وجود فساد سیستماتیک در شهرداری رشت؛ مسئولان با مدعیان انحلال شورای شهر برخورد کنند

گروه استان‌ها- وجود فساد سیستماتیک در شهرداری رشت و درخواست از فرماندار شهرستان و مسئولان قضایی جهت برخورد جدی با مدعیان انحلال شورا از جمله مباحث مطرح شده در جلسه امشب شورای شهر رشت بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، احمد رمضانپور نرگسی عصر امروز در صد و شصت و ششمین جلسه فوق‌العاده شورای شهر رشت اظهار داشت: نیروی انتظامی ازخودگذشتگی و شهدای زیادی را برای ایجاد امنیت در کشور انجام دادند و هفته نیروی انتظامی را به همه آنها تبریک می‌گویم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه در همه مجالس پارلمانی کشور اتفاقاتی رخ می‌دهد که باعث شود تصمیم‌گیری درباره یک موضوع مهم شهری چند جلسه طول بکشد تصریح کرد: همیشه یک عده هستند که برای تشویش اذهان عمومی و حذف و تضعیف رقیب جوسازی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در دو جلسه گذشته اعضای شورا به‌دنبال پیدا کردن راهکار اساسی جهت تعیین سرنوشت شهر بودند اما عده‌ای غیبت آنها را به حساب مسائلی گذاشتند که در شأن این شورا نیست افزود: برخی از افراد که دنبال خودشیرینی هستند می‌گویند خواستار انحلال شورا هستیم اما به آنها می‌گویم مگر کشور قانون ندارد.

 

انتقاد از سکوت فرماندار رشت نسبت به ادعای انحلال شورای شهر

رمضانپور با انتقاد از سکوت فرماندار رشت و مقامات قضایی استان نسبت به حرف عده‌ای جهت انحلال شورای شهر رشت خاطرنشان کرد: باید در دهان این افراد بزنید زیرا حتی اگر تخلف یک شورا ثابت شود انحلال آن حدود 5 ماه طول می‌کشد و اگر به هر دلیلی چند نفر از اعضا استعفا دهند، جایگزین‌ها وارد شورا می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت گفت: نباید تحت تاثیر هر جو و نوشته‌ای قرار گیریم زیرا کشور قانون و مسئول دارد و بیش از 3 سال است که شورا مظلومانه به کار خود می‌پردازد و کارهای مهم زیرساختی را در این مدت انجام داده و در مدت باقیمانده نیز با همراهی سایر اعضا و مسئولان شهردار بومی برای شهر انتخاب می‌کنیم.

وی افزود: در 3 سال گذشته توفیق داشتن شهردار بومی نداشتیم و با توجه به صحبت‌های انجام شده دو تن از مدیران سابق و فعلی برای این پست اعلام آمادگی کردند؛ سید محمد احمدی که در گذشته فرماندار چند شهرستان و اکنون مشاور استاندار گیلان است و دیگری عیسی مهدوی که وی نیز فرماندار اسبق رشت بود.

رمضانپور با بیان اینکه مهدوی فرماندار فعلی هشتپر توالش است و سال‌ها نیز مدیرکل امور فنی استانداری گیلان بود و در دوره‌ای نیز به‌عنوان شهردار لوشان خدمت کرد عنوان کرد: تنها یکسال از عمر این شورا باقی مانده و امیدوارم بتوانیم فردی شایسته را به‌عنوان شهردار رشت انتخاب کنیم.

بدانید قطعاً از سوی اعضای شورا برای انتصابات به شما فشار وارد می‌شود

یکی دیگر از اعضای شورای شهر رشت نیز در این جلسه بیان کرد: شهردار سابق رشت به علت خارج شدن از فضای درست در کشاکش استیضاح بود و در روز آخر شرط استیضاح ایشان رای دادن به شما عنوان شد و این طرح به امضا رسید و من نیز آن را امضا کردم اما برخی معتقدند که پس از آن امضا باید بدون توجه به برنامه، به شما رأی دهند.

