کاهش ۲۰۰۰ تومانی نرخ دلار در ۴ روز اخیر/ روند نزولی قیمت ارز ادامه دارد

تهران- ایرنا- رئیس سابق کانون صرافان با اعلام اینکه نرخ ارز در چهار روز گذشته به طور میانگین روزانه ۵۰۰ تومان کاهش داشته است، گفت: در روزهای اخیر با توجه به ابلاغیه بانک مرکزی شاهد افزایش عرضه حجم قابل توجهی از ارز صادرکنندگان هستیم که باعث شد نرخ دلار دو کانال قیمتی افت داشته است.

«احمد لواسانی» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص آخرین وضعیت بازار ارز، با اشاره به تداوم روند افزایش عرضه ارز در مقابل کاهش تقاضا در صرافی‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت دلار در بازار ارز بین ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان در نوسان است.

وی با بیان اینکه نرخ ارز در چهار روز گذشته به طور میانگین روزانه ۵۰۰ تومان کاهش یافته است، افزود: با توجه به اجازه‌ای که به صرافی‌ها برای خرید ارز صادرکنندگان داده شده، قیمت دلار در برخی از صرافی‌ها کمتر از ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان هم عرضه می‌شود، زیرا صرافان با صادرکنندگان توافق می‌کنند و به متقاضیان می‌فروشند و ارز در بازار موجود است.

رئیس سابق کانون صرافان با بیان اینکه در بازار ارز تقاضا به‌صورت جدی وجود ندارد، ادامه داد: صرافان بیشتر نگران خرید ارز هستند، چون باید ارز را با مسوولیت خود خریداری کنند، زیرا روند کاهشی قیمت ادامه خواهد داشت.

وی توضیح داد: در بحث فروش ارز بر اساس مصوبه بانک مرکزی سقف ۲ هزار دلار برای هر نفر در مصارف سایر (خرید ارز از صرافی با کارت ملی و بدون مدارک مسافرتی، درمانی، دانشجویی و…) در نظر گرفته شده است. منظور از مصارف سایر، مصارفی است که دلیلی ندارد و فرد بر اساس نیاز خود ارز می‌خرد.

به گفته لواسانی تقاضا برای خرید ارز کاهش یافته است و خریداران بازار را رصد می‌کنند و چنانچه خبرهای خوبی از بازار ارز منتشر شود و سفته‌بازی را شاهد نباشیم به‌طورقطع متقاضی واقعی برای خرید ارز مراجعه می‌کند، البته افرادی برای حفظ سرمایه ارز می‌خرند که این‌ها هم احتیاط در در پیش گرفتند، زیرا ممکن است با کاهش قیمت ارز، سرمایه خود را از دست بدهد.

این فعال بازار ارز درباره وضعیت بازار ارز در روزهای آینده گفت: انتظار و مهم‌ترین خواسته فعالان، ایجاد ثبات در بازار است، حتی اگر قرار است نرخ ارز کاهش یابد توقع داریم این کاهش با آهنگی ملایم باشد تا افراد متضرر نشوند.

لواسانی گفت: در روزهای اخیر با توجه به ابلاغیه بانک مرکزی شاهد افزایش حجم قابل توجهی ارز صادرکنندگان به سوی شبکه صرافی‌ها هستیم و نرخ دلار در این مدت دو کانال قیمتی افت داشته است.

به گزارش ایرنا، پس از ابلاغیه جدید بانک مرکزی به صرافان مبنی بر اجازه خرید اسکناس ارز صادرکنندگان با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز (بدون محدودیت) بفروشند، باعث شد حجم قابل توجهی از ارز صادرکنندگان به شبکه صرافی‌ها عرضه شده است.

بر اساس این گزارش با پیشی گرفتن عرضه بر تقاضای ارز، نرخ دلار روز گذشته حدود ۱۲۰۰ تومان در صرافی‌ها کاهش یافت.

آمار صرافی‌ها هم کاهش تقاضا برای خرید ارز را نشان می‌دهد به‌طوری‌که روز گذشته صادرکنندگان بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار ارز در صرافی‌ها عرضه کردند که تنها ۷۰۰ هزار دلار (کمتر از ۴۰ درصد) بفروش رفت و برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلار دیگری خریداری وجود نداشته است.