لزوم بازنگری در شیوه بانک مرکزی برای کاهش قیمت سکه/ ربع‌سکه‌ بورسی‌ قیمت‌ بازار را کاهش نداد

در دولت قبل، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل وقت بانک مرکزی، برای کنترل بازار ارز اقدام به ارزپاشی و هدررفت منابع ملی کرد، اما این سیاست موفق نبود، در این راستا ضرورت دارد امروز هم بانک مرکزی در سیاست عرضه ربع‌سکه بورسی برای کنترل قیمت سکه بازنگری کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بانک مرکزی هفته گذشته به مدت سه روز از طریق بورس کالا اقدام به فروش ربع سکه کرد؛ این اقدام بانک مرکزی همزمان با افزایش چشمگیر حباب ربع سکه در بازار طلا و سکه بود.

طی سه روز عرضه ربع سکه در بورس در هفته قبل، حدود ۵۰ هزار سکه ربع بهار آزادی با قیمت‌های کشف شده در فرآیند ثبت سفارش به روش حراج تک قیمتی معامله شد.

بدین ترتیب قیمت روز اول، تعداد 2800 سکه با قیمت ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، روز دوم، 17200 سکه با قیمت ۷ میلیون و ۹۰ هزار تومان و روز سوم تعداد 30 هزار سکه با قیمت ۷ میلیون و ۵۰ هزار تومان بود.

با کشف قیمت ربع سکه در بورس کالا، قیمت آن در بازار آزاد یک میلیون کاهش یافت و به قیمت 7 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد. اما با نزدیک شدن به آخرین روز عرضه این سکه ها، روند افزایش قیمت ربع سکه نیز دوباره فعال شد. بدین ترتیب، در آخرین روز فروش ربع سکه در بورس، اما قیمت ربع سکه در بورس ارزان‌تر از روز‌های قبل عرضه شد، ولی در بازار آزاد شاهد رشد قیمت‌ها بودیم.

* اوج گیری قیمت سکه با اتمام عرضه در بورس

کشتی‌آرای، فعال بازار طلا و جواهر گفته بود: عرضه سکه در بورس موجب کاهش حباب انواع قطعات سکه شده است.

در لحظه تنظیم این گزارش قیمت سکه امامی 25 میلیون و 153 هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی 23 میلیون و 708 هزار تومان، قیمت نیم سکه بهار آزادی 14 میلیون و 900 هزار تومان و قیمت ربع سکه نیز 10 میلیون و 300 هزار تومان بوده است.

بررسی ها نشان می دهد حباب سکه امامی 4 میلیون و 600 هزار تومان، حباب سکه تمام بهار آزادی 3 میلیون و 180 هزار تومان، حباب نیم سکه 4 میلیون و 640 هزار تومان و ربع سکه 5 میلیون 160 هزار تومان بوده است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند عرضه ارز و سکه پایین تر از قیمت بازار آزاد توسط بانک مرکزی، تاثیر چندانی در زمینه کنترل قیمت نخواهد داشت.

* سیاست جدید بانک مرکزی همان سیاست ارزپاشی همتی است

در همین زمینه، محمد صادقی، کارشناس اقتصاد ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در زمینه عرضه سکه در بورس گفت: در شرایط فعلی انواع سکه در بازار آزاد حباب زیادی دارد، به طور مثال ربع سکه در شرایط فعلی تا 5 میلیون تومان حباب دارد.

وی ادامه داد: عرضه سکه در بورس با فاصله زیاد از قیمت بازار آزاد می تواند توزیع کننده رانت باشد. بانک مرکزی برای کنترل قیمت سکه و کاهش حباب نباید منابع خود را این چنین وارد بازار آزاد کند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در دوره‌های گذشته بانک مرکزی، ارزپاشی برای کنترل نرخ دلار یک سیاست اشتباه بوده است که منابع ارزی بانک مرکزی را با چالش روبرو کرده است. همتی به عنوان رئیس کل اسبق بانک مرکزی از این سیاست استفاده کرده است.

صادقی تصریح کرد: این سیاست نیز در صورتی که موجب سکه پاشی در بازار شود و عده ای از این رانت سود ببرند، نمی‌تواند راه به جایی ببرد. حباب قیمت سکه باید با مدیریت تورم و کنترل تقاضا انجام شود.

* عرضه 450 هزار سکه به روش جدید در بورس

در این‌باره، امیر هامونی، مدیرعامل بازار متشکل ارزی‌ از دور جدید عرضه ربع سکه در بورس کالا طی از روز سه شنبه خبر داد و گفت: فروش سکه در بورس از سه شنبه 4 بهمن ماه به روش جدید آغاز خواهد شد.

* 450 هزار سکه ربع بهار آزادی از روز سه‌شنبه هفته جاری عرضه می‌شود‌

طبق اطلاعیه بانک مرکزی 450 هزار سکه ربع بهار آزادی از روز سه شنبه عرضه خواهد شد و این عرضه به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت.

عرضه ربع سکه طلای بهار آزادی در بورس کالا در این مرحله به‌صورت گواهی سپرده ناپیوسته خواهد بود و فرآیند کشف قیمت جدید در عرضه مربوطه هم به‌صورت ثبت سفارش دفتری با قیمت‌های مختلف است.

مطابق شرایط عرضه ربع سکه طلا در بورس کالا، تمامی اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع سکه طلای بهار آزادی را خریداری کنند.

خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس، به خزانه بانک رفاه مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به بورس، بصورت فیزیکی معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند.

بانک مرکزی همچنین در نامه‌ای به شرکت بورس کالای ایران تاکید کرد، مبلغ ۹ ٪ مالیات بر ارزش افزوده در قیمت کشف شده معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهارآزادی خزانه بانک رفاه، محاسبه شده است؛ لذا مبلغ دیگری با عنوان هزینه مالیات بر ارزش افزوده از متقاضیان اخذ نمی‌شود.

* شرایط جدید فروش ربع سکه در بورس

‌معاون اداره عملیات بازار باز بانک مرکزی در تشریح چگونگی قیمت‌گذاری و خرید ربع سکه از بورس کالا برای روز آینده، گفته است: در عرضه هفته گذشته،‌ کشف قیمت به روش حراج تک قیمتی انجام شد‌، هفته قبل اگر خریداران ثبت سفارش با قیمت‌های فرضی 1100 تا 1400 انجام شده بود و باتوجه به شرایط بازار بانک مرکزی فرضاً عدد 1200 را مناسب دانسته بود، بنابراین فردی که مبلغ بالاتری را نسبت به قیمت تعیین شده توسط بانک ثبت کرده بود با همان قیمت 1200 تومان می‌توانست گواهی سکه را خریداری کند ولی افرادی که قیمت کمتری را ثبت کرده بودند موفق به خرید نشده بودند.

‌به گفته کرمی طبق روش قبلی، بعد از عرضه هر روز و تعیین قیمت نهایی از سوی بانک مرکزی، افرادی که قیمت کمتری را ثبت کرده بودند، حذف شدند و  افرادی که در قیمت‌های بالاتر درخواست خرید داده بودند موفق به خرید ربع سکه شدند.

کرمی اضافه کرد: اما در حراج هفته جاری، حراج چند قیمتی خواهیم داشت و با توجه به مثالی که بالا گفتم اگر این هفته هم همین قیمت‌ها ثبت شود و قیمت مد نظر بانک مرکزی 1200 تومان باشد، فردی که 1200 تومان ثبت کرده باشد با همان قیمت ربع سکه را تحویل می‌گیرد و فردی که بالاتر ثبت کرده باشد با همان قیمت بالاتر دریافت خواهد کرد.