سامانه پرداخت همراه بدون نیاز به کارت بانکی آغاز به کار می‌کند

یک مقام مسئول در نظام بانکی گفت: سامانه پرداخت همراه بدون نیاز به کارت بانکی، به زودی در نظام بانکی ایران آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آرش آرمون در نشست خبری امروز چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸ خود با خبرنگاران از رونمایی سامانه پرداخت همراه بدون نیاز به کارت بانکی خبر داد و گفت: این سیستم پرداخت که به صورت یونیک و منحصر به فرد برای اولین بار در ایران طراحی شده است، با استفاده از موبایل و با بهره‌گیری از تکنولوژی بلوتوث، کار خواهد کرد.

وی افزود: این سامانه پرداخت در واقع، نسل سوم شبکه پرداخت‌های بانکی است که برای سیستم‌های عامل اندروید و IOS کار خواهد کرد؛ این در شرایطی است که پرداخت بدون کارت بانکی، تنها سامانه پرداخت بلوتوث در کشور است که برای اولین بار در نظام بانکی آغاز به کار می‌کند و با تکنولوژی BLE پیش خواهد رفت.

آرمون گفت: روند پرداخت در کشور از یک پروسه طولانی مدت برخوردار بوده و به ترتیب از تبادلات کالا به کالا تا ورود فین‌تک‌ها به عرصه پرداخت الکترونیکی کشیده شده است؛ این در حالی است که پول کاغذی، ظهور کارتهای بانکی، حضور دستگاههای تلفن همراه هوشمند و به دنبال آن پرداخت همراه، بسیاری از فرآیندهای نظام بانکی را دچار تغییر کرده است.

این مقام مسئول در نظام بانکی خاطرنشان کرد: هر اتفاق در حوزه پرداخت، یک ابزار و بستر برای استفاده از محصولات و تولیداتی است که مدل‌های جدید کسب و کار را تعریف کرده و البته شرکت‌هایی موفق هستند که در بازار حضور متعادل نشان داده و خود را به سرعت با تکنولوژی‌های روز تطبیق می‌دهند. به همین دلیل اکنون حضوری متفاوت در حوزه پرداخت الکترونیک را شاهده هستیم که بر بستر یکی از تکنولوژی‌ها بنا شده و پرداخت بدون کارت بانکی را دنبال می‌کند.

وی اظهار داشت: در این سامانه رسیدهای کاغذی حذف شذه و صرفه‌جویی بسیار مناسبی در کاغذ مصرفی دستگاههای کارتخوان صورت می‌گیرد. به نحوی که این تکنولوژی تحت عنوان بلوت می‌تواند به عنوان تنها سامانه پرداخت موبایل در ایران قابلیت پرداخت با موبایل را به صورت ایمن بدون استفاده از کارت بانکی و اعلام رمز را ارائه دهد.

آرمون خاطرنشان کرد: این سامانه رسید کاغذی را حذف می‌کند و هزینه‌های شرکت‌های پرداخت الکترونیک در زمینه کاغذ و توسعه و نگهداری شبکه کارتخوان را کاهش می‌دهد؛ ضمن اینکه در کنار آن، مشکل جابه جایی کارت‌های بانکی متعدد شهروندان رفع شده و دیگر نیاز نیست تا رمز اعلام شود.

وی تاکید کرد: با این سامانه‌ تراکنش‌ها به صورت ایمن انجام می‌شود.