آلارم افزایش نرخ سود بانکی به صدا درمی‌آید؟

اگر چه آخرین داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ سود بین بانکی تا حدی کاهش یافته؛‌ اما هنوز این گمان وجود دارد که ممکن است انواع نرخ سود بازار پول افزایشی را به خود ببیند. شواهد نشان می‌دهد سه زاویه اصلی این بحث شامل انتظارات تورمی، اقتصاد سیاسی تعیین نرخ سود تسهیلات و سپرده و نیز رویکرد سیاست‌گذار پولی در هدف‌گیری مقدار (و نه قیمت) پول است که فعلا هیچ کدام از این سه زاویه آلارم افزایش شدید سود بانکی را روشن نمی‌کند مگر آنکه هر کدام از پارامترهای فوق، مخصوصا تغییر انتظارات تورمی با پیشران‌های سیاسی، تغییر کند. اما نکته مهم در این مورد آن است که عدم تغییر نرخ سود به معنی انبساط پولی توسط بانک مرکزی نیست و چنان که در آمارهای پولی فروردین نیز مشاهده کردیم و آمار بانک‌های بورسی در اردیبهشت‌ نیز تداوم آن را تایید می‌کند، فعلا روند تسهیلات‌دهی بانک‌ها متوقف شده و فاصله زیادی از ارقام سال گذشته خود دارد که معنایی جز سیاست انقباضی گسترده بانک مرکزی ندارد.

جزئیات تازه از بیماری پوتین و یک هشدار

مدت‌هاست گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد وضعیت بد سلامتی پوتین شنیده می‌شود اما نیوزویک در گزارشی به تازه‌ترین اطلاعاتی که درباره بیماری او در گزارش ماه می سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا آمده اشاره کرده است. نکته جالب اینکه همزمان با زمزمه بیماری پوتین بسیاری از تحلیل‌گران به یاد حرف‌وحدیث‌هایی که طی سال‌های متمادی درباره وضعیت سلامتی صدام و بن لادن شنیده می‌شد افتاده‌اند و می‌پرسند که آیا دوباره قرار است این دست گزارش‌ها به منجر به انحراف فکری سیاست‌مداران آمریکایی شود؟
Loading…
Loading…

خودرو از دلار جا ماند

«شاخص قیمت خودروی بورسان» حاکی از آن است که قیمت خودرو طی دو هفته گذشته بسیار کمتر از نرخ دلار رشد کرده است . به طوری که طی دو هفته نخست خرداد با ۰.۲ درصد رشد افزایش به ۱۰۰.۲ رسید. اما قیمت دلار آزاد طی همین مدت حدودا ۴ درصد افزایش داشت. شاخص قیمت خودروی بورسان به عنوان معیاری برای رصد سریع و آسان نوسانات قیمت خودرو امروز در برنامه چهارراه معرفی شد. ازسویی بررسی‌ها نشان می‌دهد طی ۳۰ سال اخیر مسکن در تهران بازدهی دلاری ۲۶۰ درصدی داشته است. در صورتی که اجاره‌بها را هم در نظر بگیریم، میانگین بازدهی دلاری سالانه مسکن طی سی سال اخیر به بیش از ۸ درصد می‌رسد که جالب توجهی به نظر می‌رسد. به نظر می‌رسد اصلی‌ترین علت این بازدهی عجیب بیماری هلندی اقتصاد ایران باشد.

چرا فقط بورس می‌ریزد؟

قیمت دلار تا سقف تاریخی خود تنها ۲ درصد فاصله دارد. قیمت سکه نیز در سقف ۲۰ ماهه خود است. در بازار مسکن نه تنها قیمت‌ها همچنان صعودی است بلکه فروشنده‌ها نیز پا پس کشیده‌اند و سمت عرضه بیش‌ از پیش تضعیف شده است. بازار خودرو نیز بعد از مدت‌ها صعود پی‌در‌پی تنها به مدد خبر آزادسازی واردات خودرو کمی آرام گرفته است. در این فضا تنها بورس تهران است که در میان بازارهای داخلی مسیر نزولی را در پیش گرفته است. بورسان در برنامه زنگ پایان امروز میزبان دو کارشناس بازار سرمایه بود و از ایشان در رابطه با این تفاوت مسیر پرسید: چه چیزی راه بورس را از سایر بازارهای دارایی جدا کرده و این تفاوت تا چه مدت پایدار خواهد بود؟

رکود اقتصاد آمریکا چقدر ترسناک خواهد بود؟

اکونومیست به تازگی در یک مقاله مفصل به آینده رکود در اقتصاد آمریکا پرداخته است. تورم افسارگسیخته فدرال رزرو را مجبور کرده با سیاست‌های انقباضی به تقابل افزایش قیمت‌ها برود. همین موضوع نگرانی از رکود را تشدید کرده که نشانه آن را در ریزش بازارهای سهام می‌توان دید. این مجله معتبر اقتصادی معتقد است اگر سه جنبه مختلف شامل اقتصاد بخش واقعی، نظام مالی و بانک مرکزی را در نظر بگیریم، هر سه نشان می‌دهند که رکود اقتصادی نسبتا خفیف خواهد بود. اما نگرانی اصلی آن است که رکود، هرچند خفیف می‌تواند از نگاه سیاسی فضا را پیچیده کند. به طوری که همین به نقطه ضعف بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شده و بار دیگر راه را برای دونالد ترامپ به کاخ سفید باز کند .