آغاز پایش و غربالگری زندانیان کشور؛ کسی نباید بی‌دلیل در زندان بماند+جزئیات

به موجب بخشنامه اخیر رئیس محترم قوه قضائیه وضعیت زندانیان و تحقق اهداف اجرای حبس، رصد و پایش می شود.

 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی سازمان زندان‌ها، محمدمهدی حاج محمدی گفت: به موجب بخشنامه اخیر رئیس محترم قوه قضائیه وضعیت زندانیان و تحقق اهداف اجرای حبس، رصد و پایش می شود. اعتناء و اهتمام ریاست محترم قوه قضائیه به موضوع زندان تکلیف ما را سنگین‌تر میکند.

وی گفت: بناست کسانی که از زندان بودن‌شان نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود شناسایی شوند و برای آنها تصمیم فوری و فوق‌العاده اتخاذ شود. نباید کسی بی‌جهت در زندان بماند و در زندان رها باشد. در مواردی حبس نه ضرورت دارد نه فایده؛ اگر هدف از حبس تنبیه به امید تنبه است، برای بعضی حبس نه نقش تنبیهی دارد نه تنبهی.

رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در همین رابطه گفت: به موجب بخشنامه پایش وضعیت زندانیان، به بیمارانی که توانایی تحمل حبس ندارند یا افرادی که در طول یک سال گذشته هیچ ملاقات‌کننده‌ای ندارند یا افرادی که در مواعد قانونی در خصوص ادامه بازداشت‌شان تصمیم‌گیری نشده است و یا کسانی که مستحق برخورداری از از ارفاقات قانونی همچون آزادی مشروط، تعلیق اجرای مجازات و … هستند بیش از گذشته مورد توجه و پیگیری واقع می‌شوند. در این بخشنامه ملاقات چهره به چهره قضات با زندانیان توصیه شده است و اگر قرار باشد به موجب تصمیم قضائی تغییری در وضعیت زندانیان موضوع بخشنامه ایجاد نشود ملاقات قاضی با زندانی در زندان یا دادگاه الزامی است.

رئیس سازمان زندانها افزود: این بخشنامه مصداق و نشانه واضحی است که در الگوی زندانبانی اسلامی “زندانی، عائله تحت تکفل حکومت است” و باید دائما تحت رصد و کنترل در چرخه اصلاح و تربیت باشد.

عضو شورای عالی قضائی کشور با تشکر از روسای کل دادگستری، دادستان ها، همکاران قضائی و زندانبانان در اهتمام جدی به اجرای سریع و دقیق دستورالعمل گفت: پایش و غربالگری زندانیان خدمت جهادی دیگری در دوره تحول قوه قضائیه و زندان‌های کشور است.