محاکمه محمد امامی|پاسخ نماینده دادستان به بهانه‌گیری‌های وکیل امامی/فاکتورسازی ۱۲.۵ میلیاردی یک شرکت صوری برای امامی

نماینده بانک سرمایه در جلسه دادگاه با تشریح اقدامات امامی که منجر به خسارت به بانک سرمایه شده است، تعدیل نیرو در این بانک را از زیان‌های امامی به بانک سرمایه برشمرد.

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، در ادامه سومین دادگاه جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی که صبح امروز به ریاست قاضی مسعودی‌مقام در مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی برگزار شد، نماینده بانک سرمایه با حضور در جایگاه گفت: توضیحات و ادعای ما به شرح کیفرخواست است و رئوس مطالب حول محوریت و کیفیت اقداماتی است که در بانک سرمایه اتفاق افتاده است.

وی افزود: مراحل تسهیلات پرداختی متفاوت است و امامی و همراهانشان در بدو امر ورود و بعد از اخذ تسهیلات اقداماتی داشته‌اند که مجرمانه بوده است. امامی منابع مالی را در اقدامات غیراعلامی مصرف کرده است. توضیحات ما بعد از دفاعیات وکیل اعلام خواهد شد.

در این لحظه وکیل امامی اعلام کرد که مستندات را تحویل نگرفته است. قاضی مسعودی‌مقام در پاسخ تأکید کرد که تمام مستندات در دادسرا اعلام و کیفرخواست صادر شده و پرونده را مطالعه کرده‌اید.

در ادامه باز هم نماینده بانک سرمایه اظهار کرد: آقای وکیل محترم رسید داده‌اند و امضای خود را بابت دریافت مستندات ثبت کرده‌اند. باید از موکل خود دفاع کنند که ضرر‌های جبران‌ناپذیر به بانک تحمیل شده که منجر به تعدیل نیرو در بانک شده است.

جدیدترین خبرهای و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید.

نماینده بانک سرمایه در بخش دیگری از دادگاه ادامه داد: همکار بانک در دادگاه حضور دارد و اعلام می‌دارد که در جلسات تعیین تکلیف در بانک و دادسرا متهم امامی و وکیلش حضور نداشتند. حتی اگر قرار به برگزاری جلسه‌ای بود که بانک از آن امتناع کرده است، آقای وکیل باید آن را به بازپرس اطلاع می‌دادند.

در ادامه وکیل شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان و شرکت تدبیرگران اطلس هم با حضور در جایگاه شکایت رسمی خود را از محمد امامی و دیگر متهمان پرونده اعلام کرد.

در ادامه رسول امیرقهرمانی، نماینده دادستان و بازپرس پرونده در جایگاه گفت: امامی 112 میلیارد تومان از صندوق گرفته و به آن ضرر رسانده است. این همه هیاهو و مناظره‌طلبی‌ها منجر شد به یک ساعت و نیم خاطره‌گویی آقای وکیل آقای امامی. یک و نیم ساعت صرفاً خاطره و نیم ساعت ایرادات بانک مرکزی و یه ربع در خصوص فاکتورهای صوری و اینکه نظر شما چیست. لحظه‌ای فکر کردم در کافه نشسته‌ام و می‌خواستم سفارش قهوه اسپرسو بدهم.

وی افزود: وکیل متهم به اسناد بانک دسترسی داشته و الان شده وکیل محمد امامی. بانک سر همین موضوع از او شکایت کرده است. می‌گوید کیفرخواست متفاوت است. اگر درست است که نیست، باید می‌گفت کیفرخواست بدون مستندات است. اینگونه القا کرده‌اند در فضای مجازی که کیفرخواست دیگری آمده است. همچنین در کدام قانون آمده که اسم وکیل باید در کیفرخواست باشد؟

قهرمانی ادامه داد: اینکه می‌گوید اجازه نمی‌داند تمام پرونده را بخوانیم هم جواب دارد. شبکه فساد آنقدر گسترده بود که نگران دستگیری بی‌بضاعتان بودند؛ لذا افرادی را از کشور خارج کردند از جمله پروزیر نسترن‌تهرانی را که یک پیک موتوری بود که اسناد ضمانت‌نامه‌های را امضا می‌کرد. سال 97 یکی از ضابطین اعلام کرد که نسترن‌تهرانی از مرز عراق وارد خاک کشور شده است. دو ماه دنبال او بودیم تا اینکه شناسایی و دستگیر شد. متوجه شدیم هیچ‌کاره است و دستور می‌گرفته است. وقتی رصد شد، به این نتیجه رسیدیم که هنگام ورود به مرز ایران در خاک عراق، از او امضا گرفته‌اند تا برایش وکیل انتخاب کنند. در حجالیکه پولی نداشت. گفته بودند اگر بازداشت شدی وکیل می‌آید.ما با افتخار این کار را کردیم تا قسمت‌هایی که مستقیم راجع به امامی نبود را اجازه ندادیم مطالعه شود تا اسرار محفوظ بمانند.

