معاون میراث: به دنبال ایجاد بانک اطلاعاتی فعالان صنایع دستی هستیم

تهران- ایرنا- معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری گفت: به دنبال ایجاد بانک اطلاعاتی فعالان حوزه صنایع دستی هستیم چون شناسنامه‌دار کردن این آثار و حفظ مالکیت معنوی آنها برای ایجاد یک بازار رقابتی سالم و بسترسازی ورود آنها در نمایشگاه‌ها، موزه ها و در نهایت حراج‌های ملی و بین‌المللی ضروری است.

پویا محمودیان در مراسم اختتامیه و تقدیر از هنرمندان برگزیده چهارمین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر ضمن خیرمقدم به حضار در این رویداد گفت: فجر امسال فجر متفاوتی برای صنایع دستی کشور بود زیرا طلیعه شروع فجر با خبر خوش ثبت سه شهر در یک روستا توسط وزیر میراث فرهنگی آغاز شد که رتبه ایران را از ۱۰ به ۱۴ در جهان ارتقا داد.
وی رونمایی از ساخت داخلی تندیس سیمرغ جشنواره فجر با همکاری معاونت صنایع دستی و معاونت سینمایی را یک اتفاق خوشایند برای هم افزایی در میان بخش های مختلف کشور خواند و افزود: متاسفانه این تندیس در سال های گذشته در کشورهایی خارج از ایران ساخته می شد که امسال به دست هنرمندان صنعتگر ایرانی ساخته شد.
محمودیان برگزاری این رویداد را در موزه ملی یک اتفاق هوشمندانه خواند و گفت: آفرینش های هنری معاصر ایران توسط صنعت گران معاصر کشور مورد توجه علاقمندان در این رویداد قرار گرفت و بازدیدکنندگان گردشگر خارجی موزه ملی از این نمایشگاهنیز دیدن کردن که ارتباط بسیار ارزشمندی میان هنرمندان بومی و مخاطبان جهانی شکل گرفت و می توان این را نقطه عطف این سال ها نامید.

چهارمین رویداد به دست هنرمندان و پیشکسوتان افتتاح شد، چون این عزیزان صاحبان اصلی این رویداد هستند. حضور جوانان در این رویداد مثال‌زدنی است. معدل و برآیند کارشناسان حاکی از این است که فجر چهارم با یک ارتقای کیفی رو به رو بوده است.

سرپرست دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی نیز در این مراسم در راستای شناسایی هنرمندان و هویت بخشی آثار نیز درباره چهارمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی این اختتامیه را جوان ترین رویداد تجسمی خواند، گفت: هدف از برگزاری این جشنواره کشف استعدادهای جوان و شناسایی نابغه های این حوزه است تا با تقدیر از برگزیدگان بتوانیم نقشی در تقویت زیرساخت های صنایع دستی داشته باشیم.
حسین خواجه‌ بیدختی گفت: از مجموع ۴۵۰ اثر ارسالی در این رویداد ۳۰۰ اثر انتخاب شد و در نهایت ۲۵۰ اثر به نمایش گذاشته شد که متشکل از آثار هنرمندان پیشکسوت و جوان است.

در پایان از برگزیدگان این حوزه تقدیر شد و عکس دسته جمعی را به یادگار در کنار علی اصغر مونسان  وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مقابل دوربین عکاسان و خبرنگاران ثبت کردند.

چهارمین نمایشگاه صنایع دستی فجر امسال میزبان ۲۵۰ اثر در حوزه‌هایی همچون همچون تذهیب، معرق چوب، ورنی‌بافی، گلیم‌بافی، خراطی چوب، زیورالات سنتی، سفال و سرامیک، نقاشی روی استخوان و سوزن‌دوزی است.