چرا شرکت ها و مجموعه ها به مشاور حقوقی نیاز دارند؟

ممکن است برای شما هم این سوال پیش بیاید که مشاور حقوقی کیست؟ چه وظایفی دارد؟ چرا لازم است در مجموعه یا شرکت خود از این افراد استفاده کنیم؟ برای دانستن پاسخ بهتر است ابتدا با مشاور حقوقی و وظایف آن آشنا شوید.

فارغ التحصیلان رشته حقوق می توانند مشاغلی مانند سردفتری، وکالت، قضاوت و مشاور حقوقی را انتخاب کنند. در حقیقت مشاور حقوقی یکی از مشاغلی است که این روزها طرفداران بسیار پیدا کرده و خیلی از افراد تمایل دارند تا در شرکت ها به عنوان مشاور حقوقی مشغول به فعالیت شوند. این افراد می توانند در زمینه های دیگری مانند امور پژوهشی، امور قراردادها، امور دعاوی و غیره به دیگران کمک نمایند.

مشاور حقوقی کیست؟

مشاور حقوقی کسی است که از دانش و تسلط کافی بر قوانین و اصول حقوقی برخوردار می باشد؛ این افراد می توانند به ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی بزرگ و کوچک در زمینه‌های حقوقی مشاوره دهند. مدیران شرکت ‌ها با کمک مشاوران حقوقی می‌ توانند تصمیمات درست ‌تر و منطقی ‌تری بگیرند زیرا اگر این افراد از قوانین حقوقی حاکم بر آن خبر نداشته باشند، ممکن است متحمل ضررهای جبران ناپذیر مادی و معنوی شوند.

مشاوران حقوقی از قوانین مربوط به قرارداد ها مطلع هستند و این قوانین را به درستی می شناسند؛ افراد حقیقی و حقوقی می‌ توانند جهت تنظیم قراردادهای خود از این افراد مشورت بگیرند. حتی تهیه پیش‌نویس ‌های قرارداد ها را نیز برعهده این افراد است. در برخی شرکت ‌ها، قراردادها فقط با تأیید و امضای مشاور حقوقی به توافق نهایی منجر می شود که این موضوع اهمیت داشتن مشاور حقوقی را نشان می دهد.

اهمیت برخورداری از مشاور حقوقی چیست؟

شما در هر زمینه و کسب و کاری که مشغول به فعالیت هستید، ضروری است که اطلاعات کامل و جامعی از مسائل حقوقی کشور خود داشته باشید. اگر شاغل هستید، زمان کمی برای فراگیری کامل امور حقوقی دارید، حتی در صورت داشتن اطلاعات کافی نیز نیاز است مشاور حقوقی در کنار داشjه باشید که در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشد و راهنمای شما باشد، مشاور حقوقی می تواند امور مختلف را از نظر حقوقی در دست بگیرد.

فرض کنید برای انجام کاری نیاز است یک قرارداد را امضا کنید، قراردادی که اگر به درستی تنظیم نشود، ممکن است کار، زندگی و سرمایه شما را نابود کند و در این صورت ناچار هستید که وقت و زمان خود را در دادگاه بگذرانید. اما یک مشاور متخصص و با تجربه می‌تواند شما را در تنظیم قرارداد حقوقی کمک کند و با مشاوره درست به شما از ایجاد احتمالات دردسر ساز جلوگیری نماید.

مشاور حقوقی چه وظایفی دارد؟

یک مشاور حقوقی می‌تواند در زمینه‌های زیر  فعالیت نماید:

۱. امور مربوط به دعاوی

شرکت‌ها و سازمان‌ها در طی فعالیت خود ممکن است درگیر دعاوی مختلفی شوند که در این دعاوی یا نقش خواهان یا نقش خوانده را دارند. برخی اوقات شرکت‌ ها برای این دعاوی به عقد قرارداد با وکیل دادگستری مبادرت نمی کنند و به جای آن از مشاور حقوقی استفاده می کنند.

