جلسه محاکمه محمد امامی| رونمایی از مدیران عامل کارتن‌خواب

طبق کیفرخواست قرائت‌شده نماینده دادستان، محمد امامی بخش بزرگی از تسهیلات را با امضای کارتن‌خواب‌ها و بی‌بضاعتانی که حکم مدیرعاملی شرکت‌های صوری امامی را داشتند، دریافت کرده است.

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، در ادامه دومین جلسه رسیدگی به پرونده اتهامی محمد امامی از متهمان پرونده بزرگ بانک سرمایه که امروز در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی و به‌ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد، فولادی نماینده دادستان کیفرخواست دیگر متهمین پرونده را قرائت کرد. طبق کیفرخواست قرائت‌شده نماینده دادستان، محمد امامی بخش بزرگی از تسهیلات را با امضای کارتن‌خواب‌ها و بی‌بضاعتانی که حکم مدیرعاملی شرکت‌های صوری امامی را داشتند، دریافت کرده است.

نماینده دادستان در قرائت کیفرخواست در معرفی یکی دیگر از متهمان پرونده گفت: متهم بعدی احمد هاشمی است. وی یکی از شرکای اصلی متهم محمد امامی و مدیرعامل شرکت توسعه تجارت مرین است که متهم محمد امامی از طریق وی در برخی بانک‌ها و مؤسسات از جمله مؤسسه میزان و بانک سرمایه نفوذ کرده و از طرق غیرقانونی و بدون تودیع وثایق کافی، تسهیلات دریافت کرده است.

نماینده دادستان گفت: همچنین احمد هاشمی یکی از مدیران شرکت‌های منتسب به متهم محمد امامی به‌نام توسعه تجارت مرین است که برخی محور‌های تخلفات شکل گرفته توسط متهم محمد امامی با این شرکت بوده است؛ لذا احمد هاشمی، محمد امامی را در اخذ تسهیلات کلان از طرق غیرقانونی، یاری رسانده است و از این مسیر نیز وجوه، املاک و خودرو‌های متعدد نیز تحصیل کرده است.

نماینده دادستان با بیان اینکه احمد هاشمی برخی اموال خود را به‌نام فرزندان خود ساره هاشمی و محسن هاشمی کرده است، گفت: نظر به مراتب مذکور نامبرده متهم است به الف) معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرایند دریافت غیرقانونی ضمانت نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمد امامی و امیررضا فرزان راد. ب) پولشویی از طریق تحصیل و تملک وجوه مجرمانه به میزان 157 میلیارد ریال از محل تسهیلات دریافتی محمد امامی از بانک سرمایه که به صورت مستقیم وارد حساب‌های بانکی نامبرده شده است.

وی افزود: همچنین املاک و خودرو‌های متعددی از محل وجوه فوق و همچنین توسط محمد امامی از محل وجوه مجرمانه موضوع تسهیلات برای وی خریداری شده است که به شرح ذیل مورد اشاره قرار می‌گیرد و عنوان پولشویی برای اموال نیز صادق هستند.

احسان دلاویز متهم بعدی این پرونده است. نماینده دادستان درباره دلاویز گفت: از دوستان نزدیک محمد امامی و امیررضا فرزان‌راد است که واسطه‌ آشنایی محمد امامی با علی بخشایش (مدیرعامل وقت بانک سرمایه) نیز احسان دلاویز بود. احسان دلاویز از نفوذ قابل توجهی در علی بخشایش برخوردار بود و وی به همراه محمد امامی، از علی بخشایش، ابلاغ مشاور بازاریابی بانک سرمایه را دریافت کرده و عملاً به کارچاق‌کنی برای اخذ تسهیلات کلان برای مشتریان خاص اقدام کرده و درصدی از تسهیلات پرداختی را به عنوان دستمزد خود برداشت می‌کردند.

نماینده دادستان بیان کرد: همچنین حسب مستندات موجود، متهمین دلاویز، امامی، فرزان‌راد و مهدی محمدی، به همراه علی بخشایش و غندالی جلسات سری در دبی داشتند و هماهنگی‌های لازم را برای پرداخت تسهیلات کلان به شرکت‌های منتسب به خود به عمل می‌آوردند؛ حسب مستندات موجود، متهم دلاویز نقش مؤثری در انتصاب علی‌رضا حیدرآبادی‌پور به مدیرعاملی بانک سرمایه ایفا نموده است و بابت ارائه‌ چنین خدماتی، مبلغ 400 میلیون تومان برای خرید خودروی پورشه به نام احسان دلاویز از طرف محمد امامی تأمین شد. همچنین مبلغ 14 میلیارد ریال از محل تسهیلات دریافتی محمد امامی از بانک سرمایه به حساب دلاویز انتقال یافته است که حسب گزارش ضابطین تبدیل به املاک وخودروها به نام احسان دلاویز و همسرش الهه شهبازی شده است.

نماینده دادستان گفت: نامبرده به الف) معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق پیگیری و اعمال فشار بر علی بخشایش (مدیرعامل وقت بانک سرمایه) به منظور پرداخت غیرقانونی تسهیلات به شرکت‌های منتسب به محمد امامی و امیررضا فرزان‌راد و ب) پولشویی به میزان 18 میلیارد ریال (تحصیل و تملک وجوه مجرمانه از محمد امامی از محل تسهیلات بانک سرمایه) با علم به منشأ مجرمانه متهم است.

وی تأکید کرد: متهم دیگر مهدی محمدی از دوستان نزدیک متهمین محمد امامی، امیررضا فرزان‌راد و احسان دلاویز است که حسب گزارش ضابطین وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، اقاریر خود متهم و اظهارات سایر متهمین، در زمینه اخذ تسهیلات از بانک سرمایه به نام شرکت‌های منتسب به ایشان و تطمیع مدیران وقت صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه (از جمله خرید ملک، اثاثیه منزل و خودرو برای خانواده غندالی و خرید خودرو برای یاسر ضیایی و مجید زاهدی به هزینه محمد امامی) و تبدیل 143 میلیارد تومان وجوه حاصل از ضمانت‌نامه‌های ماخوذه از بانک سرمایه به قیر و مصنوعات نفتی و فروش آنها در خارج از کشور، نقش مؤثری داشته است.

نماینده دادستان افزود: نامبرده به عنوان بازوی امیر فرزان‌راد در داخل کشور از سال 91 به این طرف فعالیت داشته است و تمام کار‌های مالی و جابجایی پول‌ها با هماهنگی او صورت گرفته است، در حدی که در مقطعی که شرکت‌های امیر فرزان‌راد موفق می‌گردند در سال 93 به صورت مشکوک اعلام ورشکستگی کنند، مهدی محمدی با حساب‌های شخصی آقای نسترن‌تهرانی کار می کرده است، چگونه در سال 94 تصور نموده که آقای نسترن‌تهرانی و نادر دولتشاهی کارمندان امین کریمی هستند.

نماینده دادستان گفت: مهدی محمدی متهم است به الف) معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق فراهم نمودن بستر پرداخت غیرقانونی تسهیلات و ضمانت نامه‌ها به شرکت‌های منتسب به محمد امامی و امیررضا فرزان‌راد و ب) تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان قدر متیقن سه میلیارد تومان مطابق اقاریر متهم.

وی افزود: متهم بعدی فرشاد فرزان‌راد، برادر متهم امیررضا فرزان‌راد است که در غیاب برادر خود، اقدامات مجرمانه را به منظور چپاول وجوه بانک سرمایه از طریق کارمندانش از جمله نادر دولتشاهی، محمدتقی روحی، فریدون نیازناک و …. راهبری و هدایت می‌کرده است که نامبرده متهم است به الف) معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرایند اخذ متقلبانه ضمانت نامه‌ها و تسهیلات از بانک سرمایه و ب) پولشویی به میزان ٥ میلیارد و ٦میلیون تومان از طریق تبدیل 26 فقره ضمانت نامه‌های دریافتی از بانک سرمایه به کالا و سپس فروش آنها در بازار آزاد.

نماینده دادستان در ادامه گفت: متهم ردیف سیزدهم، خشایار مهرانی از کارمندان دفتر فرزان‌راد بود که به دلیل آشنایی با قوانین بانکی مشاور فرزان‌راد در امور بانکی نیز بود و سرفاکتور‌های صوری برای اخذ ضمانت‌نامه‌ها توسط وی تهیه شده بود؛ لذا نامبرده متهم است به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرآیند دریافت غیرقانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمدامامی و امیر‌رضا فرزان‌راد.

وی بیان داشت: متهم ردیف چهاردهم، هادی عیسی‌وند که از دوستان نزدیک فرزان‌راد و از نیرو‌های اخراجی بانک تجارت است و به همین دلیل آشنایی به قوانین و مقررات بانکی و پولی دارد. نامبرده متهم است به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرآیند دریافت غیر قانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمدامامی و امیررضا فرزان‌راد و پولشویی از طریق تبدیل 41 میلیارد تومان ضمانت‌نامه‌های دریافتی از بانک سرمایه به نام شرکت الکتروکژال به وجه نقد و تحویل آنها به فرزان‌راد و همچنین پولشویی به میزان 400 میلیون تومان از طریق تملک وجوه مجرمانه در پوشش دریافت حق‌الزحمه.

