پرداخت ۸۴.۵ میلیون تومان به ازای هر فقره تسهیلات بانکی

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی هشت ماهه نخست سال ۹۸ پرداخته و نوشته که به ازای هر فقره تسهیلات، ۸۴.۵ میلیون تومان پرداخت شده است.

براساس گزارش منتشر شده در معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، بانک‌ها در هشت ماهه نخست سال ۱۳۹۸ بیش از ۵۳۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت کرده‌اند که در مقایسه با تسهیلات پرداختی در مدت مشابه سال قبل از آن، ۲۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

حدود ۵۴ درصد از این رقم برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها پرداخت شده است. با این حال این سهم نسبت به هشت ماهه سال قبل، کاهش ۵.۵ واحد درصدی را از کل تسهیلات پرداختی نشان می‌دهد.

براساس این گزارش تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها از رشد حدود ۲۸ درصدی تسهیلات پرداختی بانک‌ها، سهمی ۹.۱ درصدی داشته است. در هشت ماهه نخست ۱۳۹۸، سهم بخش خدمات از کل تسهیلات پرداختی ۳۵ درصد و سهم بخش صنعت و معدن ۳۱ درصد بوده است.

بانک‌ها در مدت زمان مورد گزارش به طور متوسط ۶۴۶ میلیون تومان به ازای هر فقره تسهیلات به بخش صنعت و معدن پرداخت کرده‎‌اند که این رقم بالاترین رقم متوسط تسهیلات به ازای هر فقره است. با این حال هر فقره تسهیلات در بخش کشاورزی به طور میانگین ۴۶ میلیون تومان بوده که پایین‌ترین رقم متوسط تسهیلات به ازای هر فقره است.