نماینده دادستان ادامه داد: امروز درباره تخلفات امامی در بحث بانک سرمایه صحبت می‌کنیم. شرکت سون قشم برای امامی است که در سال 92 از دیگران به نام او شده است. شرکت درخواست تسهیلات 70 میلیارد تومانی می‌‌دهد. این درخواست مستقیم به بخشایش در هیئت مدیره ارائه می‌شود و یک نسخه هم به شعبه داده می‌شود. امامی سال 91 مشاور بخشایش بوده است. در نهایت 50 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت امامی داده می‌شود.

وی ادامه داد: طبق آیین‌نامه بانک، هر شرکتی که می‌خواهد تسهیلات بگیرد، باید در حسابش مسدودی داشته باشد. 10 درصد مسدودی، 40 درصد وثیقه و مابقی هم چک و سفته. 5 میلیارد مسدودی آن از حساب هادی رضوی آمده که از بانک سرمایه تسهیلات گرفته بود. بنا بود تسهیلات از شعبه قشم پرداخت شود که نامه زدند کد انتقال تسهیلات از بانک مرکزی ندارند. از فرصت سوءاستفاده می‌شود و تسهیلات از شعبه اسکان تهران پرداخت می‌شود. امامی از مدیر شعبه اسکان تا هیئت مدیره را چیده بود.

قهرمانی ادامه داد: فاکتورهایی که امامی برای دریافت این تسهیلات گرفته برای شرکت سرافرازان روشن بوده که سال 84 تأسیس شده و ترکیب هیئت مدیره آن از ابتدا ثابت بوده و سرمایه آن تنها 500 هزار تومان است. صوری بودن شرکت مشخص است. این شرکت به امامی 12 و نیم میلیارد تومان فاکتور صادر می‌کند. البته در روند اخذ وثیقه، امامی اعلام می‌کند که سند به مشکل خورده و وثیقه چند روز آینده تأمین می‌شود و به همین دلیل 10 درصد تسهیلات مسدود شود و باقی‌اش را بپردازید. به این ترتیب 20 میلیارد تومان بدون وثیقه دریافت می‌شود. بعدها در تهاتر ظالمانه‌ امامی، آن مسدودی را هم دریافت می‌کند.

 

در این لحظه محمد امامی در اعتراض به سخنان نماینده دادستان و خطاب به قاضی دادگاه گفت: این سخنان که اعلام می‌شود وهن شماست و توهین به ما می‌شود. من حتماً دفاع خواهم کرد اما ایشان به شما اجحاف می‌کند.

قاضی در پاسخ گفت: شما در زمان دفاع در جایگاه قرار می‌گیرید و دفاع می‌کنید. الان اتهاماتی به شما وارد است که ممکن است یکی از آنها وارد باشد و یکی دیگر وارد نباشد.

در ادامه قهرمانی با ادامه دادن سخنانش گفت: امامی این تسهیلات را بارها و بارها تمدید کرد تا فسادشان مشخص نباشد. امامی 50 میلیارد از سون قشم گرفته که باید یکساله 65 میلیارد تومان بازپرداخت می‌کرد. اما در مقام رفاقت‌ها و BMW  دادن‌ها، بانک 65 میلیارد تومان را واریز می‌کرد و تسهیلات را تجدید می‌کرد و در نهایت با ملک لواسان 350 میلیارد را تسویه کرده است.

وی افزود: اما این پول کجا صرف شده است؟ بخش مهمی از طریق صرافی‌ها به ارز تبدیل و به خارج از کشور انتقال داده شده است. بخشی از آن به حساب یک مدیر تولید شبکه خانگی رفته است، بخشی از آن به حساب هنرپیشه‌های مرد و زن سینما رفته بدون آنکه قرارداد سینمایی داشته باشند. بخشی از آن به حساب دوستان و بستگان امامی واریز شده است. بخشی به حساب شرکت سس بهروز واریز شده است.

با پایان یافتن سخنان نماینده دادستان، جلسه سوم دادگاه به به اتمام رسید. قاضی مسعودی‌مقام، تاریخ جلسه بعدی دادگاه را صبح و بعد از ظهر دوشنبه 21 مهر اعلام کرد.