“پلاک‌کوبی”، مصوبه‌ای که ‌درست اجرا نمی‌شود؛ ۵۴ میلیون دام زنده مستعد قاچاق به خارج؟

به گفته رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حدود ۱۶ میلیون دام از ۷۰ میلیون دام زنده کشور پلاک‌کوبی شده‌اند و این یعنی ۵۴ میلیون دام زنده کشور مستعد قاچاق به خارج از کشور هستند.

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، اساس حیات جوامع بر رفاهیاتی استوار است که غذای سالم، جزو ارکان آن محسوب می‌شود و در دنیای امروز، هر کشوری که بتواند در تأمین مواد غذایی خود خودکفا باشد، می‌تواند استقلال خود را در وجوه دیگر کشورداری حفظ و تقویت کند.

همچنین دام زنده از منابع اصلی تأمین غذای سالم محسوب می‌شوند که کشورهای مختلف در تولید و فرآوری آن برای مصرف داخلی می‌کوشند و مازاد تولید را برای کسب درآمد بیشتر صادر می‌کنند. نیاز به یادآروی نیست که صادرات باید از کانال قانونی خود و تحت نظارت اصناف و اتحادیه‌ها و بالاتر از آنها دولت انجام بپذیرد که در غیر این صورت، شکل قاچاق به خود می‌رساند و از آنجا که دارای نظم و نظام نیست، به چرخه تولید مواد غدایی و در پی آن به اقتصاد ضربه می‌زند.

متأسفانه اوضاع تولید و توزیع و صادرات دام زنده در ایران شکل بیمارگونه‌ای به خود گرفته است و هر روز اخبار و تصاویری از قاچاق عمده دام زنده (به ویژه از مرزهای غربی) به خارج از کشور هستیم که می‌تواند در درازمدت آسیب‌های بسیاری به سیستم غذایی و اقتصادی کشور و مردم وارد کند. این قاچاق زمانی بیشتر دردآور است که عمدتا شاهد قاچاق دام‌های مولد هستیم و اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد، در آینده‌ای نه چندان دور، محتاج واردات دام به کشور خواهیم بود.

اخیراً علی مؤیدی‌خرم‌آبادی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حاشیه یکصدوسی‌ویکمین نشست اعضای اصلی این ستاد به ویژه درباره قاچاق دام از کشور سخنانی بیان کرده که ایراداتی دارد و باید مورد توجه کارشناسان امر قرار بگیرد.

مؤیدی‌خرم‌‌آبادی در سخنان خود اشاره درستی به همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با وزارت جهاد کشاورزی برای تصویب و ابلاغ ضوابط جابجایی و حمل و نقل دام در داخل کشور را مورد اشاره قرار داده است؛ اما از ضعف اجرای این مصوبه و نیز سوداگری قاچاقچیان از ضعف موجود در خروج غیرقانونی و قاچاق دام زنده از کشور سخنی به میان نیاورده است.

امروز به‌دلیل عدم نظارت‌های درست و اصولی، استان‌های کردستان، کرمانشاه، خوزستان و در برخی موارد استان ایلام، جولانگاه تحرکات سوءاستفاده‌کنندگان در قاچاق دام است. قاچاقچیان دام و خارج‌کنندگان گوسفند به خارج از کشور (در مقصد اول عراق و در مقاصد بعدی کشورهای عربی حوزه جنوبی خلیج فارس) یک توجیه غیرمنطقی برای اقدام خود مطرح می‌کنند، فروش گوسفند در کردستان عراق بر اساس ارز خارجی است و به نسبت فروش دام به ریال، درآمد بیشتری نصیب دامدار می‌کند.

اما واقعیت این است که پول این فروش‌های غیرقانونی به جیب عده‌ای قاچاقچی می‌رود و نمی‌توان با استدلال غیرمنطقی بهره‌مندی دامپرور و کشاورز از فروش دام در خارج از کشور، چشمان خود را به این اقدام غیرقانونی ببندیم.

از سویی دیگر، قاچاقچیان به این دلیل به قاچاق روی می‌آورند چون به پول هنگفت و بی‌زحمت می رسند. بنابراین ستادی که وظیفه و مأموریت در قبال ممانعت از قاچاق کالا دارد، باید راهکاری برای قطع ید قاچاقچیان از تداوم اقدامات مجرمانه ارائه دهد.

اما راهکار اخیر مؤیدی‌خرم‌آبادی همان راهکار دو سال قبل است که آن هم به درستی اجرا نشده است. رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده است: “اعتقاد ما بر این است که تنها با کنترل مرز نمی‌توان از قاچاق جلوگیری کرد؛ بلکه باید در داخل کشور نظام هویت‌بخشی و پلاک‌گذاری را انجام داد که البته از گذشته اجرا شده است.”

بله، این پلاک‌گذاری از حدود دو سال قبل اجرا شده است، اما به گفته مؤیدی‌خرم‌آبادی حدود 16 میلیون دام پلاک‌کوبی شده‌اند و اگر صحبت‌های این مقام مسئول را مدنظر قرار دهیم، ایران حدود 70 میلیون دام دارد. این آمار یعنی؛ 54 میلیون دام زنده کشور مستعد قاچاق به خارج از کشور هستند که سندی بر ضعف عملکرد این رویه است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید این پرسش پاسخ دهد که برنامه‌ها و اقدامات این ستاد برای ممانعت از قاچاق دام زنده چه بوده‌اند که در مبارزه با آن موفقیتی حاصل نشده است و هر روز، فیلم‌های جدیدی از خروج متعدد دام به خارج از کشور در فضای مجازی منتشر می‌شود؟