سختی فروش می رود.

 روز کم جان و کاهشی در بازار ارز در شرایطی رخ داد که بسیاری از معامله گران تصور می کردند به دلیل خبرهای منفی در حوزه سیاست خارجی نوسان دلار به سمت بالا باشد.  اما این خبر بازار را تحریک نکرد و معامله‌گران تصوراتشان نسبت به روند آتی قیمت تغییر کرد. معامله‌گرانی که تا دو روز قبل توجهشان به سقف قیمتی بود الان به کف قیمتی توجه داشتند. همچنین تصور معامله‌گران این بود که اگر کف قیمتی ۲۴ هزار و ۶۰۰ شکسته شود بالا رفتن حجم فروش‌ها محتمل  هست و انتظارات نزولی در بازار دست بالا را پیدا می کند.

 

به همین دلیل وقتی درخواست دلار سهمیه ای در بازار بالا رفت از نگاه برخی اتفاقی عجیبی بود افزایش درخواست دلار سهمیه ای در حجم عرضه امروز و دیروز بازار متشکل ارزی که به ترتیب ۴ و ۵ میلیون رسیده، نیز تایید می شد. این حجم عرضه طی هفته اخیر رشد داشته است. در حالی که در این هفته یکی از سه روز کم عرضه سال ۱۴۰۰ در بازار متشکل ثبت شده بود. در آن روز حجم معاملات به حدود یک میلیون دلار بود.

 

علامت دیگری که  در بازار ناشی از عدم اطمینان به آینده بود، اختلاف ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومانی نرخ فروش بازار و نرخ خرید دلار صرافی بود. قیمت خرید در تابلو صرافی ۲۳۹۰۰ و در بازار نرخ فروش ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام می‌شد. از نظر برخی معامله‌گران فضای مبهم بازار، صرافی‌ها را نیز دست به عصا کرده و این اختلاف برای کاهش حد ضرر در اتفاق‌های غیرپیش‌بینی است. البته گروهی نیز به این نکته اشاره می‌کردند که صرافی‌ها به صورت غیرمستقیم بیان می‌کنند که خرید دلار نداریم چرا که نرخ خرید دلار در صرافی ملی ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان بود، پس خرید صرافی‌ها توجیه‌پذیر نیست.

 

اما صف های ارزی از دید برخی معامله گران قدیمی یک پیام نیز دارد با وجود همه تحلیل ها و تفسیرها انتظار آماتورها این است که قیمت دلار در روزهای آینده نوسان کاهشی نداشته باشد. گرچه این انتظار نمی تواند تعیین کننده باشد اما اگر عمومیت یابد می تواند خود تحقق کننده به نظر برسد.