۲. امور مربوط به قراردادها

یکی دیگر از کارهایی که توسط مشاور حقوقی صورت می پذیرد، مربوط به قرارداد های سازمان و شرکت ها است. مشاور حقوقی پس از بررسی های لازم، نکات مهم را بیان می‌کند؛ همچنین گاهی اوقات این مشاور وظیفه‌ تهیه‌ پیش‌نویس ‌های قراردادی را بر عهده دارد. همچنین در برخی شرکت‌ها قرارداد ها صرفا با تأیید و امضای مشاور حقوقی به توافق نهایی می‌رسد.

۳. امور مربوط به پژوهش‌ها

در برخی موارد، مشاور حقوقی می‌تواند بر اساس سوالات خاص مشتری خود جهت ارائه مشاوره دقیق تحقیق نماید. این موضوع به منظور راهبری شرکت یا حل مشکلات آن انجام می گردد. برای این موضوع مشاور حقوقی ابتدا به مطالعات حقوقی در رابطه با موضوع مورد پژوهش می‌پردازد و سپس به ارائه گزارش یا پیشنهاد هایی در آن خصوص می پردازد.. در برخی اوقات پژوهش ‌های انجام ‌شده مخصوصا در ارگان‌ های دولتی می‌تواند با تشریفات لازم، پیشنهاد لایحه‌‌ قانونی جدید یا تغییر و تفسیر قوانین موجود منجر شود.

۴. ارائه پیش‌نویس و تنظیم قرارداد

در ابتدای کار و قبل از تنطیم قرارداد، مشاور حقوقی باید پیش‌ بینی از تمام خسارات و مسئولیت‌ ها و اختیارات فسخ و ضمانت ‌ها و شروط عقد را در قرارداد مد نظر قرار دهد. همچنین بتواند در خصوص موارد حقوقی مربوط به کارفرما اعم از چک‌ها و سفته‌ ها مدیریت لازم را داشته باشد. مشاور حقوقی لازم است در هنگام عقد قرارداد از وجود هر ابهام یا نادیده گرفته شدن قوانین خودداری کند.

قابل ذکر است نگارش و ارائه پیش‌نویس‌ نامه‌ های حقوقی در مورد انواع فعالیت ‌ها و قرارداد های تجاری و … از دیگر وظایفی است که توسط مشاور حقوقی انجام می شود. همچنین ارسال نامه ها به افراد مرتبط نیز توسط این افراد انجام می شود. ضمن این که تمامی توافقنامه هایی که بین افراد و شرکت‌ها رد و بدل می‌شود توسط مشاورین بررسی و ارزیابی می گردد تا بهترین نتیجه و منفعت را برای سازمان و مشتری ‌ها به همراه داشته باشد.

مشاور حقوقی چه کمکی به کسب ‌و کار شما می‌ کند؟

مشاور حقوقی نقش حساس و مهمی را در کسب و کار و سازمان ها ایفا می کند. این افراد با کمک به مدیران و ذی‌ نفعان سازمان و توجه به مسئولیت ‌های کیفری، حقوقی، جزایی و انتظامی باعث می شوند تا تصمیمات به درستی اتخاذ شود و اگر سازمان با مشکلی مواجه شود آن ها را در جهت حل و فصل مشکلات یاری می کنند.

در شرکت ها و سازمان ها اصولا بخشی به عنوان بخش حقوقی در نظر گرفته شده که از چندین کارشناس حقوقی امور مربوط به انعقاد قراردادهای خرید و فروش؛ انعقاد قرارداد ها و تفاهم‌ نامه‌ های بین سازمانی و سایر امور حقوقی تشمیل شده است. این واحد بر تمامی امور حقوقی سازمان نظارت می کند و تمامی مشاوره ها را جهت انتخاب تصمیمات درست در اختیار سازمان قرار می دهد.

در شرکتهای خصوصی کوچک و شرکت های خصوصی بزرگ ممکن است در این زمینه تفاوت هایی وجود داشته باشد. در شرکت ‌های خصوصی کوچک به این صورت است که یک مشاور ممکن است به چند شرکت کوچک مشاوره حقوقی بدهد و یا فقط در استخدام یک شرکت باشد. اما در شرکت ‌های خصوصی بزرگ نیز مدیران شرکت از یک تیم مشاوره قوی و با تجربه و یک واحد حقوقی مجزا بهره مند هستند. با توجه به مواردی که گفته شد داشتن مشاور حقوقی برای شرکت ها امری مهم و ضروری است.