آیا الان موقع صحیح خرید سکه است؟

به گزارش برنا؛ قیمت طلا و سکه در حالی هفته را با افزایش آغاز و در ادامه نیز این مسیر را دنبال کرد که افزایش ۱۰ دلاری قیمت اونس جهانی عامل اصلی گرانی در بازار طلا و سکه بود؛ این در حالی است که متهم دوم گرانی طلا و سکه (بخوانید دلار) نوسان جزئی داشت و وارد کانال ۵۱ هزار تومانی شد.

همزمان با پایان ماه رمضان یکی از سوالات اصلی این است که آیا قیمت طلا و سکه افزایش پیدا می‌کند؟ و آیا الان فرصت طلایی برای خرید طلا و سکه است؟

جهش بی سابقه قیمت ها در بازار طلا و سکه

محمد کشتی آرای، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در این رابطه گفت: بازار طلا و سکه قبل از عید ۱۴۰۲ شاهد التهابات قیمتی بی سابقه‌ای بود.

وی با برشمردن علت التهابات قیمتی در بازار طلا و سکه ادامه داد: افزایش قیمت دلار و ارز و افزایش تقاضای خرید طلا و سکه منجر به التهابات قیمتی طلا و سکه شد. در هفته نخست بازگشایی بازارها در فروردین ماه قیمت‌ها به شکل غیرواقعی افزایش یافت که پس از تعطیلات عید با کاهش قیمت دلار و ارز، قیمت طلا و سکه کاهش یافت و واقعی شد.

این روزها طلا بخریم یا بفروشیم؟

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره کاهش حباب سکه در روزهای اخیر به اقتصاد ۲۴ گفت: ثبات قیمت دلار در کانال ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان، کاهش تقاضای سکه و طلا و نوسانات چند دلاری قیمت اونس طلا موجب ثبات قیمت‌ها در بازار طلا و سکه شده است.

کشتی آرای ادامه داد: تعادل عرضه و تقاضا در بازار سکه و طلا در حالی این روزها موجب کاهش حباب انواع سکه و حتی طلای آبشده و خام شده که الان، بهترین زمان برای خرید طلا و سکه است.

بازار طلا و سکه در فاز استراحت

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد قیمت طلا و سکه در بازار گفت: افزایش ۱۰ دلاری قیمت اونس جهانی و ورود دلار به کانال ۵۱ هزار تومان موجب شده امروز قیمت طلا و سکه افزایشی شود؛ البته این افزایش قیمت با توجه به افزایش قیمت اونس جهانی، منطقی است؛ به طوری که سکه امامی ۶۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

کشتی آرای در مورد پیش بینی قیمت طلا و سکه در روزهای مانده تا عید فطر افزود: پیش بینی می‌شود در روزهای مانده تا عید فطر، شاهد ثبات قیمت طلا و سکه در بازار باشیم. بهبود روند اقتصادی کشور و گسترش روابط ایران و عربستان و کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس مانع اوج گیری قیمت دلار و ثبات قیمت‌ها در بازار طلا و سکه شده است.

طلا بخریم یا ارزان می‌شود؟

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا الان، زمان مناسبی برای خرید طلا و سکه است یا نه؟ گفت: قطعا، توصیه ما به خریداران این است که در زمانی که بازار ثبات دارد خرید خود را انجام دهند.

کشتی آرای افزود: زمانی که بازارها هیجانی است قیمت‌ها واقعی نیست و طبیعتا خرید و فروش به زیان خریدار و فروشنده است؛ ولی حال حاضر با توجه به منطقی بودن قیمت طلا و سکه، زمان مناسبی برای خرید است.

نوسان قیمت طلا و سکه از مسیر اونس جهانی

به گفته نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، کشورها به دلیل بهبود رشد اقتصادی در سال‌های بعد از کرونا رو به ذخیره سازی طلا آورده اند و همین افزایشِ تقاضا موجب افزایش قیمت اونس جهانی شده، زیرا تولید طلا در دنیا محدود است و وقتی تقاضایی در بازار ایجاد شود می‌تواند موجب افزایش قیمت آن شود.

کشتی آرای خاطرنشان کرد: طبیعتا افزایش قیمت اونس جهانی بی تاثیر در افزایش قیمت طلا و سکه در ایران نیست و موجب افزایش قیمت‌ها در بازار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت طلا و سکه در کشور ما از دو عامل قیمت ارز و قیمت اونس جهانی اثر می‌گیرد، ادامه داد: اگر قیمت ارز را ثابت بگیریم (که فعلا شاهد ثبات آن در بازار داخل هستیم) بنابراین هرگونه نوسانی روی قیمت اونس جهانی به قیمت طلا و سکه در داخل کشور منتقل می‌شود.