خبری تازه درباره نرخ سود بین بانکی

اقتصاد نیوز : نرخ سود در بازار بین بانکی پس از هشت ماه به کمترین مقدار خود در خرداد سال‌جاری رسیده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، نرخ بهره در بازار بین بانکی یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول است که به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد که در واقع این نرخ، قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آن‌ها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند.

بنابراین، نرخی که بانک‌ها در این شرایط به ذخایر یا پایۀ پولی دسترسی پیدا می‌کنند، نرخ بهره بین بانکی است که آمارها نشان می‌دهد این نرخ در ماه‌های خرداد، مرداد، شهریور و مهر سال گذشته به ترتیب ۱۰، ۱۴.۸، ۱۷ و ۲۰ درصد بوده است.

اکنون، اعلام بانک مرکزی از عملکرد بازار بین بانکی حاکی از آن است که نرخ سود در این بازار بعد از شهریور سال گذشته که نرخ‌هایی نزدیک و بالای بیست درصد را ثبت کرده بود، حالا در اولین گزارش خردادماه ۱۴۰۰، بعد از گذشت هشت ماه به سطح ۱۹ درصدی نزدیک شده است.

البته، نرخ همچنان بالای ۱۹ درصد است، اما بالاخره بعد از مدت‌ها، از نیمه بالای کانال مذکور فاصله قابل توجهی گرفته است.

پیش از این، رئیس کل بانک مرکزی یکی از اهداف این بانک را برای کنترل تورم و مهار رشد نقدینگی، کاهش نرخ سود بین بانکی اعلام کرده بود.

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند که نرخ بهره بین بانکی نباید کاهش یابد زیرا، اثرات تورمی شدیدی دارد و اگر نرخ بهره بین بانکی خیلی کاهش پیدا کند، موجب کاهش سود سپرده‌های بانکی می‌شود.