کاهش تعداد شعب بانکی منجر به چه چیزی می‌شود؟

رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما به سوالات زیر در خصوص مصوبه ارائه خدمات بانکی به صورت غیرحضوری پاسخ داد

به گزازش گرده اقتصادی ایسکانیوز، رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما به سوالات زیر در خصوص مصوبه ارائه خدمات بانکی به صورت غیرحضوری پاسخ داد.

چه خدمات پایه بانکی جدید در این مصوبه دیده شده است؟

آقای امیری: خدمات پایه خدماتی محسوب می شوند که پیش نیاز و لازمه ارائه سایر خدمات موسسات پولی غیربانکی است یکی از آنها افتتاح حساب است یعنی افراد بدون اینکه نیاز باشد به بانک مراجعه کنند اقدام به افتتاح حساب کنند.

آیا تمام حساب های بانکی می توانند به صورت غیر حضوری افتتاح شوند؟

امیری: افتتاح انواع حساب های بانکی که به صورت ریالی است برای غیر حضوری شدن مجاز است به جز سپرده قرض الحسنه جاری و ارائه دسته چک.

برای احراز هویت مشتریان بانکی چه مکانیزمی را در نظر گرفته اید؟

احراز هویت در موسسات و حوزه های مختلف غیر پولی متفاوت است اما فرایند کلی این است که افراد اطلاعات هویتی خود را ثبت می کنند موسسات اعتباری آن را راستی آزمایی می کنند و پس از آن بر اساس برخی ویژگی‌های زیست سنجی، هویت فرد مورد تایید قرار می گیرد و خدمات به او ارائه می شود.

برای امضای مشتری نیز در موسسات مختلف، تدابیری اندیشیده شده است برای مثال امضای الکترونیک و دیجیتال را ملاک قرار می‌دهند و برخی بانک ها، اطلاعات هویتی را که از افراد می‌گیرند و بر همان اساس، امضای دیجیتال را در اختیار فرد و بر روی تلفن همراه او ثبت می‌کنند.

تمام تسهیلات به صورت غیر حضوری هستند یا نه؟

امیری: تسهیلاتی که قرض الحسنه است و موضوع غیرتجاری دارد مثل خرید مسکن، تعمیر مسکن و خرید لوازم ضروری مثل خودرو یا صدور ضمانتنامه ها بدون مراجعه حضوری امکان پذیر است.

احتمال اینکه تعداد شعب کاهش پیدا کند وجود دارد؟

امیری: اگر خدمات غیر حضوری بانکی به صورت مطلوب به مردم ارائه شود احتمال کاهش شعب بانکی در آینده وجود دارد اما به نظر می رسد تا آن زمان فاصله زیادی داریم.

با مصوبه امروز شورایعالی مبارزه با پولشویی،ممنوعیت ارائه خدمات پایه بانکی به صورت غیرحضوری رفع شد.