اطلاعات حقوقی توهین در فضای مجازی

امروزه فضای مجازی جزء لاینفک زندگی افراد جامعه می‌باشد و روزانه افراد وقت زیادی را صرف این موضوع می کنند . اینستاگرام ، واتس آپ ، تلگرام ، ایتا و … از جمله نرم‌افزارهایی هستند که افراد بدین وسیله در فضای سایبری وارد می‌شوند .

به گزارش ایسنا بنابر اعلام گروه حقوقی عدل جویان، حدود یک دهه می‌باشد که جامعه وارد حوزه‌ی جدیدی شده است . به همین منظور در کنار مزیت‌هایی که فضای مجازی دارد نباید از مضرات و اشکالات آن هم غافل شد . یکی از اشکالات وارد بر این فضاها ناشناخته بودن افراد در آن است که سبب می‌شود فرد حتی اگر در جامعه‌ی حقیقی به دلیل شناخته‌بودن دست به جرم علنی نزند و ظاهری موجه داشته باشد ، اما در این فضا به راحتی مرتکب جرم‌های عدیده‌ای خواهد شد . در ادامه با گروه حقوقی عدل جویان همراه باشید.

توهین در فضای مجازی :

توهین جرم است خواه در فضای واقعی اتفاق بیافتد و خواه در فضای مجازی . مجازات اشخاصی که در فضای مجازی و با استفاده از ابزارهای ارتباطی جدید همچون تلگرام و اینستاگرام به دیگران توهین می‌کنند مانند کسانی است که در کوچه و خیابان به دیگران اهانت می‌کنند . به همین سبب مجازات چنین جرمی در فضای مجازی مطابق ماده 608 بخش تعزیرات مصوب سال 1375 قانون مجازات اسلامی اگر منجر به حد قذف نشود ، جزای نقدی درجه6 است. البته تا حدودی رویه قضایی در این خصوص متفاوت است.

نحوه شکایت از پیام توهین‌آمیز :

در وهله‌ی اول از متن ارسالی باید اسکرین شات تهیه شود و سپس اینترنت گوشی را غیرفعال کرد تا فرد مقابل قابلیت حذف پیام ارسالی را نداشته باشد و اینترنت نزد پلیس فتا روشن شود .

اگر در واتس‎آپ توهین به وقوع بپیوندد ، قبل از تهیه اسکرین شات ، اگر نام فرد در تلفن همراه ذخیره است ، از حالت ذخیره خارج شود تا شماره فرد درج شود .

در ادامه در تهران و کلان شهرها به دادسرای جرایم رایانه‌ای و در دیگر شهرها به دادسرای عمومی مراجعه شود تا نامه احراز اصالت سنجی گرفته شود تا به پلیس فتا ارائه شود . بهره گیری از تجربیات یک وکیل کیفری خوب در این زمینه می تواند کمک شایانی برای افراد باشد.

قانون جرائم رایانه‌ای در این رابطه :

در ماده 16 قانون جرائم رایانه‌ای مصوب سال 1388 در حوزه هتک حیثیت و نشر اکاذیب به نوعی از توهین پرداخته شده است . طبق این ماده هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر و با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت شود به حبس از 91 روز تا 2 سال یا جزای نقدی از 5 میلیون تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد . اگر تحریف به صورت مستهجن باشد مرتکب به حداکثر هر دو مجازات خواهد شد .