طلا جایگزین دلار می شود؟

 روچیر شارما، رئیس شرکت آمریکایی راکفلر با هشدار درباره سیاست دلارزدایی کشورها تأکید کرد که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان از دلار آمریکا دور شده و توجه خود را به طلا به عنوان یک دارایی امن معطوف کرده‌اند.

شارما روز یکشنبه در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال تایمز نوشت که قیمت طلا در شش ماه گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است و تقاضا نه از سوی سرمایه گذاران بزرگ و کوچک که “به دنبال حمایت از خود در برابر تورم و نرخ های بهره واقعی پایین هستند”، بلکه از سوی “خریداران سنگین” مانند بانک های مرکزی افزایش یافته است.

به گفته این کارشناس سرمایه گذاری، بانک‌های مرکزی به شدت ذخایر دلاری خود را کاهش داده و به دنبال جایگزینی مطمئن هستند.

شارما افزود: بانک های مرکزی اکنون رکورد ۳۳ درصد تقاضای ماهانه جهانی برای طلا را به خود اختصاص داده‌اند و خرید طلا را بیش از هر زمان دیگری از زمان آغاز داده‌ها در سال ۱۹۵۰ افزایش داده‌اند.

وی توضیح داد: این رونق خرید طلا به افزایش قیمت آن و نزدیک شدن آن به سطوح بی‌سابقه و همچنین رساندن آن به بیش از ۵۰ درصد بالاتر از آنچه که مدل‌های مبتنی بر نرخ بهره واقعی پیشنهاد می‌کنند، کمک کرده است.

این اقتصاددان در ادامه تأکید کرد که “به وضوح” می‌توان دید که عامل جدیدی باعث افزایش قیمت طلا شده است.

به گفته شارما، ۹ بانک مرکزی از ۱۰ خریدار بزرگ طلا در جهان شامل کشورهای “در حال توسعه” از جمله روسیه، هند و چین هستند.

شارما خاطرنشان کرد: اگرچه نه به طور همزمان، این سه کشور در حال مذاکره با برزیل و آفریقای جنوبی برای ایجاد ارز جدید برای به چالش کشیدن دلار هستند.