بهراد ذاکری با بیان اینکه امروزه حضور در اجتماع باعث شده مسائل شفاف باشد خاطرنشان کرد: رصد من در فضای مجازی نشان می‌دهد شما پست‌های مخالف و انتقادی نسبت به دولت را لایک و تایید کردید و اگر این موضوع را تایید می‌کنید چرا به‌عنوان مشاور کنار نماینده دولت در گیلان فعالیت می‌کنید.

وی گفت: در زمان خدمت شما به‌عنوان فرماندار رشت، رتبه نهایی در استان در بحث اشتغال را داشتیم و بگویید چه کاری برای این معضل کردید؛ برنامه‌های شما برای اجرایی شدن به زمان زیادی نیاز دارد و آیا از جزئیات پروژه امام علی(ع) و آب‌نمای بوستان ملت رشت اطلاع دارید یا خیر.

این عضو شورای شهر رشت با طرح این پرسش که آیا به وجود فساد سیستماتیک در شهرداری اعتقاد دارید یا خیر تصریح کرد: در بسیاری از موارد شایسته سالاری وجود ندارد و بدانید قطعاً از سوی اعضای شورای شهر رشت برای انتصابات در شهرداری به شما فشار وارد می‌شود.

یکی از اعضای شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برنامه‌های شما برای اجرایی شدن حداقل به 5 سال زمان نیاز دارد گفت: شهر حال خوبی ندارد و زخم آن آنقدر عمیق است که تنها نیاز به مرمت دارد و جای سیاسی بازی نیست و اگر شهردار شدید اصلاً حرف نزنید و با تمام توان خود در شهر کار کنید.

اسماعیل حاجیپور دو کار مهمی که شهردار رشت باید انجام دهد را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: غمخوار این شهر همین اعضای شورا هستند و شما باید برای کار کردن با آنها رفاقت و تعامل کنید نه اینکه تصمیمی از جای دیگر بگیرند و شما به آن عمل کنید؛ بدانید دلسوزترین افراد همین اعضای شورا هستند.

وی با بیان اینکه ابتدا باید به‌دنبال منابع درآمدی باشید زیرا برای کار کردن نیاز به پول است افزود: برای پروژه آتش‌نشانی مسکن مهر میلیاردها تومان از جیب مردم ضرر کردیم و شما باید دنبال منابع باشید و کاری را که شروع می‌کنید برای صرفه‌جویی در هزینه، آن را در زمان مقرر تمام کنید.

رضا رسولی دیگر عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه ابراز داشت: وقتی نظام مالی شهرداری رشت و حتی کشور نظام واقعی نیست و حساب‌های شهرداری نقدی است ساختار غیرشفاف در آن دور از ذهن نیست و شفافیت برای پدیده‌های واقعی پیدا می‌کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه افزود: به سال آخر شورا رسیدیم و از عملکرد آن در برخی حوزه‌ها دفاع می‌کنیم اما شورای پنجم تجربه بسیار تلخ و سختی بود و هرکدام از ما برای این وضعیت توجیهاتی داریم؛ از رسانه‌ها می‌خواهم که واقعیات را انتقال دهند و منافع شخصی باعث انتخاب تیتر نشود.

فرهام زاهد با بیان اینکه بدانید در برخورد و اصلاح موضوعات شهرداری اگر می‌خواهید عادتی را از بین ببرید دربرابر شما مقاومت می‌شود اما اگر بخواهید فسادی را ازبین ببرید، مبارزه منفی علیه شما شکل می‌گیرد بیان داشت: امیدوارم درصورت انتخاب کرامت انسانی پرسنل شهرداری حفظ شود و افرادی که واقعا شایسته هستند انتخاب شوند.

وی با تاکید بر اینکه بدانید در صورت انتخاب شدن از همین اتاق شورای شهر رشت به شما برای انتصاب افراد فشار وارد می‌شود گفت: نصرتی شهردا اسبق به‌دلیل فشارهای بیرونی و درونی رفت و نفرین او نیز گریبانگیر ما شد؛ در انجام وظایف ذاتی خود خیلی جدی باشید زیرا این شهر آنقدر بکر است که می‌توانید در مدت کوتاهی عملیاتی‌ترین شهردار شوید و آنقدر حاشیه دارد که می‌توانید کم کارتر از حاج ‌محمدی شوید.

