کاهش نرخ بهره بین بانکی پس از 14 هفته رکوردشکنی‌

طبق آخرین اعلام بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی پس از 14 هفته، با کاهش مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نرخ بهره بین بانکی در آخرین اعلام بانک مرکزی با 18 صدم درصد کاهش به 21.13 درصد رسید.

نرخ بهره بین بانکی در هفته‌های اخیر روند صعودی داشت و در اواخر ماه گذشته به ۲۱.۳۱ درصد رسید که رشد قابل توجهی را ثبت کرد زیرا این رقم، بالاترین عدد ثبت شده از این سود از بهمن سال ۱۳۹۹ تاکنون است.

هفته گذشته جلسه‌ای میان رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس برگزار شد که موضوع این جلسه کنترل نرخ بهره بین بانکی بوده است. در این جلسه صالح آبادی، بر کنترل نرخ بهره بین بانکی در راستای سیاست های بانک مرکزی تاکید کرده بود.

وزیر اقتصاد هم درباره رشد نرخ بهره بین بانکی گفته بود، نطبق مصوبه دولت سقف این نرخ باید 20 درصد باشد.

نرخ سود بین بانکی در حالی کاهش یافته که برخی کارشناسان معتقدند این موضوع منجر به رونق بورس و افزایش فرایندهای مولد اقتصادی در شرکت های بورسی شده و در مقابل عده ای نیز معتقدند کاهش در این حوزه به صورت دستوری و در شرایط فعلی تاثیری به جز افزایش  تورم نخواهد داشت.

بنابراین گزارش، نرخ بهره بین بانکی که به عنوان یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد، در واقع قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آن‌ها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند.