اخذ مجوز تاسیس اولین بانک فراساحل‌/ هفته‌ای 400 پرواز به قطر برقرار می‌کنیم

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: مجوز تاسیس اولین بانک آفشور کشور از بانک مرکزی اخذ شد و رایزنی برای ایجاد شبکه سهامداران در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، امروز در نشست خبری ضمن تشریح شرایط مناطق آزاد و مناطق ویژه کشور اظهار داشت: امروز با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور 82 پروژه صنعتی، عمرانی و کشاورزی با بیش از 61 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی قشم، ارس، کیش، انزلی و ماکو و مناطق ویژه اقتصادی پارسیان، سهلان، بوشهر، لرستان، لامرد، بجنورد و نمین به صورت همزمان‌ به بهره‌برداری رسید.

مشاور رئیس‌جمهور در تشریح جزئیات پروژه‌های افتتاح شده گفت: در این دوره از افتتاح پروژه ‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اشتغالزایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از 8 هزار نفر ایجاد خواهد شد.

وی افزود: در مجموع 39 طرح صنعتی، 39 طرح عمرانی و 4 طرح کشاورزی در اولین فاز از افتتاح طرح های صنعتی، عمرانی و کشاورزی در مناطق آزاد در دولت سیزدهم افتتاح شد.

محمد تاکید کرد: مجوز تاسیس اولین بانک آفشور کشور از بانک مرکزی اخذ شد و رایزنی برای ایجاد شبکه سهامداران در حال انجام است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: سهامداران خارجی برای سرمایه‌گذاری در این بانک فراساحلی (Offshore) اعلام آمادگی کردند که با تاسیس این بانک مزایای بسیاری از جمله تسهیل سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در ایران به وجود می‌آید‌.

محمد ضمن بیان تراز تجار مناطق آزاد و مناطق ویژه گفت: با وجود اینکه همگان تصور می‌کنند، واردات در مناطق آزاد و ویژه از صادرات بیشتر است اما مطابق آمار میزان صادرات در این مناطق ۱۱ میلیارد دلار بیشتر از واردات است.

* نمایندگان مجلس در بودجه ۱۴۰۱ نگاه ملی نداشتند

محمد همچنین گفت: نمایندگان‌ مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نگاه ملی نداشتند و قصد داشتند مناطق آزاد را به ذیل وزارت اقتصاد ببرند.

وی ادامه داد: نمایندگان می‌خواهند دست خود را برای استیضاح‌ باز کنند و در خواست خود را اعمال کنند که این مسئله می‌تواند به توسعه مناطق آزاد لطمه بزند.

این مقام مسئول گفت: خوشبختانه این مسئله در مجمع تشخیص به دلیل مغایرت با برنامه ششم توسعه رد شد.

* پیگیری راه‌اندازی بورس بین‌الملل در مناطق آزاد

محمد تاکید کرد: مسئله ایجاد بورس بین‌الملل در مناطق آزاد پیگیری می‌شود.

* ارزش صادرات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال گذشته ١۵ میلیارد و ٧٠٠میلیون

وی در بیان میزان صادرات مناطق آزاد گفت: ارزش صادرات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به طور مجموع ١۵ میلیارد و ٧٠٠میلیون دلار بوده است.

محمد در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در رابطه با اینکه چه میزان از صادرات مناطق آزاد مرتبط با صادرات نفتی و چه میزان مربوط به صادرات غیرنفتی است؟ گفت: عدد صادرات از مناطق آزاد بدون احتساب نفت و فرآورده‌های نفتی است اما صادرات مناطق ویژه با احتساب نفت است.

* روسیه خواستار سرمایه‌گذاری در ایران است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: ١۶٣ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی محقق شده‌ است.

وی افزود: کشورهای بسیار از جمله روسیه خواستار سرمایه‌گذاری در بخش‌های متفاوت کشور هستند.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به اینکه فقط ١٠ درصد از هزینه‌های توسعه و پروژه‌های زیرساخت‌ها توسط دبیرخانه و مناطق تامین می‌شود، گفت: به ازای هر واحد هزینه دولتی، ٩ واحد بخش خصوصی سرمایه گذاری می‌کند.

محمد اظهار داشت: در سال ١۴٠٠ ارزش تولیدات مناطق آزاد ۴٧ هزار میلیارد تومان و در مناطق ویژه اقتصادی ۵۴٧ هزار میلیارد تومان بوده‌است.

