اتباع خارجی چگونه از خدمات بانکی کامل در ایران بهره‌مند شوند؟

تهران- ایرنا- اتباع خارجی مقیم ایران برای بهره‌مندی کامل از خدمات بانکی باید در سامانه وزارت کشور برای صدور کد فراگیر ثبت نام کنند.

به گزارش ایرنا، سرشماری اتباع خارجی با هدف شناسایی، ساماندهی امور و ارتقای خدمات رسانی به آنها از حدود سه ماه قبل آغاز شد. بر اساس اعلام وزارت کشور، در این طرح اتباع خارجی می‌بایست با ورود به سامانه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی، نسبت به ثبت نام خود در این سامانه اقدام کرده تا پس از مدتی کوتاه، کد یکتای خود را در قالب یک پیامک دریافت کنند. طبق اعلام وزیر کشور، استقبال اتباع خارجی در طرح سرشماری مطلوب بوده و جمعیت قابل توجهی از انها برای دریافت کد یکتا ثبت نام کرده اند. در مقابل اعلام شده اتباعی که از ثبت نام در سامانه خودداری کنند، حضورشان در کشور غیرقانونی بوده و با آنها مطابق قانون برخورد می‌شود.

کسانی که هنوز ثبت نام نکرده‌اند، حضورشان غیرقانونی است

احمد وحیدی وزیرکشور یکشنبه هفته جاری ( ۱۲ تیر) طی نشستی درباره ساماندهی اتباع خارجی گفت: طرح شناسایی و ساماندهی اتباع خارجی از مدت‌ها قبل شروع شده و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز تا الان ثبت نام کرده اند.

وی با بیان اینکه بعضی از اتباع خارجی هنوز برای ثبت نام مراجعه نکرده‌اند، تصریح کرد: کسانی که هنوز ثبت نام نکرده‌اند حضورشان از این به بعد غیر قانونی است و با آن‌ها برخورد خواهد شد.

وزیر کشور ادامه داد: ضمن تعامل خوبی که با همسایگان داریم برای ساماندهی و خدمات رسانی بهتر آنها نیاز است حتما مشخصات خود را ثبت کنند.

وحیدی اضافه کرد : اتباعی که مراجعه و اطلاعتشان را ثبت کردند از خدمات بانکی و بیمه برخوردار خواهند شد و فعالیت هایشان در چهارچوب قانون انجام می‌شود ولی کسانی که مراجعه نکردند حضورشان غیرقانونی‌ست و باید به کشورهایشان برگردند.

برای دریافت کد یکتا چه باید کرد؟

اتباع خارجی که هنوز کد یکتا دریافت نکرده اند، می‌توانند برای دریافت کد یکتا به آدرس faragir-code.ir/home مراجعه کرده و با ثبت نام در این سامانه، کد یکتای خود را دریافت کنند. با ورود به این سامانه می‌توان مدارک لازم برای ثبت نام و دریافت کد یکتا را مشاهده کرد. بر اساس اطلاعات موجود در این سامانه، تنها با در اختیار داشتن یکی از مدارک شناسایی نظیر پاسپورت، کارت آزمایش، برگه تردد، دفترچه اقامت یا دفترچه پناهندگی می‌توانند در سامانه کد یکتا ثبت نام کنند تا پس از مدت کوتاهی کد یکتای خود را در قالب پیامک دریافت کنند.

با دریافت کد یکتا می‌توانند از خدمات بسیاری نظیر ایجاد حساب بانکی، ثبت سند، ثبت شرکت، تحصیل و … استفاده کنند. بدیهی است که در غیر این صورت، این خدمات و دیگر خدمات به اتباع ارائه نخواهد شد.