نماینده دادستان گفت: متهم ردیف پانزدهم، پرویز نسترن‌تهرانی به عنوان تحصیلدار و پیک موتوری حدفاصل سال‌های 90 تا 95 توسط فرشاد فرزان‌راد استخدام شد و امور مربوط به دریافت وجه چک‌های بانکی را انجام می‌داد؛ نامبرده متهم است به پولشویی به مبلغ 545 میلیارد و 400 میلیون ریال از طریق تحصیل و جوه با علم به منشأ مجرمانه.

وی در ادامه اظهار داشت: متهم ردیف شانزدهم، سید محمود قریشی از دوستان نزدیک امیررضا فرزان‌راد و فریدون نیازناک می‌باشد؛ نامبرده متهم است به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرآیند دریافت غیرقانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمد امامی و امیررضا فرزان‌راد از طریق شناسایی، معرفی و سازماندهی اشخاص بی‌بضاعت جهت عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های کاغذی و همچنین پولشویی به میزان 153 میلیارد ریال از طریق تحصیل و تملک وجوه به میزان مذکور از محل وجوه حاصل از فروش قیر.

وی در ادامه گفت: متهم ردیف هفدهم، علی ابراهیمیان از دوستان نزدیک محمود قریشی است که نسبت به شناسایی و معرفی برخی افراد بی‌بضاعت جهت عضویت در شرکت‌های کاغذی بر‌ای دریافت تسهیلات از بانک سرمایه اقدام کرده است. نامبرده متهم است به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرآیند دریافت غیرقانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمدامامی و امیر‌رضا فرزان‌راد و همچنین تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان 460 میلیون تومان.

نماینده دادستان گفت: متهم ردیف هیجدهم، یوسف رمضان‌نژاد از اقوام نسبی محمود قریشی است و متهم است به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرآیند دریافت غیرقانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمدامامی و امیر رضا فرزان‌راد.

نماینده دادستان گفت: متهم ردیف نوزدهم، جعفر حسینیان از اقوام نسبی سید سعید حسینی است که از طریق علی ابراهیمیان برای تصدی مدیریت شرکت کاغذی الکتروکژال معرفی شده است؛ نامبرده متهم است به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرآیند دریافت غیر قانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمدامامی و امیر رضا فرزان راد و همچنین تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان 15 میلیون تومان.

وی تصریح کرد: متهم ردیف بیستم، سید سعید حسینی از دوستان علی ابراهیمیان است که توسط وی برای تصدی مدیرعاملی شرکت کاغذی پایدار کالای پاسارگاد معرفی شده است؛ نامبرده متهم است به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرآیند دریافت غیر قانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمدامامی و امیر رضا فرزان راد و تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان 220 میلیون تومان.

نماینده دادستان گفت: متهم ردیف بیست‌ویکم، مهدی یوسفیان مقدم از دوستان یوسف رمضان‌نژاد است که توسط وی برای تصدی مدیریت شرکت کاغذی پایدار کالای پاسارگاد به جای سعید حسینی معرفی شد نامبرده متهم است به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرآیند دریافت غیرقانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمدامامی و امیررضا فرزان‌راد و همچنین تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان 470 میلیون تومان.

امید فولادی در ادامه قرائت کیفرخواست متهمین ردیف‌های بیست‌ودوم تا سی‌وچهارم را به این ترتیب معرفی کرد: رضا فارسی‌دان ، سعید خواجه‌کلایی، مسعود جلالی، حسن قاسم‌پوربالا، سید حمیدرضا حاجی، علی‌اکبر کورجانی،‌ اردلان ورتاشک، نصرالله پندآور، علی جلیلی، امیر قادری، سید مهدی هاشمی، فرشاد صادقی و حمیدرضا شیرخوان.

این اسامی همگی به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور متهم شده‌اند و عجیب آنکه برخی از آنها از افراد بی‌بضاعت جامعه محسوب می‌شوند در ازای دریافت مبلغ ناچیزی و در مقام مدیرعامل شرکت‌های کاغذی به امضای اسناد و اوراق دریافت تسهیلات و ضمانت‌نامه‌های بانکی مبادرت ورزیده‌اند.