سلیمی: بانک مرکزی در تلاطم بازار ارز موثر است

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی این است که بانک مرکزی با عدم اجرای به موقع تعهدات خود موجب بلاتکلیفی و سردرگمی تولید کننده و وارد کننده شده که خود عامل بی‌ثباتی بازار ارز است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد آسیب شناسی سازوکار تامین و تخصیص نیازهای ارزی واحدهای تولیدی کشور بیان کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که خود بانک مرکزی در روند افزایش قیمت ارز و تلاطم در بازار اثر گذاشته و بعضا خودش دامن می‌زند. به عنوان مثال افرادی که متقاضی ارز هستند باید در سامانه ثبت شوند تا تامین ارز صورت گیرد. بعد از ثبت بانک مرکزی به تعهد خود عمل نمی‌کند. از طرف دیگر فرد متقاضی نیز تعهداتی دارد که مجبور می‌شود از بازار آزاد ارز خود را تامین کند. بانک مرکزی جلوی آن را می‌گیرد در نتیجه وارد کننده و تولید کننده در یک بلاتکلیفی و سردرگمی به سر می‌برند و امکان برنامه ‌ریزی برای آن وجود ندارد. منشأ این بلاتکلیفی خود بانک مرکزی است.

وی در ادامه اظهار کرد: بانک مرکزی برای این‌که وارد کننده ارز خود را تامین کند با یک عملیات تاخیری به نیاز وی پاسخ می‌دهد. فرد متقاضی همه مراحل اداری را پشت سر می‌گذارد اما تامین ارز با تاخیر صورت می‌گیرد. با ادامه این روند تولید کننده در تامین نقدینگی دچار مشکل می‌شود.