دادگستری بدون وکیل مستقل کارکرد درستی نخواهد داشت

معاون حقوقی رییس جمهور گفت: صلاح دولت و ملت در این است که کانون های مدنی مانند کانون وکلا استقلال داشته باشند تا بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند.

به گزارش ایسنا، لعیا جنیدی در شصت و ششمین سالروز استقلال کانون وکلا و مقام وکیل اظهار کرد: خوشبختم که در چنین روزی در خدمت وکلا هستم و می‌دانم وکلا نهایت ایمان خود را به کار می‌گیرند تا رسالت خود را کامل کنند .

وی ادامه داد: کانون وکلای اصفهان از اهمیت والایی برخوردار است و اگر به زمان ایجاد آن بنگریم از قدیمی ترین کانون‌های وکلا در کشور به شمار می‌رود که از هر بعد جمعیت وسیعی را داراست و مناطق گوناگونی را پوشش می‌دهد و در تبیین مفاهیم وکالت کار ارزشمندی انجام داده و تشخص دارد که این تشخص را از وکلا می‌گیرد و اینکه این کانون توسط یک خانم اداره می‌شود افتخار بزرگی است.

معاون حقوقی ریاست جمهور در خصوص اینکه چرا استقلال کانون وکلا اهمیت فراوانی دارد؟ گفت: در هفت اسفند ماه این روز را با همه تهدیدها جشن می‌گیریم تا همگان بدانند این میراث بسیار با اهمیت است و وکالت یکی از مفاهیم بلندی بود که مردم از روزگاران دور به دنبال آن بودند و این امر بالاخره در سال ۱۳۳۳ خود را نشان داد.

جنیدی تصریح کرد: قدم، قدم بزرگی است و وکلا نباید از این آرمان بلند بگذرند؛ چرا که یک سرمایه ملی است و باید در آن پایمردی کرد و کانون های مدنی مانند کانون وکلا استقلال داشته باشند تا بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند.

وی با بیان اینکه استقلال به دادخواهی کمک می کند، گفت: وکلا می توانند به مظلوم کمک کنند و حق دادخواهی مردم را تضمین کنند، این استقلال یکی از ابزارهای حاکمیت قانون است و اگر قرن گذشته کشفی داشته باشد آن حاکمیت قانون است، حاکمیت به طور کلی کارکردش سامان دهی و تضمین قدرت است و قدرت گریزناپذیر است و اگر سامان دهی نشود موجب ضرر می شود.

وی با اشاره به جایگاه مهم حقوقدان‌ها گفت: جامعه حقوقدان ها و فقها می توانند نقش اساسی داشته باشند و با توجه به اقتضای زمانه مجلس باید بر براساس مصلحت و عدالت قدمی بردارند.

معاون حقوقی ریاست جمهور در خصوص وظیفه اصلی وکلا خاطر نشان کرد: وکلا در ابتدا ماموریت حفظ نظم و اصرار بر اجرای درست قانون را داشته و خواهند داشت و ماموریت دوم آنها عادلانه کردن قانون با تفسیر آن و در نظر گرفتن اصول استنباط است‌، در بخش بعدی برای اصلاح ساختار و خود انتقادی سطح خود را ارتقاء دهند که این ها نیز بخشی از این شغل شریف است.