ستاد حقوق بشر: اقدام ننگین نشریه فرانسوی مصداق بارز تنفرپراکنی است

اقدام ننگین نشریه فرانسوی که قلب صدها میلیون انسان دلداده حق و حقیقت را آزرد، مصداق بارز تنفرپراکنی و توهین به مقدسات و نقض آشکار حق آزادی دین، باور و عقیده و نیز نقض روشن مواد ۱ و ۱۸ اعلامیه حقوق بشر است.

 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به مناسبت توهین  یک نشریه فرانسوی به ساحت پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و سلم بیانیه‌ای صادر کرد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اقدام موهن نشریه فرانسوی “شارلی ابدو” در باز نشر کاریکاتورهای اهانت‌آمیز نسبت به ساحت رحمت همه جهانیان و الگوی خوبی‌ها و نیکویی‌ها، پیامبر عظیم‌الشأن حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله و سلم که قلب صدها میلیون انسان را جریحه‌دار کرد، پس از فاجعه به آتش کشیدن کتاب هدایت و کرامت، قرآن کریم جلوه دیگری از جاهلیت مدرن را به رخ کشید. این همان مدرنیته‌ای است که ارزش‌های انسانی را به سخره گرفته، موهبت الهی آزادی را در بند کژفهمی‌های خود به اسارت کشیده و ولنگاری را به جای هنر آزادی‌بخش بر افکار عمومی تحمیل کرده و یک روز به بهانه آزادی، فعالیت گروه‌های تروریستی را آزاد و حمایت و پشتیبانی از آنها را توجیه می‌کند، روز دیگر توهین به مقدسات صدها میلیون انسان را توجیه و حتی ترویج و تشویق می‌کند و در همان حال در چارچوب پیروی از قلدری رژیم امریکا در اعمال فشار حداکثری بر یک ملت آزاده و آزادی‌خواه، فعالیت آزاد اقتصادی میلیون‌ها انسان حتی برای تأمین نیازهای اساسی خود را تحدید کرده و بر خلاف همه قواعد و مقررات حقوق بشری دریچه آزاد دسترسی به دارو و درمان را هم بر روی آنها می‌بندد. این نخستین بار نیست که آزادی اسیر منافع قدرتمداران می‌شود. تحریف مفهوم آزادی و تبعیض در مصادیق آن، بزرگ‌ترین تهدید آزادی در جهان امروز است.

اقدام ننگین نشریه فرانسوی که قلب صدها میلیون انسان دلداده حق و حقیقت را آزرد، مصداق بارز تنفرپراکنی و توهین به مقدسات و نقض آشکار حق آزادی دین، باور و عقیده و نیز نقض روشن مواد 1 و 18 اعلامیه حقوق بشر و نیز نقض بخش نخست از بند سوم ماده 19 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است که مطابق ماده 32 قانون آزادی مطبوعات فرانسه هم جرم به شمار می‌آید.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام انزجار شدید از اقدام ننگین نشریه فرانسوی و با ابراز تأسف از عدم پیشگیری و عدم‌برخورد بازدارنده از سوی دستگاه‌ها و مقام‌های مسئول فرانسه، این حرکت را نقض حقوق صدها میلیون انسان دانسته و به شدت آن را محکوم کرده و علاوه بر این که از همه آزاداندیشان جهان، نهادهای جهانی مدعی حقوق بشر و نیز مجامع حقوقی فرانسه درخواست می‌کند تا برای صیانت از حقوق بشر و پاسداری از مفهوم مقدس آزادی، عمل نفرت‌انگیز این نشریه را محکوم نمایند، از دولت فرانسه انتظار دارد تا با عاملان توهین به مقدسات و ترویج تنفرپراکنی برخورد جدی و مؤثر کند.