هیجان زدگی در بورس ممنوع

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نوسان‌های بورس جزو ذات این بازار است و سهامداران نباید نسبت به آن واکنش هیجانی نشان دهند.

رویداد۲۴ علی بشیری زاده درباره شرایط فعلی بازار سهام و نوسانات شاخص بورس گفت: وضعیت کلی بازار سهام تحت تاثیر وضعیت اقتصادی است. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل نوسان ها افزود: تورم موجود در اقتصاد و صنایع موجب می شود تا هزینه تمام شده تولید در بنگاه‌ها افزایش یابد. این در شرایطی است که در مقابل افزایش نرخ فروش محصولات و خدمات نیز تا حدود زیادی هزینه تمام شده شرکت‌ها رو پوشش می‌دهد و همین موارد برخی روزها باعث نوسان بورس می‌شود.

وی اضافه کرد: بر این اساس با توجه به موارد اشاره شده می‌توان گفت تاثیر تورم چندگانه است هم بر کاهش سودآوری شرکت‌ها اثرگذار است و هم در مقابل نیز با افزایش نرخ‌های فروش این کاهش سود جبران می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تاثیرات گذشته تورم در اقتصاد نشان می دهد که تورم با تاخیر دربازار سرمایه آثار خودش را نشان می دهد که بر این اساس باید گفت یکی از دلایل استمرار رشد قیمت سهام شرکت‌ها و در پی آن شاخص بورس در سال جاری این مسئله است که البته در برخی از زمان ها نیز باعث نوسان شده است.

وی گفت: معمولا بعد از هر تورم در اقتصاد، رکود از راه می رسد که ما شاهد آن در بازارهای مسکن، ارز، سکه، طلا و خودرو هستیم و می توان احتمال داد که نوسان در بورس هم از این مسئله نشات گرفته باشد.

بشیری زاده اظهار داشت: به طور کلی چشم انداز بازار سرمایه بر اساس رویدادهای فعلی رو به جلو و جهش است مگر آنکه اتفاق تازه تری رخ بدهد و فضای فعلی تغییر پیدا کند.

خبر های مرتبط
کاهش ۳۸۰۰ واحدی شاخص بورس
۴۰ شرکت برتر بورس در سال گذشته مشخص شدند
راه‌اندازی بورس بین‌الملل در مناطق آزاد تا دهه فجر