* 83.7 هزار میلیارد تومان از زمین‌های دارای ابهام به مناطق آزاد بازگردانده شد

این مقام مسئول در تشریح این مسئله که در سنوات گذشته معاملات ملکی زیادی شکل گرفته که ابهاماتی فراوانی داشتند، گفت: ادامه این قراردادها و قرارگیری این اراضی در اختیار افراد سودجو به زیان منافع ملی بوده و از این رو از شهریور سال گذشته ١٠ میلیون و ٨٠ هزار متر مربع از قراردادهای مبهم را به مناطق آزاد برگرداندیم که ارزش ریالی آن حدود ٨٣ هزار میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان است.

وی ضمن انتقاد از محدوده مناطق آزاد در کشور تشریح کرد: در ١۵٠ کشور وسعت مناطق آزاد ٧ هزار هکتار است اما وسعت تنها یکی از مناطق ما در منطقه ماکو ۴٠٠ هزار هکتار است و این سیاست اشتباهی بوده است.

محمد ادامه داد: پیش از این برای هر منطقه محروم مزیت منطقه آزاد را در نظر می‌گرفتند که این رویکرد اشتباهی بوده و باعث شده مدیران مناطق آزاد به جای تمرکز بر موضوعات اقتصادی بر مسائل دیگری تمرکز داشته باشند.

* ایران تقریبا از همه کریدورهای ترانزیتی در حال حذف شدن است

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد ضمن اشاره به اینکه ایران تقریبا از همه کریدورها در حال حذف شدن است، گفت‌: با این شرایط و این روند در سرمایه گذاری زیرساخت های حمل و نقل در حال حذف از تمام کریدورهای منطقه ای هستیم از این رو اهتمام ویژه‌ای به راه‌هایی که به کریدورها می‌رسند، داریم.

وی ادامه داد: متاسفانه به این موضوعات نگاه کلی وجود نداشته به طوری که بجای اینکه بر روی تکمیل راه آهن چابهار – زاهدان سرمایه گذاری شود شاهد آن هستیم که با فشارهای سیاسی ریل به فقط با جنبه حمل مسافر به سمت شهرهایی کشیده می‌شود؛ این در حالی است که الان در چابهار مشکل بارانداز و بارگیری نداریم اما جاده های منطقه کشش حمل بار را ندارد و تکمیل راه آهن چابهار ضروری است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در تشریح شرایط واردات خودرو از مناطق آزاد گفت: از سال ٩٧ که واردات خودرو در کشور ممنوع اعلام شد ٢۵٠٠ دستگاه خودرو خارج از ضوابط وارد کشور شده بود و درخواست ما این بود که از این خودروها برای کیش و قشم استفاده شود اما با زمان بر شدن پروسه موافقت، مسیر دیگری را دنبال کردیم.

وی افزود: با پیگیری های انجام شده قرار بر این شد که ٢٠٠٠ خودرو برقی تا سقف ٢٠ هزار دلار وارد کیش و قشم شود که با توجه به برقی بودن این خودروها، سقف خودرو برداشته شد و واردات این خودرو برقی منتظر تدوین شیوه نامه وزارت صمت است.

* برنامه‌ریزی برای 400 پرواز هفتگی از کیش به قطر در زمان جام جهانی

محمد درباره زیرساخت های منطقه آزاد کیش برای مسابقات جام جهانی گفت: دو فروند کشتی کروز تامین شده و تا برگزاری مسابقات سه فروند کشتی دیگر تامین می‌شود و ظرفیت این کشتی بین ١۵٠ تا ٣۵٠ مسافر است.

این مقام مسئول در بیان اینکه زیرساخت های هتل‌های کیش در حال افزایش است و دو هتل ۵ ستاره به زودی افتتاح می‌شود، ادامه داد: قرار بر این است که ۴٠٠ پرواز در هفته در ایام جام جهانی از کشورمان به قطر برقرار شود‌.

محمد تاکید کرد: طبق مذاکرات انجام شده قرار بر این است که فضاهای اسکان ایران هم تعریف شود و در این صورت یک بُرد خوبی برای کشورمان ایجاد می شود و قرار شده برای افراد که تمایلی ندارند مهر ورود ایران به پاسپورتشان نخورد.