عرضه اولیه سهام یک شرکت تامین سرمایه در بورس

سید روح الله حسینی مقدم، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از عرضه سهام این شرکت، فردا چهارشنبه، 14 اسفند 1398 در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران خبر داد.

حسینی­ مقدم عنوان کرد: اقدامات مربوطه جهت فراهم شدن امکان عرضه عمومی سهام انجام گرفته و تامین سرمایه بانک ملت روز چهارشنبه هفتم اسفندماه با نماد «تملت» در فهرست نرخ­‌های تابلوی دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد؛ لذا با تلاش همکاران و پیشبرد امور طبق برنامه­ریزی صورت گرفته، روز چهارشنبه، سهام شرکت تامین سرمایه بانک را به عنوان چهارمین نهاد تامین سرمایه در بورس تهران عرضه خواهد شد.

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت در مورد جزئیات عرضه سهام این شرکت گفت: 910 میلیون سهم معادل 13 درصد شرکت در این فرایند عرضه خواهد شد که بنا بر تصمیم بورس، 10 درصد به عموم، همچنین 3 درصد به صندوق­های سرمایه­‌گذاری اختصاص خواهد یافت.

وی در ادامه در مورد عملکرد شرکت بیان کرد: تامین سرمایه بانک ملت طی سال های فعالیت خود عملکرد قابل قبولی داشته و روند سودآوری رو به رشدی را به ثبت رسانده‌­است؛ ترکیب درآمدی این شرکت شامل حوزه‌­های مشاوره تامین مالی، تعهد پذیره‌نویسی، بازارگردانی اوراق بدهی، مدیریت صندوق‎‌های سرمایه‌گذاری، ارزش‌گذاری، مشاوره عرضه و پذیرش، بازارگردانی سهام، سبدگردانی و معاملات گواهی سپرده کالایی است که از تنوع زیادی برخوردار است.

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت در باره ترکیب سهامداران این شرکت نیز گفت: گروه مالی ملت با سهمی معادل 91 درصد، سهامدار عمده مجموعه بوده و سایر سهامداران شامل : شرکت مدیریت سرمایه آتیه خواهان 5 درصد، کارگزاری بانک ملت، واسپاری ملت، صرافی ملت  و تدبیر ملت هرکدام با سهم 1 درصدی ترکیب سهامداران این مجموعه است و قرار است میزان 13 درصد از این سهام بصورت عرضه اولیه در بورس وارد شود، که 12 درصد آن از گروه مالی ملت و 1 درصد از کارگزاری بانک ملت خواهد بود.

حسینی مقدم در مورد نقش تامین سرمایه بانک ملت عنوان کرد: شرکت‌های تامین سرمایه جزء لاینفک نظام اقتصادی کشور هستند و تامین سرمایه بانک ملت نیز به عنوان یکی از نهادهای فعال این حوزه، در راستای توسعه عملکرد و نقش بانکداری سرمایه‌گذاری در نظام اقتصادی کشور کوشیده است؛ این شرکت با پذیرش رکن مشاور عرضه، بازارگردان و متعهد پذیره ­نویسی، سهم قابل توجهی در تامین مالی انجام شده از طریق بازار سرمایه به خصوص تامین مالی بخش انرژی کشور داشته­ است.

وی گفت: بر این اساس تا کنون بالغ بر  115 هزار میلیارد ریال اوراق بدهی و 57 هزار میلیارد ریال تامین مالی از طریق اوراق سرمایه‌ای برای صنایع مختلف انجام شده و از حیث حجم تامین مالی صورت گرفته در سال 98، این شرکت رتبه اول را در بین سایر شرکت­های تامین سرمایه دارا است. همچنین بازارگردانی 28 نماد معاملاتی اوراق بدهی و 4 نماد معاملاتی سهام، بر عهده این شرکت بوده­ است. در حوزه مدیریت دارایی نیز در حال حاضر مجموع دارایی تحت مدیریت تأمین سرمایه بانک ملت حدود 80 هزار میلیارد ریال است.

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت در مورد پیش‌بینی خود از فروش سهام این شرکت گفت: شرکت‌های تامین سرمایه جزو برترین نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه کشور هستند و پتانسیل‌های زیادی برای رشد خود و همچنین کمک به توسعه اقتصاد کشور دارند؛ لذا تحلیلگران و سرمایه‌گذاران با نگاه تیزبین خود و با بررسی سابقه عملکرد شرکت، متوجه خواهند شد که سهام ارزشمندی در راه عرضه است.

همچنین ناظر بازار امروز سه شنبه در اطلاعیه عرضه اولیه سهام شرکت تامین سرمایه بانک ملت(تملت) اعلام کرد: به اطلاع کلیه فعالان بازار سرمایه می رساند، در روز چهارشنبه مورخ 14/12/1398 تعداد 910 میلیون سهم معادل 13 درصد از سهام شرکت تامین سرمایه بانک ملت(تملت) به عنوان پانصدو سی و ششمین شرکت پذیرفته شده برای اولین بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش فعالیت های جنبی واسطه گری های مالی ، گروه فعالیت های جنبی واسطه گری های مالی به جز تامین وجوه بیمه و بازنشستگی و طبقه فعالیت های جنبی واسطه گری های مالی طبقه بندی نشده در جای دیگر در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد تملت به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد.لازم به ذکر است تعداد 700 میلیون سهم از کل سهام قابل عرضه در فرآیند کشف قیمت جهت عرضه به عموم به غیر از صندوق های سرمایه گذاری در روز عرضه اختصاص خواهد یافت و تعداد 210 میلیون سهم نیز صرفا به صندوق های سرمایه گذاری در روز معاملاتی شنبه مورخ 17/12/1398 به قمت کشف شده در روز عرضه مورخ 14/12/1398 اختصاص خواهد یافت.

صندوق های سرمایه گذاری در روز معاملاتی شنبه مورخ 17/12/1398 بر اساس سهمیه صندوق های سرمایه گذاری موضوع اطلاعیه شماره 72348ر181 مورخ 11/12/1398 در نماد تملت4 بر اساس زمان بندی که متعاقبا اعلام خواهد شد نسبت به ورود سفارش و خرید اقدام نمایند.ضمنا ورود سفارش های خرید صندوق های سرمایه گذاری فقط از طریق یک کارگزاری امکان پذیر است.