یکی از کاندیدای شهرداری رشت در این جلسه با اشاره به اینکه اگر یک برنامه آرمانی ارائه دهیم قطعاً در این مدت کوتاه عملیاتی نخواهد بود تصریح کرد: حمل و نقل، معماری، خدمات شهری، منابع انسانی، بحران و ایمنی از جمله حوزه‌هایی است که برای آن برنامه‌های کوتاه مدت داریم.

سید محمد احمدی با اشاره به اولویت‌های کوتاه مدت خود افزود: راه‌اندازی سامانه مدیریت کنترل پروژه‌ها و قراردادها در شهرداری رشت، پیگیری پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم(ص) از جمله اولویت‌های کوتاه مدت بنده است.

وی با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام برای رفع ترافیک شهری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است عنوان کرد: اجرای پروژه‌های عمرانی-سرمایه‌گذاری مانند پروژه ژ5 و استفاده از فضای تالاب عینک برای توسعه گردشگری از جمله برنامه‌های یکساله من است.

این کاندیدای شهرداری رشت با تاکید بر اینکه اگر شهردار شوم نیروهای رسمی و قراردادی همزمان حقوق می‌گیرند خاطرنشان کرد: اصلاح و منطقی کردن عوارض درآمدی سال 1400 و شناسایی املاک بزرگ مقیاس و مشارکت با بخش خصوصی از برنامه‌های حوزه مالی و اقتصادی من است.

احمدی با بیان اینکه واحد سرمایه‌گذاری شهرداری رشت باید بیشتر از وضعیت فعلی کار کند ابراز داشت: بنده از صورتجلسه مذکور خبر نداشتم و علوی یکی از اعضای شورا به من پیشنهاد ورود به این عرصه را داد و اعلام می‌کنم دِینی به کسی ندارم.

وی با اشاره به اینکه اگر اسنادی از تخلفات و فساد من وجود دارد قطعاً دستگاه‌های نظارتی با من برخورد می‌کنند عنوان کرد: در زمان فرمانداری رشت پرداخت وام‌ها دستورالعمل داشت و بسیاری از شهرستان‌ها این وام‌ها را خرد کردند اما من مخالف بودم و حق رشت را در جلسات مستمر گرفتم.

کاندیدای شهرداری رشت با بیان اینکه وجود فساد سیستماتیک در شهرداری رشت را نمی‌پذیرم تصریح کرد: قسم می‌خورم تاکنون هیچ کدام از اعضای شورا درباره عزل و نصب‌ها هیچ صحبتی با من نکردند و کسی را برای انتصاب در شهرداری به من معرفی نکرده‌اند.

دیگر کاندیدای شهرداری رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه بیشتر عمر من در پست‌های اجرایی گذشته است اظهار داشت: معتقدم در کنار ارزش قائل شدن به تفاوت‌ها، باید برای همه افراد فرصت فعالیت فراهم کنیم و بنده از همه گرایشات و ظرفیت‌ها در کار استفاده می‌کنم.

عیسی مهدوی با اشاره به اینکه باید شرایطی را برمبنای مقتضیات در شهر رشت ایجاد کنیم و در کوتاه‌مدت اعتماد مردم را به مدیریت یکپارچه شهری جلب کنیم بیان کرد: از ظرفیت‌های موجود به‌درستی استفاده می‌کنم و معتقدم نباید بین شورا و شهرداری با وجود تمام تفاوت‌ها فاصله باشد.

وی به چالش‌هایی مانند پسماند و بازیافت در رشت اشاره کرد و با تاکید بر ایجاد تعامل سازنده برای پیشبرد اهداف مدیریت شهری افزود: برنامه‌ مدون کوتاه مدت و بلند مدت برای رفع مشکلات شهر رشت دارم و رفع مشکلات مربوط به بافت حاشیه‌ای و فرسوده رشت در دستور کار من است.