عملیات بازار باز نرخ سود بانکی را کنترل و تورم را مهار می‌کند

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تصویب دستورالعمل عملیات بازار باز در شورای پول و اعتبار، نوشت: عملیات بازار باز ساختاری است که به کمک آن بانک مرکزی نرخ را کنترل خواهد کرد و در نهایت لگام تورم را مهار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالناصر همتی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: طبق وعده‌ای که داده بودم بعد از اخذ مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی و مجلس، امروز 27 فروردین 98 دستورالعمل عملیات بازار باز به تصویب شورای پول و اعتبار رسید.

دو وظیفه اصلی بانک مرکزی سیاست‌گذاری پولی و نظارت بر عملکرد بانک‌ها است. ابزار سیاست‌گذاری پولی، نرخ سود کوتاه مدت است. عملیات بازار باز ساختاری است که به کمک آن بانک مرکزی نرخ (نرخ سود بانکی) را کنترل خواهد کرد و در نهایت لگام تورم را مهار می‌کند.

در سویی دیگر بانک مرکزی در کنار نظارت بر ترازنامه بانک‌ها با مجموعه‌ای از ضرایب مانند نرخ کفایت سرمایه و نسبت وام‌های معوق از ابزار سیاست‌های احتیاطی نیز استفاده خواهد کرد تا ترازنامه بانک‌ها را بهبود بخشد. بخشی از این سیاست‌ها شامل اعمال محدودیت بر ترکیب و کیفیت دارایی‌ بانک‌ها، تمرکز وام‌‌دهی بر دارایی‌های مشخص، میزان نگهداری اوراق و مانند آن است.

بانکداری مدرن امروز از این ابزارهای سیاستی در بیشترین ظرفیت خود استفاده می‌کند تا از تبدیل مخاطرات قابل مدیریت به ریسک‌های سیستمی اقتصاد جلوگیری کند. امروز یکی از اولویت‌های اصلی اقتصاد گره گشایی از پای شبکه بانکی و کمک به اقتصاد کشور از طریق سستم بانکی شفاف و ترازنامه سالم است.