نرخ بهره وام مسکن در آمریکا به بالاترین رقم 16 سال گذشته رسید

انجمن بانکداران وام مسکن آمریکا اعلام کرد، متوسط نرخ بهره متداول‌ ترین وام مسکن در این کشور، به بالاترین میزان از سال 2006 رسیده است.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، انجمن بانکداران وام مسکن آمریکا (MBA)  امروز اعلام کرد، متوسط نرخ بهره متداول‌ ترین وام مسکن در ایالات متحده، به بالاترین میزان از سال 2006 رسیده است همچنانکه بخش مسکن بار شرایط مالی سخت را تحمل می کند.

به نوشته این گزارش، نرخ بهره وام مسکن از آغاز امسال، بیش از دو برابر شده است زیرا فدرال رزرو، مسیر افزایش تهاجمی نرخ بهره برای پایین آوردن نرخ تورم بالا را در پیش گرفته است.

این اقدامات که برای آرام کردن اقتصاد به میزانی که فشارهای قیمتی را کم کند، طراحی شده است، به شدت بر بخش مسکن که به نرخ بهره حساس است، تاثیر گذاشته است زیرا انتظارات از سیاست های انقباضی فدرال رزرو به افزایش سوددهی اوارق قرضه خزانه داری منجر شده است.

سوددهی اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری آمریکا به عنوان شاخصی برای نرخ بهره وام مسکن در نظر گرفته می شود.

میانگین نرخ قرارداد در وام مسکن 30 ساله با نرخ ثابت، در هفته منتهی به 7 اکتبر، 0.06 درصد افزایش یافته و به 6.81 درصد رسیده است. این در حالی است که شاخص ترکیبی انجمن بانکداران وام مسکن آمریکا، معیاری برای حجم درخواست وام مسکن، نسبت به هفته قبل 2.0 درصد و تقریباً 69 درصد نسبت به یک سال قبل کاهش یافته است.

شاخص خرید، معیاری برای درخواست تمامی انواع وام مسکن برای خرید یک خانه مسکونی 2.1 درصد نسبت به هفته گذشته و 39 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

در عین حال، شاخص بازپرداخت انجمن بانکداران وام مسکن آمریکا، هفته گذشته 1.8 درصد و نسبت به سال گذشته 86 درصد کاهش یافت.

مسکن‌سازی و فروش (خانه)‌ در ماه‌های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است به طوری که فروش مجدد خانه هفتمین ماه متوالی کاهشی را ثبت کرده است.

با این حال، حتی با کاهش رشد قیمت مسکن، قیمت مسکن همچنان بالا باقی است و توانایی خرید را برای خریدارانی که به دلیل کمبود املاک برای فروش در حال رقابت هستند، از بین می‌ برد.